Rok: 2010

Réžia: Peter Bebjak
Scenár: Yuri Korec a Peter Bebjak
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Oliver Stotz
Hrajú: Helena Arenbergerová, Viviana Escalé, Tereza Ondrová, Stanislava Vlčeková, Róbert Tirpák

Táto krátka snímka reprezentuje menšinovú časť slovenskej filmovej tvorby. Ide totiž o jeden z mála našich tanečných filmov, i keď práve v minulom roku bol v kinách uvedený aj jeden celovečerný, Tanec medzi črepinami. VoiceS vytvorili spoločne filmový a televízny režisér Peter Bebjak a choreograf Yuri Korec. Ide už o ich druhú spoluprácu. V roku 2007 dokončili a na festivaloch uviedli experimentálny tanečný film Darkroom.

A aj medzi tanečnými filmami má VoiceS isté zvláštnosti. Tanca v ňom totiž až tak veľa nie je. Odohráva sa však bez slov, všetko je vyjadrené pohybom. To sú základné mantinely, v ktorých sa tvorcovia pohybovali. Tanec nedostáva viac miesta ako je potrebné. Snímka je tak veľmi úsporná a neobsahuje zbytočné scény, neprináša nič len pre efekt. Ako tvorcovia prezradili, príbehovo je film založený na ich autentickej skúsenosti a teda skutočnom príbehu.

VoiceS (2010) VoiceS (2010)

Takáto snímka je hlavne o emóciách. Tie, ktoré idú z VoiceS, vôbec nie sú príjemné. Je to veľmi ťaživé a depresívne. Taký bol však zámer tvorcov. Spracovali príbeh ženy, ktorá trpela schizofréniou a rozdvojením osobnosti. Nakoniec svoj život ukončila samovraždou. Priamo vo filme sú tieto motívy pre všímavého diváka viditeľné už od začiatku. Ale ani tých ostatných nenecháva film tápať v tme a v závere prináša jasné rozuzlenie. Tým sa aspoň čiastočne kompenzuje na sledovanie náročnejšia forma spracovania.

Prostredím a kostýmami je VoiceS zaradení do neurčitého času. Odohráva sa v byte, ktorý je súčasťou staršej stavby. Oblečenie ústredných protagonistov odkazuje na obdobie pred Druhou svetovou vojnou, ale v zásade sa to nesnaží pôsobiť dobovo. Azda je za tým snaha pripomenúť, že ide o univerzálny ľudský príbeh, ktorý sa môže stať kedykoľvek a kdekoľvek.

VoiceS (2010) VoiceS (2010)

Snímka nevznikala ľahko. Autori museli hľadať podporu v ďalších krajinách. Vo filme sa tak objavujú aj českí tanečníci a hudbu skomponoval rakúsky hudobník Oliver Stotz. Čo vytvára pre VoiceS istý medzinárodný rámec, ale už samotné moderné spracovanie tanca mu dáva šancu zaujať divákov umeleckych a experimentálných filmov kdekoľvek vo svete. Tanec sa tu ukázal ako silné médium pre stvárnenie ťažkých vnútorných problémov človeka.

Režisér Peter Bebjak a jeho produkčná spoločnost D.N.A. Production sú na Slovensku a v Českej republike pomerne známi. Stáli za mnohými úspešnými televíznymi seriálmi a v posledných rokoch sa viac angažujú aj v celovečernej filmovej tvorbe. Pre mnohých divákov by tak mohol byť VoiceS veľkým prekvapením. Bebjak sa aj týmto projektom prezentuje ako univerzálny tvorca.