Halloween © 2018 CinemArt SK Halloween © 2018 CinemArt SK

Po 40-tich rokoch od uvedenia nestarnúcej hororovej klasiky Johna Carpentera prinášajú režisér David Gordon Green a scenárista Danny McBride priame pokračovanie prvého vražedného vyčíňania Michaela Myersa, ktoré kompletne ignoruje všetky ďalšie diely a nebálo sa dorozprávať známy príbeh po svojom.

Novinka sa dokázala čo najviac priblížiť halloweenskej atmosfére zachytenej v sedemdesiatych rokoch a je poznať, že ju tvorcovia robili s absolútnou úctou k originálu. Do deja zakomponovali množstvo požmurkávaní na diváka, ktoré ocenia najmä skalní fanúšikovia.

Halloween

horor, triler
2018 / 106 min. / MP 15

David Gordon Green
David Gordon Green, Danny McBride, Jeff Fradley
Lorie Strode (Jamie Lee Curtis) ako jedna z mála prežila krvavé jatky maskovaného vraha, ktoré sa odohrali počas halloweenskej noci spred štyroch dekád. Desivá udalosť sa podpísala na jej duševnom zdraví a po celý ten čas sa intenzívne pripravuje na Michaelov návrat. Stiahla sa do ústrania, žije v opevnenom dome plnom dômyselných pascí a jej posadnutosť sa škaredo prejavila na jej vzťahu s dcérou (Judy Greer), ktorá ju považuje za blázna. Neľahké rodinné putá sú základnou témou tohto slasheru už celé desaťročia a nový prírastok nie je výnimkou. Lorie si veľmi ťažko hľadá cestu k dospievajúcej vnučke Allyson (Andi Matichak), ktorá je v rovnakom veku ako bola ona, keď Michael vraždil naposledy.

Myers zatiaľ v tichosti dožíva v jednej z najprísnejšie strážených psychiatrických liečební. Roky nič nenasvedčuje tomu, že by sa pokúsil o útek. Laurine mnohoročné obavy sa zhmotnia až vo chvíli, keď krátko pred Halloweenom havaruje autobus prevážajúci nebezpečných pacientov do nového ústavu. Niektorým sa podarí ujsť a Michael Myers je medzi nimi. Nehynúca láska k sestre ho zdá sa stále neopustila.

Vydarený úvod vnáša do značky svieži závan hlbšieho psychologického náhľadu do mysle tichého masového vraha. Scenár prináša zopár nových námetov a zamyslení sa nad motiváciou ústredného strašiaka v maske, avšak po chvíli sa vraciame k osvedčenej dejovej línii, v ktorej si ide maniak s nožom chladnokrvne za svojím cieľom. Návrat ku koreňom dáva zmysel vďaka jedinečnej Jamie Lee Curtis, ktorá je na plátne vo výbornej forme a jednoznačne potvrdila svoj status kráľovnej hororov. Medzičasom sa z nej stala militantná Sarah Connor pripravená na stret so svojím halloweenskym terminátorom, no toto uchopenie postavy jej veľmi pristane a do filmu vnáša obrovskú dávku napätia.

Halloween © 2018 CinemArt SK

Vo finálnej dvadsaťminútovke kinosála takmer nedýchala. Greenovi s McBrideom sa podarilo poukázať na kvality nestarnúceho originálu a naviazali naň svojou variáciou bez zbytočných novátorských prvkov. Spomeňte si na bravúrne pátranie po dome s baterkou a brokovnicou. Rovnako sa pristupovalo k démonickému hudobnému motívu, ktorý s malými obmenami sprevádza Michaela Myersa vo všetkých dieloch.

Ako celok pôsobí nový Halloween veľmi konzistentne a na svoje si prídu ako fanúšikovia série tak aj noví diváci. Filmu veľmi pristane pomalšie tempo, v ktorom sa to nepreháňa s mŕtvolami, ale o to citlivejšie sa buduje napätie. Ľakačky síce neprinášajú nič nové, no niečo mi hovorí, že ak sa vydáte do kina na takúto snímku, nečakáte prevratne inovatívny režijný prístup, ale poctivý vražedný stret súrodencov, z ktorého miestami až mrazí. A to sa tvorcom podarilo splniť do bodky. Čo viac si v dnešnej dobe pošliapaných originálov fanúšik môže priať.