X-Men: Apokalypsa © 2016 CinemArt SK

X-Meni si držia prím v najdlhšie nakrúcanej komixovej ságe bez rebootov. Za 16 rokov existencie ustáli dve trilógie, ktoré fungujú celkom dobre aj dohromady, plus dve samostatné odbočky najobľúbenejšieho Wolverina. Pozoruhodné však je, že po dva diely v oboch trilógiách má na svedomí režisér Bryan Singer.

X-Men: Apocalypse

akčný, dobrodružný
2016 / 144 min. / MP 12

Bryan Singer
Simon Kinberg
Najnovší diel preväzuje postavy zo všetkých filmov. Aj tu Singer odvádza solídnu prácu. Dej sa odohráva v 80tych rokoch. Tisícky rokov spiaci veľmutant Apokalypsa (Oscar Isaac) sa prebúdza a chce nastoliť vlastný svetový poriadok. Povoláva svojich štyroch jazdcov apokalypsy a dáva matičke Zem zabrať. Našťastie sa Charles Xavier (James McAvoy) stále venuje mládeži s extra nadaním a zastaviť Apokalypsu nebude po pár scenáristických oblúkoch až taký veľký problém.

Najzaujímavejšou postavou stále ostáva Eric alias Magneto (vynikajúci Michael Fassbender). Jeho poľská rodinná linka patrí k najsilnejším okamihom filmu. Po udalostiach z Budúcej minulosti sa pred svetom utiahol a skrýva sa v poľskej dedinke. Pracuje v kovovej hute a vedie pomerne nudný, rodinný život. Nevydrží mu to však nadlho. Jeho minulosť ho dobehne a ostáva tým, kým je. Ničivým Magnetom, ktorého talent sa rozhodne využiť nekompromisný modrý zlosyn.

K silným stránkam záverečného dielu ságy, aspoň nateraz záverečnému, je zobrazenie mladých verzií známych postáv ako Storm, Kyklop či Jean Grey. Je to výborný ťah, divák postavy pozná, sympatizuje s nimi a rád odhalí ich originy. Slabším miestom je opakovanie nápadov z minulosti. Bitka Angela s Nightcrawlerom v berlínskej klietke príliš nápadne pripomína Wolverinove začiatky na scéne. Taktiež zamrzí nepresné vymedzenie Apocalypsových schopností, nehovoriac o lavirujúcom veku postáv v jednotlivých dieloch. Mám však pocit, že vytýkať nepasujúci vek postavám z komiksov, v ktorých nestarnú desiatky rokov, je trochu nemiestne.

X-Men: Apokalypsa © 2016 CinemArt SK

Poteší spomalená scénka explozívnej záchrany rýchleho Quicksilvera s geniálnym hudobným podmazom z popovej scény 80tych rokov. Je to ešte vydarenejšie ako minulé antré v kuchyni. A vyslovenou čerešničkou na torte je vyslobodenie uväzneného Wolverina. Takú paseku len tak niekto nenarobí. Fanúšikovia večne namosúreného Kanaďana si prídu na svoje.

Najdlhšia minutáž v sérii čítajúca 144 minút pracuje s veľkou porciou postáv, no nie každá dostáva rovnaký priestor. Mystique (Jennifer Lawrence) sa tentoraz dostáva viac do úzadia. V prvej polovici filmu zíde z plátna dokonca na celú polhodinu. Apokalypsa sa venuje rozvoju postáv z minulých dielov asi najmenej, no celkom povrchná nie je. Prepojiť dve série predsa len nebolo jednoduché. Bryan Singer viditeľne k svojim postavám pristupuje s láskou, no miestami mu už dochádza dych.

X-Men: Apokalypsa © 2016 CinemArt SK

Keďže chce štúdio s mutantími príbehmi pokračovať aj naďalej, odporúčal by som nabrať na režisérsku stoličku novú krv. A nezaškodilo by sa povenovať iným postavám. Medzi X-Menmi je zaujímavých adeptov do filmu neúrekom, viď tohtoročné prekvapenie Deadpool. V hre je navyše sólovka Gambita s Channingom Tatumom a samozrejme tretí Wolverine, ktorý by mal byť poslednou akciou unaveného Hugha Jackmana.

Trilógiu mladej krvi ukončil Singer so cťou. Deštrukčné divadlo bolo famózne, egyptská linka úchvatná. Magnetove kovové obrazce vyrážajú dych. Lepšie by to len tak niekto nezvládol a na svoje si prídu aj milovníci potitulkových prídavkov.

Z filmu však cítiť vyčerpanosť látky, hralo sa hlavne na efekty a známosť charakterov. Ako ohliadnutie za 16timi rokmi práce to ale stojí za to.