Unknown Origins © 2020 Netflix Unknown Origins © 2020 Netflix

Španielske kriminálne snímky dokážu pozitívne prekvapiť svojou temnosťou, nápaditosťou, silnými dialógmi aj prekvapeniami počas deja. Novinka z produkcie Netflixu sľubovala čosi podobné. So štipkou humoru navrch.

Orígenes secretos

krimi, dobrodružný, komédia
2020 / 96 min. / MP 12
Španielsko

David Galán Galindo
David Galán Galindo
Unknown Origins (v českej verzii Původ neznámý) rozpráva zvláštny príbeh. V meste vraždí niekto, kto je zjavne veľkým fanúšikom komiksových hrdinov. Jeho obete súvisia s príbehmi o superhrdinoch, patriacich do Marvel alebo DC univerza. Vyberá si špecifické vydania týchto príbehov, napríklad v prípade sivej mŕtvoly ide o odkaz na originálneho Hulka – ktorý mal pôvodne sivú farbu pokožky. Prípad je pridelený mladému kriminalistovi, ktorý práve prichádza na oddelenie. Rady si pýta aj od svojho staršieho kolegu, ktorý odchádza do dôchodku a, aby toho nebolo málo, aj od jeho syna. Ten by zasa mohol byť v slovníku cudzích slov odfotený pri pojme „geek“. Vlastní obchod s komiksami, príbehy o superhrdinoch pozná naspamäť a v pravidlách bežnej sociálnej interakcie má, slušne povedané, zmätok.

Ako sa neskôr ukáže, jeho angažovanie je dobrý ťah. Napriek tomu, že nikdy nie je jasné, ktorý komix si vrah vyberie ako predlohu pre nový prípad a ako veľmi osobné dokáže byť prepojenie fantasy sveta so svetom vyšetrovateľov.

Vraždenie podľa zverokruhov či podľa knižnej predlohy už krimi filmy riešili. Zabíjanie podľa komixov je však novinkou a hoci znie poriadne uletene, na zaujímavú premisu pre film to stačí. V tomto prípade si scenár dáva záležať a postupuje originálne, nápadito a niekedy až bizarne – nevybočuje však z kategórie „zaujímavé“. Prípad je netradičný, neopozeraný, divácky atraktívny. Predloha v hrubých rysoch vyzerá dobre, lenže film samotný by som zaradil prinajlepšom do priemeru.

Aj vo filmoch o superhrdinoch sa viac či menej vtipkuje. Počnúc Kapitánom Amerikom, ktorý tu a tam utrúsi nejakú ironickú poznámku, až po Deadpoola, ktorý je skrz-naskrz komédiou. Neprekvapí preto, že aj tu sa, napriek vážnej téme, občas sranduje. Lenže! Kým prvá polovica filmu sa zdá byť jasnou kriminálkou, druhé dejstvo už je prakticky čistou krimikomédiou, ktorá sa, zdá sa, ani neberie príliš vážne. Sebaparodické momenty nastupujú bez predchádzajúceho varovania, a tak môžete ostať v šoku.

Unknown Origins © 2020 Netflix

Ostáva len dúfať, že si tvorcovia naozaj len chceli vystreliť a nemysleli to vážne. Nemusíme sa pritom baviť o žiadnom milom odľahčení, niektoré momenty sú tak zlé, že sa môže zdať, že druhú časť filmu si vzala do parády iná partia tvorcov – počnúc pridávaním klišé a končiac neskutočne pripečeným pripečením tváre. Finále tak dokonale zmätie aj diváka, ktorý filmu od začiatku nevenuje priveľkú pozornosť. O to horšie sú na tom tí, ktorí sledujú každý detail a snažia sa neprísť o jediné slovo, ktoré vedie k vyšetreniu zločinu.

Príbeh by pritom inak fungoval fantasticky. Postavy policajtov, externého poradcu a dokonca aj vraha sú písané pomerne zaujímavo. V kombinácii s vyššie spomenutými problémami sa však všetko pozitívne dostáva do ostrého kontrastu s katastrofálne nezvládnutými prvkami, ktoré film úplne pokazili. Celé by to mohlo fungovať ako kniha, no ako materiál na film by Unknown Origins potreboval skúsenejšieho režiséra, alebo aj celý produkčný tím. Takto pôsobí divoký mix žánrov veľmi svojsky a zmätene. Potenciál snímky nie je využitý naplno, film má síce „dobrý ťah na bránu“, chýba mu však „lepšie zakončenie“.

Mohol to byť kvalitný film, ktorý by naštartoval zaujímavú krimisériu. Mohla to byť séria, ktorá by bavila fanúšikov kriminálok, aj „geekov“. A Španielsko si mohlo pripísať ďalší zaujímavý filmový zárez. Namiesto toho sa podarilo slušne rozbehnutý príbeh pokaziť. Je ťažké film hodnotiť číslom, napriek tomu to skúsim. Aj keď, asi by sa viac hodilo pokrčenie plecami.