Rok: 2008

Réžia: Matthiew Klinck
Scenár: Paolo Mancini, Thomas Michael
Kamera: Glenn Keenan
Hudba: Mathieu Lafontaine, Phil Electric
Hrajú: Thomas Michael, Paolo Mancini, Chris Klein, Joe Mantegna, Cynthia Amsden, Sandra Ardagna, Andre Arruda, Boyd Banks

HankMikeUž ste niekedy v živote videli beznádejne zaľúbeného veľkonočného zajaca? Že nie? A chceli by ste vidieť, ako sa takýto zajac dokáže pre lásku alkoholicky sťať? Láska je ako hurikán, ako diaľnica, ako smetiar, láska, sladká láska… Z krajiny javorových listov k nám na Slovensko dorazila dvojica veľkonočných zajacov, aby nám pripomenula, že ak Slnko nepríde za nami, musíme za ním bezpodmienečne vyjsť my.

Aj keď si zajac, život môže byť pes. Hank a Mike sú veľkonočnými králikmi. Ich životným poslaním je v magický deň doručiť a poskrývať veľkonočné prekvapenia, teda sladkosti, do domácností, ktoré spadajú pod ich pôsobnosť. Jedného dňa na jeden byt zabudnú. Je z toho veľké haló, každá stanica nezodpovedných zajacov pranieruje a psychológovia preberajú možnosti dopadu negatívnej udalosti na mladučkú obeť. Verdikt na seba nenechá dlho čakať. Hank a Mike sa musia zo svojej celoživotnej práce porúčať. Firma Easter Enterprises ich viac už nepotrebuje. Začína sa teda boj o nový život, najprv hlavne o nové zamestnanie.

Dej hraného filmu, ktorý režíroval Matthiew Klinck, je zasadený do súčasnosti, ale v trochu pozmenenom šate. Všetci predsa vieme, že veľkonočné zajace neexistujú, no v Klinckovom svete áno. Kanadský režisér sa k zajacom vrátil po ôsmich rokoch. V roku 2000 nakrútil krátky film Hank a Mike. Bol to istý náčrt sveta, ktorý vo svojej novinke Kanaďan rozšíril.

Hank a Mike sa pýši originálnym námetom, nakoľko ľudí v zajačích plyšových materiáloch nevidno na plátne často. Film je trefnou sociálno-kritickou výpoveďou súčasnej administratívy a ekonomickej mašinérie, ktorá je bezohľadná voči chudobe a posiluje bohatstvo. Úpadok, ktorý nastáva po strate práce je nezastaviteľný. Ani netušíte, aké ťažké je nájsť vhodnú prácu pre veľkonočných zajačikov! Život je niekedy naozaj Schytt.

HankMike HankMike

Hank a Mike sú odlišní. Hank by len v kuse pil, užíval si ženy, pozeral na televízor, kým jeho kamarát a spolubývajúci žije podľa teórie „čistota pol života“, pravidelne si čistí uši, používa zubnú niť a na vzťah muža a ženy sa díva monogamnými očami. Samozrejme, zdravo sarkastická „jednohubka“ si nevystačí s dvoma ružovými ušiakmi, ktorí prežívajú svoje premeny s pohárikom v ruke a špinou na tele.

Tretí celovečerný film Matthiewa Klincka je kanadským žartíkom na anglický spôsob. Dej je pre(k)rytý množstvom vtipných narážok na súčasnosť, na neduhy, ktoré brzdia spoločnosť a nedovolia jej dostať sa z vlastných pazúrov. Množstvo rôznorodých postavičiek dotvára kolorit society na každom stupni. Nechýba tu bohatý, ale spravodlivý šéf, agilný karierista, starý blázon odvedľa, či presušená pracovníčka Úradu práce. A to sú len tie najvypuklejšie osobnosti, ktoré stmeľujú mimovoľne uletenú atmosféru klasického mesta do ukážkovej a hodnotnej zbierky politických, sociálnych, ekonomických a bláznivých anomálií.

Hank a Mike nie je filmom pre každého. Humor má silné účinky, no v prípade tejto zajačej story nemusí byť každému po vôli. Z Klinckovho počinu však cítiť neviazanú úprimnosť. Ide o zábavu, miestami lacnú, miestami drahú, no stále zábavu. Podobenstvo, ktoré si tvorcovia vybrali je síce potencionálne kritické, no prehlušené všetkými maličkosťami natoľko, že konečný efekt sa stráca kdesi v strede príbehu a v pamäti nám zostanú len dve ružové, ušaté a tak trochu ľudské hlavy.

HankMike HankMike

Výborný soundtrack, miestami hluchý scenár, výborný námet, neprehľadná réžia, kvôli ktorej sa miestami aj ponudíme, takmer orwellovsko podaná spoločenská situácia, zajac alkoholik, názov filmu v 23. minúte, nechutne záporný agent, zajačí voyerizmus par excellence a trocha wrestlingu. Film najmä pre intelektuálov. Lepší priemer. To je asi tak všetko.

/