Upgrade (2018) © BH Tilt Upgrade (2018) © BH Tilt

Už niekoľko dekád nám filmári na plátne predstavujú svoje vízie o budúcnosti a o tom, akým spôsobom nás bude technológia ovládať. Občas na túto tému vzniknú kultové filmy ako Blade Runner alebo Terminátor, no niekedy aj priemerné ako Transcendencia. Nová snímka Upgrade od scenáristu a režiséra Leigha Whannella (napísal napr. prvé tri diely SAW) našťastie patrí do prvej skupiny.

Upgrade

akčný, sci-fi, horor
2018 / 100 min. / MP 15
Austrália / USA

Leigh Whannell
Leigh Whannell
V nej sa dostávame do budúcnosti, z ktorej Grey Trace (Logan Marshall-Green) tak trochu vyčnieva. Patrí medzi tých, ktorí nie sú nadšenci technológií a preferujú skôr ,,ručnú“ prácu pred robotmi. Jeho manželka je však čistý opak. Pracuje pre technologickú firmu, ktorá robí implantáty pre zranených vojakov, má elektrické auto a celú domácnosť riadi pomocou robotov. Grey sa v tejto podobe sveta necíti potrebný, pretože manuálnu prácu, ktorú by vedel robiť, už prebrali stroje.

Veci naberú rýchli spád po tom, ako s manželkou havaruje a banda grázlov Greya paralyzuje a jeho ženu zabijú. Po tom, čo sa prebudí v nemocnici má chuť so všetkým skoncovať. Ešte predtým než tak urobí, objaví sa jeho známy, ktorý mu poskytne východisko. Implantuje mu do tela čip, aby mohol opäť chodiť a viesť normálny život pod podmienkou, že nikomu nesmie povedať ako sa vyliečil.

Jemu ide však len o to, aby sa našli vrahovia jeho ženy. Ako to už býva, polícia si nevie rady, a tak sa o to Grey musí postarať sám. Vlastne nie tak úplne. Pomáhať mu v tom bude STEM, vysoko-inteligentný počítač zabudovaný priamo v implantáte, ktorý mu pomáha chodiť. A práve tu sa začína tá najlepšia akcia v sci-fi podobe, akú si viete predstaviť.

Upgrade (2018) © BH Tilt

Pamätáte si, ako sa Neo v Matrixe učil bojovým umeniam behom pár hodín? Grey sa to vďaka STEM nemusí ani učiť, okamžite prevezme kontrolu nad jeho telom a účinky sú dychberúce. Film si berie veľkú inšpiráciu práve v súbojoch z vynikajúceho Johna Wicka, pričom si stále zachováva logiku scén. To je pri dnešných akčných filmoch pomerne vzácne.

Zatiaľ čo Wick stojí aj na výbornom castingu, Upgrade je dokonalá „one-man show,“ kde najväčšiu pozornosť berie Logan Marshall-Green v postave Greya a funguje to. Fandíte mu po celý čas od začiatku do konca a všetky napínavé momenty prežívate priamo s ním. Najväčším pozitívom filmu je ale samotný záver. Ten je na rozdiel od väčšiny súčasných filmov veľmi prekvapivý a na pomery žánru sci-fi pomerne originálny.

Leigh Whannell nakrútil jedno z najväčších prekvapení tohto roku, ktoré sa aj napriek zvolenej tematike drží nohami pevne na zemi. Niekomu môže vadiť priamočiarosť deja a kvôli tomu krátka stopáž, no v tomto prípade je to vítaný krok, pretože sa nebudete nudiť ani na moment. Možno nejde o tematicky najrevolučnejší film, vo svojom žánri však ide o takmer dokonalý počin.