Vreskot © Paramount Pictures 2022 Vreskot © Paramount Pictures 2022

Koľko rokov asi vydrží zlými duchmi zmietané mestečko Woodsboro bez krvavej ujmy na lokálnej omladine? Od poslednej masakry je to už viac ako dekáda, čo je podľa produkcie ideálny čas na návrat tichého zabijaka s čepeľou. Ghostface sa v piatom hrozivom parte musí zaobísť bez svojich duchovných otcov. Režijný expert na nízkorozpočtové horory Wes Craven nás opustil v požehnanom veku už v roku 2015 a dvorný scenárista Kevin Williamson načrtol nováčikom len zopár nápadov, kadiaľ by sa nové desivé dobrodružstvo mohlo uberať.

Scream

horor, triler
2022 / 114 min. / MP 18

Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
James Vanderbilt, Guy Busick

Dedičstvo výživných 90. rokov sa dostalo do rúk talentovanej režijnej dvojice Matt Bettinelli-Olpin Tyler Gillett, ktorá nám ukázala svoje žánrové schopnosti v zábavnej Neveste na zabitie (2019) s vydesenou Samarou Weaving. Najnovší prírastok do vrieskajúcej frančízy sa vydal cestou určitej resuscitácie ducha originálu po vzore úspešného Halloweenu Davida Gordona Greena (2018). Tento recyklačný spôsob naviazania novej dejovej línie za využitia základných pilierov prvotiny sa odborne nazýva requel, teda remake a sequel zároveň.

„Prerobené“ pokračovanie si nadovšetko ctí (zlého) ducha originálu a súčasne šikovne rozvíja nové prvky poplatné aktuálnej dobe. Vreskot je tak ambiciózne a vo svojej podstate komplexné dielo, ktoré sa usiluje osloviť fanúšikov prvých troch filmov, popri tom zmysluplne nadviazať na dejovú stopu minulých udalostí a predovšetkým zaujať nové publikum rozmaznané horormi so sociálnym presahom, nech už to znamená čokoľvek.

Režisérska dvojka sa s touto nemalou výzvou popasovala obzvlášť statočne a vytvorili jeden z najlepších dielov celej série. Už to samé o sebe je víťazstvom. Vreskot žije pre ďalšiu generáciu a Hollywood po pár týždňoch od uvedenia premiéry odklepol šiesty diel. Ghostface so zvrátenou radosťou čuší a nadšene ostrí čepeľ na nové zárezy. Čo viac si fanúšik inteligentnej série búrajúcej hororové klišé môže priať? O kvapku viac originality. Znalec sa totiž celkom nezbaví repetitívneho dojmu.

Nová generácia hrdinov koná podľa štandardného vzorca žánru, ktorému sa paradoxne Vreskot odjakživa vysmieval. Hravý prístup s naťahovaním diváka po bludisku očakávaní je však najsilnejšou stránkou režijného dua. Opiera sa o zručný scenár Jamesa VanderbiltaGuya Busicka, ktorým sa podarilo vymyslieť kopec scén vzdávajúcich poctu míľnikom hororového žánru, ako aj režijnej legende Wesovi Cravenovi. Avšak mladé postavy pôsobia na môj vkus výrazne nesympaticky. Do poslednej nohy. O to viac som ocenil návrat pôvodného preživšieho trojlístka Sydney (Neve Campbell), Gale (Courteney Cox) a Dewey (David Arquette), na ktorých sa zub času podpísal o niečo výraznejšie, ako by sme čakali.

Vreskot © Paramount Pictures 2022

Návrat klasických hrdinov našťastie nie je samoúčelný. Stará garda sa objavuje s extra emotívnym nábojom a filmu prihadzuje cenné body naviac. Iskrivé doťahovanie sa večných zaľúbencov Gale a Deweyho ostáva nemennou konštantou aj po štvrťstoročí. Donekonečna sa však z uhrančivej energie hereckých matadorov série ťažiť nedá a som zvedavý, ako sa víťazný tím tvorcov s týmto faktom popasuje v chystanom pokračovaní.

Sequelitída je večne prítomná hollywoodska choroba, na ktorú, zdá sa, zatiaľ nenašli producenti továrne na sny liek. V prípade nočných môr azda môžeme byť o niečo zhovievavejší. Kvalitných pokračovaní, akým je piaty Vreskot, sa zase v hororových vodách toľko neurodilo. Vydarenú atmosféru drásajúcu vašu nervovú sústavu je lepšie okúsiť na veľkom plátne. Čepeľ v kine preniká do tiel obetí predsa len výraznejšie ako doma.