Ulica Cloverfield 10 © 2016 CinemArt SK

Tento film si užijete o to viac, o čo menej o ňom budete vedieť. Producent J. J. Abrams názvom odkazuje na monster film z roku 2008 Cloverfield. Avšak, ak ste ho nevideli, vôbec to nevadí, možno aj lepšie. Mladá Michelle (Mary Elizabeth Winstead) odchádza od svojho priateľa. Cestou autom do nej niekto napáli a spôsobí vážnu autonehodu. Preberie sa uväznená v podivnom bunkri s ešte divnejším veteránom Howardom (John Goodman).

10 Cloverfield Lane

mysteriózny, triler
2016 / 103 min. / MP 12

Dan Trachtenberg
Josh Campbell, Matthew Stuecken, Damien Chazelle
Howard má plné zuby spoločnosti, ktorá morálne upadá, verí konšpiračným teóriám a nie je úplne v poriadku, keďže si bol schopný vybudovať podzemný úkryt s veľkou rozlohou pre prípad, že sa na povrchu niečo zvrtne. Akoby mu vyhovovalo byť v podzemí a izolácii. Čaro filmu tkvie práve v tej neistote, čo sa vlastne stalo. Skutočne na povrchu prebehol útok a ovzdušie je zamorené alebo si to Howard celé vymyslel, aby mohol väzniť sexy Michelle a svojho prihluplého pomocníka Emmetta? A čo ak sa stalo ešte niečo horšie?

Mladý režisér Dan Trachtenberg perfektne pracuje s klaustrofobickou atmosférou bunkru a všadeprítomnou mučivou neistotou. Výbornú prácu odviedli aj herci. Goodman hrá autoritatívneho Howarda vynikajúco, túži len po troche uznania a vďaky od mladej generácie, no nepríjemná zatvrdnutá povaha z neho robí despotického utláčateľa. Sexy Mary Winstead nadväzuje na polohu mladej McClaneovej dcéry (Smrtonosná pasca), ktorú sme si u nej obľúbili. Modernej vrieskajúcej kráľovnej pálčivé thrillery sedia.

Fungovanie postáv v hutnej atmosfére je dusivé, všetci držia palce Michelle, aby dokázala šialenému Howardovi zdrhnúť. Je to však vôbec reálne? A čo potom? Až na pár nelogických krokov príbeh funguje dokonale, napätie sa neustále stupňuje a napokon dôjde k nečakanému finále.

Ulica Cloverfield 10 © 2016 CinemArt SK

Zmes žánrov Trachtenberg ukočíroval na výbornú. Nečakajte však prepracované sci-fi, tento žáner sa prevalí nakrátko v závere ako čerešnička. Okrem scenáristov sa blysli zvládnutým remeslom aj strihači a poteší kvalitný hudobný podmaz. Film by veľmi dobre fungoval ako úvodný diel k seriálu. Ak ste ho zmeškali v kine, určite si ho vyhľadajte. Oživuje svet uvedený vo filme z roku 2008, no funguje aj samostatne. Je výbornou ukážkou toho ako s minimálnym rozpočtom 5 miliónov dolárov a partiou skvelých hercov dokážete predať jednoduchú zápletku takmer bez špeciálnych efektov. Dnes je to skôr raritou.

Špeciálne efekty a defekty valcujú príbeh hlava nehlava, produkčne dozerajúci Abrams však dokáže s dobrým scenárom zázraky. Je celkom dobre možné, že v blízkej budúcnosti uvidíme cloverfieldovské pokračovanie. Boj o prežitie mladej sexy kočky v neistom svete spoľahlivo priťahuje pozornosť divákov i scenáristov.