Rok: 2009

Réžia: Michael Mann
Scenár: Ronan Bennett, Michael Mann, Ann Biderman
Kamera: Dante Spinotti
Hudba: Elliot Goldenthal
Hrajú: Johnny Depp, Christian Bale, Billy Crudup, Marion Cotillard, Channing Tatum, Emilie de Ravin, Giovanni Ribisi a ďalší

Verejní nepriateliaAmerický zločin 20. a 30. rokov nepredstavoval iba Al Capone. Prohibícia a kríza dostali do úzkych veľa obyčajných ľudí a zároveň s celkovou atmosférou vtedajšej spoločnosti poskytli mnohým neopakovateľné možnosti ako zbohatnúť. Aj zločinec sa mohol stať hviezdou. Takým bol i bankový lupič John Dillinger. Okrádal len banky, nikdy nie obyčajných ľudí a priamo ich neohrozoval. Tým si získal povesť akéhosi dobového Robina Hooda, i keď samozrejme bolo to riadne nadnesené. Nemal žiadne politické, či sociálne ciele. Kradol len pre vlastné potreby.

Príbeh Johna Dillingera je zároveň aj príbehom zrodu FBI. To síce v určitej forme existovalo už niekoľko desiatok rokov, ale až v tomto období pod vedením riaditeľa J. Edgara Hoovera (Billy Crudup) získava potrebné právomoci a bojuje vlastne aj o svoju existenciu. Dané obdobie, teda prvá polovica 30. rokov, sa popisuje aj ako Vojna proti zločinu. FBI sa v nej zamerala na tých najväčších zločincov, s ktorými si bežná polícia nevedela dať rady, keďže pocháli zločiny vo viacerých štátoch USA a mnohokrát po dolapení z väzenia ušli.

Status verejného nepriateľa číslo jedna si získal miláčik davov John Dillinger (Johnny Depp). Možno aj pre jeho mediálnu slávu ležal v žalúdku vlády viac ako ktokoľvek iný. Keď Hoover zakladá pobočku Úradu pre vyšetrovanie (jeden z prechádzajúcich názvov FBI) v Chicagu, do jej vedenia stavia agenta Melvina Purvisa (Christian Bale), ktorý má za úlohu čím skôr dostať Johna Dillingera.

Ak sú činy zločinca medializované a niekedy až heroizované, v akej pozícii môže byť ten dobrý? Určite je tiež na prvých stránkach bulváru. Stávajú sa tak z nich Verejní nepriatelia – John Dillinger a Melvin Purvis. Súboj však minimálne na plátne vyrovnaný vôbec nie je. Christian Bale nedostal ani zďaleka toľko priestoru ako Johnny Depp. V tomto niekde začínajú problémy filmu. Od začiatku cítiť istú nevyváženosť. Mohli by ste namietať, ale toto nie je film o Johnovi Dillingerovi, aj keď väčšinu času (nanešťastie) trávime s ním. Je to film o boji dvoch mužov, ktorí na seba priamo narazia len výnimočne. Pri spätnom pohľade mám dokonca pocit, že väčšinu zaujímavejších, či hlbších scén mal Bale. Johnny Depp ťažil hlavne z konverzačiek s francúzskou herečkou Marion Cotillard, ktorá hrala dillingerovú priateľku.

Verejní nepriatelia Verejní nepriatelia

Michal Mann je ostrieľaný režisér. Nakrútil také skvosty ako Posledný mohykán a Neľútostný súboj. Z novších to sú hlavne Collateral a Miami Vice, ktoré síce už nedosahovali kvalít jeho predošlých snímok, ale určite sa za nich hanbiť nemusí. Po troch rokoch od posledného filmu prichádza s Verejnými nepriateľmi, ktorých podľa môjho skromného názoru nezvládol práve najlepšie. Obsadenie hlavných postáv výborné, herecké výkony bez väčších nedostatkov, výprava dokonalá, prístup k stvárneniu danej témy veľmi zaujímavý, ale vo výsledku to mnohokrát neskutočne nudí. Najmä prvá polovica je doslova na umretie. Dávno sa mi nestalo, aby som sa pozeral na hodinky a celým srdcom dúfal, že už to bude končiť.

Druhá polovica je o niečo lepšia, a tak som to zvládol dopozerať. Nemám však pocit, že by ma film akýmkoľvek smerom obohatil. Jasný dôkaz, že nestačí mať kvalitné ingrediencie, ak odfláknete proces varenia. Ako som už naznačil v úvode, problém spočíva hlavne v nevyváženosti. Plátnu dominuje tvár Johnnyho Deppa, aj keď tam v podstate nemá veľakrát čo robiť, a tak je to stále o tom istom. Vykradnú banku, trochu si zastrieľajú, sú v base, pokecajú a tak dokola. Melvil Purvis a jeho agenti dostávajú málo priestoru. Mnohé zaujímavé momenty sa tak veľmi rýchlo vytrácajú do neznáma.

Predpokladám, že mnohým divákom budú stačiť predstavitelia hlavných úloh a ich charizma. Tá je citeľná už od prvých scén. Určite nebude vadiť ani to, že Johnny Depp tu nepodáva svoj práve najlepší výkon. Verejní nepriatelia mali na to, aby ponúkli omnoho viac a to je tá hlavná škoda, ale to nekonštatujeme po prvýkrát.