Žáner: animovaný dokument
Minutáž: 10 minút
Krajina: Slovensko

Réžia a animácia: Palko Matia

Výpoveď o životnej skúsenosti je možné podať rôznymi spôsobmi. Palko Matia, autor krátkeho filmu Palacinky, sa s témou neľahkého života rozhodol vysporiadať na slovenského tvorcu pomerne netradične.

Stvárnenie dokumentu prostredníctvom animácie sa stáva v zahraničí čoraz populárnejšie. Aj preto je zaujímavé, že takéto niečo vzniklo aj u nás a to ešte len v študentským podmienkach, presnejšie na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Autor zvolil iný, kreatívnejší prístup. Nie je to príliš obohratý spôsob filmovej tvorby a napriek tomu, že nie je každému po chuti, svoje publikum si nájde.

Film nakrútený podľa skutočného príbehu je vyrozprávaním neľahkého osudu obyčajného dievčaťa, ktoré rozpráva príbeh pre nám neznámeho poslucháča, ale zároveň sa ním stávame aj my, diváci. Nedostatok trpezlivosti a pochopenia zo strany rodičov zanechal oveľa výraznejšie stopy, ako sa na prvý pohľad môže zdať: strach z neschopnosti a neužitočnosti, úplná strata viery v dospelých i v užitočnosť  samého seba.

Palacinky (2011) Palacinky (2011)

Pred samovraždou dievča, dnes už ženu, zachráni paradoxná situácia. Môžeme ju považovať za náhodu, ale zároveň za symbol, drobnosť, niečo, čo nás za každú cenu drží na mieste, ktoré nám je drahé, aj keď občas za cenu utrpenia. Jednoduchý dej sa odohráva v interiéri domu, ktorý bol pre hrdinku v detstve peklom. Protagonistka si napriek množstvu negatívneho vplyvu otca v závere uvedomuje, že má na svete svoje miesto a poslanie.

Autor sa vo filme pohráva s nejasnými úvahami o živote a smrti, o zmysle či nezmysle samovraždy. Výber jednoduchej čiernobielej animácie bol šťastnou voľbou, atmosféru depresívne ladenej snímky podfarbuje zronený hlas dievčaťa rozprávajúceho príbeh. Obraz neusporiadanej rodiny pôsobí dôveryhodne a realisticky aj napriek animovanej podobe. Výraznejšiu chybu má film len jednu. Ku koncu snímky zaznie otázka autora, čím rozbíja jednotu obrazu a zvuku. Neuberá to však na celkovom zážitku z tohto desaťminútového filmu.

Palacinky sa originalitou a prevedením približujú k európskemu štandardu a je viac než pravdepodobné, že o dielach podobného druhu budeme v budúcnosti počuť. Aj keď nášmu publiku určite nejaký čas potrvá, kým si na podobné prevedenie filmového diela zvykne a bude ochotné ho prijať za rovnocenné k celovečerným filmom.