Rok: 2008

Réžia: Seth Gordon
Scenár: Matt Allen, Calleb Willson
Kamera: Jeffrey L. Kimball
Hudba: Alex Wurman
Hrajú: Reese Witherspoon, Vince Vaughn, Sissy Spacek, Robert Duvall, Jon Voight, Jon Favreau, Mary Steenburgen

Vianoce na štvrtúVianočné sviatky pre väčšinu z nás znamenajú okrem stromčeka, snehu a darčekov, hlavne čas strávený s rodinou. Ako som však zistil pri zhliadnutí filmu Vianoce na štvrtú, nie je to ideálna predstava nás všetkých.

Kate (Reese Witherspoon) a Brad (Vince Vaughn) sa tradičnému poňatiu sviatkov vyhýbajú, odkedy tvoria pár a radšej ich trávia na dovolenke v trópoch. Svojim rodinám, ktoré by ich prítomnosť uvítali, bezostyšne klamú. Tvrdia im, že Vianoce trávia prácou pre charitu v krajinách tretieho sveta. To je snáď jediná výhovorka, ktorá ich každoročne zaručene od povinných návštev ospravedlní.

Tentoraz sa to však nepodarí podľa ich predstáv. Nielenže sa po príchode na letisko dozvedajú, že ich let na Fiji bol odložený, dostanú sa do televíznej ankety, v ktorej sa zo svojho cestovateľského nešťastia vyspovedajú. Samozrejme, že ich na obrazovke uvidia všetci tí, od ktorých sa snažili uniknúť. Nasleduje séria telefonátov a Brad s Kate čelia svojej najväčšej nočnej more – sviatky musia predsa len stráviť s rodinou. A aby toho nebolo málo, keďže sú oba ich rodičovské páry rozvedené, našu dvojicu čakajú až štyri vianočné návštevy v jeden deň.

Tu sa začína jednoduchá schéma – štyri rôzne domy, štyri rôzne rodiny, prepletené stresom a cestami v aute a čoraz väčšími odhaleniami, ktoré smerujú k poznaniu, že sa vlastne dvaja dovtedy šťastní zaľúbenci vôbec nepoznajú.

Akoby to nestačilo, rodinný príslušníci Brada a Kate sú úplnou náhodou zbierkou toho najlepšieho z toho najhoršieho – dvaja starší bratia profesionálni zápasníci, ktorí sa zo svojho mladšieho súrodenca snažia vymlátiť dušu, pričom zvyšok rodiny sa na to len nečinne pozerá a Bradov otec je ufrflaný starec neustále urážajúci vlastného syna. Na strane Kate to tiež nie je najsvetlejšie – ako sa zdá, všetci ženské členky jej rodiny sú sexom posadnuté nymfomanky, najmä tie, ktoré majú najbližšie do hrobu. Veď všetci dobre vieme, že nie je nič zábavnejšie ako nadržaná stará mama.

Vianoce na štvrtú Vianoce na štvrtú

Zatiaľ čo Reese a Vince-a považujem za zaujímavú hereckú dvojicu, dokonca ich fyzické dispozície (že ona je fakt malá a on fakt veľký) sa zdali byť zaujímavým kontrastom, samotný film vo mne očakávania nenaplnil. Dej je predvídateľný, humor je tak trochu prvoplánový a vyvrcholenie so záverom sú až samozrejmé. Na druhej strane pri jeho sledovaní nebudete zívať od nudy a párkrát sa aj zasmejete, takže sa nedá celkom zatratiť.

V každom prípade Vianoce na štvrtú nie sú film, ktorý utkvie vo vašej pamäti na dlhý čas alebo skončí na popredných priečkach vašich obľúbených snímkou kinematografie, ale jeho zhliadnutie ani nebudete ľutovať.

Počas písania som predsa len prišiel na jeden dobrý účel tohto filmu – ak príde čas Vianoc a vy nebudete mať chuť na klasiku v podobe stej reprízy Troch orieškov pre Popolušku, práve vtedy by ste mali siahnuť po Vianociach na štvrtú ako modernej alternatíve nalaďovača sviatočnej atmosféry.

/