Rok: 2008

Réžia: Ridley Scott
Scenár: William Monahan
Kamera: Alexander Witt
Hudba: Marc Streitenfeld
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Oscar Isaac, Ali Suliman, Alon Abutbul

Pavučina lžíRidley Scott patrí vo filmovom svete už pekne dlho k uznávaným tvorcom. Jeho filmy sú prakticky stále na veľmi vysokej úrovni, i keď sa nie vždy dočká uznania od kritikov alebo naopak s úspechom medzi divákmi. Napriek tomu Scott pokračuje v režírovaní nových filmov a viditeľne ho začala baviť variabilita filmových tém. V posledných rokoch vystriedal žánre ako historická dráma, pohoďácka komédia a aj gangsterka. Posledne menovaný žáner zastupuje film Americký gangster, ktorý sa najmä v USA dočkal ohromného úspechu. Scott sa následne znova rozhodol zmeniť žáner a tentoraz sa v našich kinách nachádza jeho akčný thriller Pavučina lží, ktorý síce nemal taký veľký úspech v zámorí, ale i tak ide o zaujímavý film.

Príbeh, ktorý vychádza z knihy spisovateľa Davida Ignatiusa, sa odohráva primárne na Blízkom východe a opisuje spôsob boja proti teroristom, ktorý nie je bežne viditeľný v televíznych správach. Hlavným hrdinom sa stáva profesionálny agent CIA Roger Ferris, ktorý je riadený pomocou telefónu z centrály v Langley. Príkazy mu zadáva Ed Hoffman, ktorý prakticky takmer ani nevystrčí nos z USA a pri tom riadi operácie v zámorí. Súčasná Ferrisová úloha súvisí s teroristom, ktorý svojimi samovražednými činmi terorizuje civilné obyvateľstvo v Európe. Aby sa mu Ferris mohol dostať na kobylku, tak sa musí zapliesť do siete intríg a netradičných skutkov…

Pavučina lží Pavučina lží

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Ridley Scott sa podujal nakrútiť film, ktorý sa zvezie na súčasnej vlne cool agenta Jasona Bourna. Pavučina lží je však film zo starej školy – čistokrvný špionážny thriller, ktorý je navyše postavený oveľa viac na dialógoch, ako na akčných scénach. Podobne klasicky ako príbeh, je poňaté aj spracovanie samotných akčných scén, ktoré sú síce nakrútené s použitím množstva moderných technológií (veľmi vhodne je vo filme využité satelitné sledovanie), ale napríklad kamera netrpí roztrasenosťou ani príliš divokým strihom, ako je to v poslednej dobe v móde. Naopak Scott sa viditeľne vyžíva v klasických kamerových nájazdoch a v hrách so svetlom.

Keďže filmje postavený najmä na dialógoch, tak o celkový dojem z filmu sa podstatne pričinili najmä herci. Základ tvorí dvojica Leonardo DiCaprio a Russell Crowe. Prvý menovaný dostal rolu agenta Ferrisa a vložil sa do nej poriadne, keď už nie je tým miláčikom teenageriek (vo filme má napríklad preňho netypickú bradu). Z DiCapria sa pomaly stáva veľmi kvalitný charakterový herec. Russell Crowe si zase svoju úlohu až tak veľmi neužil, lebo je na plátne oveľa menej ako DiCaprio, ale jeho postava, kvôli ktorej aj pribral, je zahraná kvalitne. Od Russella sa však dalo čakať aj viac. Nečakane sa hereckou hviezdou filmu stal tretí muž, Mark Strong, v úlohe jordánánskeho šviháka Haniho, ktorého zahral s nesmierne presvedčivou charizmou a strháva na seba okamžite pozornosť diváka v každej scéne, v ktorej sa objaví.

Pavučina lží Pavučina lží

Pavučina lží na podiv za veľkou mlákou u divákov veľmi neuspela. To však nemení nič na tom, že je to veľmi zaujímavý film, v ktorom Ridley Scott naplno využíva klasické filmárske postupy a ide mu to veľmi dobre. Trošku zamrzí príbeh, ktorému ako keby chýbala veľká pointa a rovnako by sa mohol na niektoré veci viac sústrediť. Kvalitný herci a Scottova réžia dokážu našťastie občas slabší scenár hravo zakryť a divák obľubujúci podobne ladené filmy je takmer určite spokojný. Na vrchol žánru to bohužial tentoraz nevyšlo.

/