Rok: 2008

Réžia: Bryan Bertino
Scenár: Bryan Bertino
Kamera: Peter Sova
Hudba: tomandandy
Hrajú: Liv Tyler, Scott Speedman, Gemma Ward, Kip Weeks, Laura Margolis, Glenn Howerton, Alex Fisher, Peter Clayton-Luce

OniJames sa rozhodol požiadať Kristen o ruku. Aby bolo všetko tip-top, rozhodol sa mladý romantik vziať svoju lásku niekam ďaleko na odľahlý, no pôsobivý vidiek. Posteľ plná ruží čaká na mileneckú dvojicu ako pes na svojho pána. James je nervózny, no nestráca hlavu. V rozhodujúcich chvíľach sa mu však i tak ruky trasú, akoby ho uväznil nesmierny chlad. Čarovnú chvíľu, na celý život nezabudnuteľnú, vo chvíli zlomu preruší nečakaná skutočnosť. Kristen ruku odmieta a ruže v posteli sa dočkajú akurát tak Godota. Pár v zložení Liv Tyler + Scott Speedman sa teda poberá do svojich vlastných hláv, do vlastných myšlienok, čo najďalej ako sa dá. Ktosi je však za dverami, a dámy a páni, lasica to nebude.

Bryan Bertino je debutujúcim režisérom, o ktorom sme ešte nič nepočuli, no zrejme v najbližšom čase budeme. Na mušku si vzal teror, ktorý má grády, no bohužiaľ, aj obdobu. Motív útoku na slabšie, ale najmä nepripravené obete, sa v poslednej dobe objavil aj v psychopaticky nasýtenom Funny Games USA Michaela Hanekeho. Kristen a James sú odsúdení už od začiatku, keďže úvodná titulková sekvencia o záznamoch FBI nám toho povie oveľa viac, ako by sme vlastne v tej chvíli chceli vedieť. To však nevadí, pretože ľudia v kine sú nejako prirodzene zvedaví už len preto, že si za film zaplatili. Oni teda nie sú thrillerom o tom, ako skončia, ale o tom, ako budú prebiehať.

Bertino využil celkom solídne metódy populárnej zábavy. Našťastie neskĺzol do prehnane tučných hektolitrov krvi, ale vybudoval príbeh na báze nepoznaného a nevideného zla. To je skryté v podstate až do hranice komerčnej únosnosti. Tváre vrahov, až na malú výnimku strateného dievčatka, ktoré vytrvalo hľadá nejakú Tamaru, neuvidia ani diváci. Kamera podstatnú časť akcie skrýva a tým sa stáva o niečo príťažlivejšou, keďže nevyzlieka film donaha, ale necháva na ňom vskutku príťažlivé negližé.

Oni Oni

Filmu by snáď pomohlo trochu viac otvorenej akcie. Najmä vo chvíľach, kedy pohár pretiekol a Oni sa už dávno prezradili. Zoči-voči sa odohráva len malá časť príbehu. Súboj ako taký prebieha na diaľku, ale s tým, že jedna strana má veci úplne pod kontrolou a tá druhá sa prestáva kontrolovať čoraz viac. James a Kristen totiž strácajú hlavu (nie doslova) a riskujú jedna radosť. K priamej konfrontácii zla a naivnosti dochádza až tesne pred koncom filmu.

O surovcoch v maskách sa toho veľa nedozvieme. Takmer celý čas nevyslovia ani slovo. Ticho je ich zbraňou, a zrejme práve v nemote sa skrýva ich ukrutnosť. Dôvod ich útoku je smiešny, no o to bolestnejší. Ak vo Funny Games USA sme si mohli urobiť o dvoch nespratníkoch kompletný psychologický rozbor, o zamaskovaných kreatúrach Bertinovej prvotiny si môžeme akurát tak pískať. Tomuto filmu jednoducho chýba kontaktovosť postáv. Strach tu vzniká len na základe divných zvukov, do popredia sa dostávajú, a to takmer výhradne, obete. Asi bude teda dobrým zvykom (komerčným ťahom) dávať viac priestoru hviezdam, než zamaskovaným nulám.

Bertino si určite zaslúži „hitíka“ za atmosféru. Už od začiatku je jasné, že sa niečo stane, vo vzduchu pláva neistota, vonku je ticho ako pred búrkou. Navyše nám do toho všetkého hrá nie práve najmelodickejšia hudba, ktorú by sme mohli definovať o čosi presnejšie, ako nepokojný zvuk. Aj preto tu pôsobia sviežo „country-gramo-vložky“, ktoré oživujú atmosféru strachu a posúvajú ju do mora neistoty, v ktorej opäť raz pláva iba strach, tentoraz podčiarknutý psychologicky vypätými situáciami.

Oni Oni

Oni sú kúskom, ktorý pred divákmi určite obstojí. Je to taký malý konsenzus medzi hlúpym a intelektuálnym filmom, ktorý v dnešnej dobe osloví najmä mládež a milovníkov dopredu známych koncov. Postavy z osi zla nemajú pre svoje činy skutočné dôvody. A to je pre ľudskú logiku a akceptovanie filmovej látky nevyspytateľná dvojsečná zbraň. Tentoraz mi do arzenálu celkom zapasovala. God Bless America.

/