Kolónia © 2015 CinemArt SK

Niektorí strávili v tábore roky, iní celý život. Niektorí sa v ňom narodili, iných sem dohnal Pinochetov režim… Kolóniu Dignidad založil a viedol bývalý nacistický lekár Paul Schäfer, ktorého bravúrne stvárnil herec Michael Nyqvist (Muži, ktorí nenávidia ženy). Režisér Florian Gallenberger však na diváka vytiahne aj ďalšie herecké esá.

Mladý Daniel (Daniel Brühl) žije v Chile ako mnoho ďalších nemeckých občanov. Politická situácia sa vyostruje, dvíha sa vlna odporu proti Pinochetovmu režimu a Daniel nezostáva bokom. Pomáha odboju a stáva sa nežiaducou osobou, ktorá zo dňa na deň mizne. Jeho priateľka Lena (Ema Watson) začína po Danielovi pátrať a dostáva sa až pred brány utajenej kolónie Dignidad…

Strach pred režimom, ktorý v tábore vládne, pochopí a pocíti Lena už pri čakaní na prijatie u „najvyššieho“. Vodca tábora Paul Schäfer (Michael Nyqvist) Lenu veľmi jasne oboznámi s pravidlami tejto spoločnosti slúžiacej výlučne Bohu. „Keď sa k nám raz pridáš, už neodídeš…“ Tábor chránený elektrickým plotom je totiž len pre vyvolených, ktorých by vonkajší svet zviedol na scestie.

Lena aj napriek prísnym pravidlám do tábora dobrovoľne vstupuje. Musí si zvyknúť na skromný život plný zákazov a kontroly, pričom pochopí, že zachrániť, či dokonca len zahliadnuť Daniela, nebude jednoduché. Ženy i muži žijú oddelene, majú tvrdý pracovný režim a stretnú sa len na veľké sviatky, čo môže trvať roky. Scenárista necháva Lenu čakať niekoľko mesiacov a až návšteva vojenského zástupcu vlády umožní stretnutie mladých milencov. Daniel však na tom nie je zdravotne najlepšie, podpísalo sa na ňom mučenie, ktoré mu naručilo činnosť mozgu. Alebo nie?

Kolónia © 2015 CinemArt SK

Strhujúci príbeh nakrútený na základe skutočných udalostí dotvárajú herecké výkony Daniela Brühla (Rivali) a Michaeal Nyqvista. Danielovi uveríte každý pohyb a gesto a v okamihu, keď po prvýkrát vystúpil v roli mentálne narušeného muža, nezapochybujete o pravosti diagnózy tejto postavy. V úlohe letušky Leny sa predstaví Emma Watson, ktorá pre mnohých už asi navždy zostane Hermionou. Podobne bol na tom i Daniel Brühl, ktorý sám priznal, že vo svojej hereckej kolegyni videl spočiatku mladú čarodejnicu z Harryho Pottera. Vo filme je cítiť i vidieť Emminu snahu dostať sa svojej postave pod kožu, výsledok ale musíte zhodnotiť sami.

Film Kolónia je silným zážitkom odhaľujúcim doposiaľ málo známu časť histórie juhoamerickej krajiny. Krutosti, ktoré sa tu na ľuďoch páchali, vyniesli na svetlo sveta až v 70. rokoch niektorí z členov kolónie, ktorým sa podarilo utiecť. Ukázalo sa, že v sekte dochádzalo k mučeniu Pinochetových odporcov a k sexuálnemu zneužívaniu detí.

Kolónia © 2015 CinemArt SK

Režisérovi a scenáristovi Florianovi Gallenbergerovi v jednej osobe sa podarilo vytvoriť pútavý príbeh, ktorý sa síce viaže k udalostiam už minulým, no odkaz a hrozba, ktoré sú vo filme prítomné, sú stále aktuálne. Prepracovaný scenár, kulisy, hudba, ruchy a samozrejme herecké výkony dávajú filmu dobrý základ na to, aby sa zaradil medzi úspešné snímky, ktoré tento rok vstúpili a vstúpia do našich kín.