Rok: 2010

Réžia: Florian Henckel von Donnersmarck
Scenár: Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie
Kamera: John Seale
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany, Timothy Dalton a ďalší

TuristaJohnnyho Deppa všetci poznáme ako excentrického a extrémne zručného herca, ktorý na plátne dokáže stvárniť čokoľvek: Nožnicovorukého Edwarda, výstredného piráta Jacka Sparrowa, bláznivého majiteľa čokoládovne Willyho Wonku, animovaného ženícha pre mŕtvu nevestu Tima Burtona, šialeného a spievajúceho holiča Sweeneyho Todda, či pomäteného Klobúčnika z Alice v krajine zázrakov. Možno aj preto sa rozhodol vyskúšať si niečo nové a vo svojom poslednom filme si zahral obyčajného amerického turistu v Európe. Ako mu táto zmena vyšla?

Frank Tupelo (Johnny Depp) je, ako napovedá aj názov samotnej snímky, obyčajný turista zo Spojených štátov, ktorý prichádza do Benátok, aby sa tu pokúsil zabudnúť na svoju ženu, o ktorú prišiel pred dvoma rokmi. Cestu vo vlaku mu skríži tajomná Elise (Angelina Jolie). Tá si ho náhodne-zámerne vybrala preto, aby zmiatla políciu, ktorú ma v pätách a mohla sa pokojne stretnúť s milencom Alexandrom, ktorý sa schováva pred zákonom a mafiou, pretože spreneveril 2 milióny. Franka tak vystavuje prenasledovaniu polície a ganstrov, ktorí si vďaka nej myslia, že on je hľadaný Alexander. Zaujímavý a celkom sľubný námet, čo poviete

Turista má na prvý pohľad všetky predpoklady na to, aby zaujal širokú verejnosť a zožal veľký úspech. Režíroval ho Florian Henckel von Donnersmarck, scenár k nemu napísal spolu s Christopherom McQuarriem, kameru mal pod palcom John Seale a hlavných úloh sa zhostili hollywoodske hviezdy svetového formátu – Johnny Depp a Angelina Jolie. Mimochodom, všetkých spomínaných spája to, že sú nositeľmi prestížnej ceny akadémie, teda všetci majú Oskara. Preto je na mieste očakávanie, že z ich spolupráce vzíde niečo výnimočné. Všetci však v tomto prípade nejako zlyhali. Výnimku tvorí snáď iba kamera, ktorá prináša zopár výnimočných záberov Benátok a pozadia Angeliny Jolie.

Johnny Depp ako Frank Tupelo a Angelina Jolie ako Elise Clifton-Ward v akčnom filme Turista (The Tourist, 2010) Johnny Depp ako Frank Tupelo v akčnom filme Turista (The Tourist, 2010)

Žánrovo má Turista nálepku akčného filmu, komédie a romantickej snímky a niežeby tieto elementy spolu neladili, fungujú napríklad aj v Pánovi a pani Smithovcoch, inom filme s Angelinou Jolie, len v tomto prípade tomu tak nie je. Problém spočíva v tom, že ani jedného (akcie, romantiky, humoru) nemá Turista dostatok: Akcia je vlažná, takmer bez napätia a podávaná v malých dávkach, humor vychádza výhradne, ako tomu vo filmoch s ním býva často, z interpretácie postavy v podaní Johnnyho Deppa a romantika zlyháva na tom, že medzi hercami nie je žiadna chémia – ona je príliš pompézna, v každej scéne oblečená ako na módnu prehliadku a on príliš ťažkopádny.

Presne tak, nebol by Depp Deppom, keby svoju postavu nejako neozvláštnil. Frank Tupelo by bol v rukách akéhokoľvek iného herca obyčajným učiteľom matematiky, lenže v podaní Johnnyho Deppa fajčí elektronickú cigaretu, spáva v pyžame po starom otcovi, rozpráva čudným prízvukom a prejavuje sa klasickými výstrednými maniermi ako väčšina Deppových postáv. Divák si pri sledovaní jeho počínania v Turistovi môže dokonca pomyslieť, že jednoducho nemá na to, aby hral „normálne“, ale možno to robí len preto, že sa to od neho jednoducho očakáva.

Angelina Jolie ako Elise Clifton-Ward v akčnom filme Turista (The Tourist, 2010) Angelina Jolie ako Elise Clifton-Ward a Rufus Sewell v akčnom filme Turista (The Tourist, 2010)

V konečnom dôsledku je Turista jeden z tých filmov, ktoré sú dobré na jedno pozretie. Nehovorím, že sa pri jeho sledovaní budete vyslovene celý čas nudiť, ale predpokladám, že na konci budete napriek tomu tak trochu sklamaný, pretože ste od neho a hlavne od nich jednoducho očakávali viac – tak ako ja.

Zaujímavosťou je, že film mal pôvodne problémy s realizáciou, filmové štúdiá ho nechceli financovať, až dokým oň neprejavila záujem Angelina, ktorá chcela ísť nakrúcať na nejaké zaujímavé, pekné miesto. Možno by bolo lepšie, keby ju iba Brad vzal s deťmi niekam na dovolenku.