Rok: 2009

Réžia: Nimród Antal
Scenár: James V. Simpson
Hudba: John Murphy
Kamera: Andrzej Sekula
Hrajú: Columbus Short, Matt Dillon, Laurence Fishburne, Jean Reno, Skeet Ulrich, Fred Ward, Amaury Nolasco, Milo Ventimiglia

TransportNimród Antal sa síce narodil v USA, ale kvôli svojim maďarským koreňom sa rozhodol vrátiť do krajiny predkov, vyštudoval v nej a začal svoju kariéru režiséra. Nakrútil tu aj komediálnu drámu Revízori, s ktorou zožal i medzinárodný úspech, a tak sa v roku 2005 rozhodol skúsiť šťastie v Hollywoode.

Thriller Transport je jeho druhým pokusom na americkej pôde. V roku 2007 do kín uviedol béčkový horor Motel smrti s Kate Beckinsale. Antalov aktuálny počin sa vybral podobným smerom. Obsadenie zaujímavé, prevedenie solídne, scenár katastrofálny. Režisérovi ku cti slúži, že sa naozaj snaží urobiť maximum a na smínke sa to aj patrične odráža. Škoda však, že sa takto stráca veľký talent.

Hlavným hrdinom je Ty Hackett (Columbus Short), ktorý sa po návrate z Iraku zamestná ako vodič opancierovaného vozu. Jeho kolegovia z bezpečnostnej služby sa dozvedia o ich nasledujúcej práci – prevoze 42 miliónov dolárov. Vidia v tom jedinečnú príležitosť, a tak sa rozhodnú ukradnúť ich. Problémom sa stáva práve Hackett, ktorého musí jeho parťák Mike (Matt Dillon) presvedčiť, aby to toho išiel s nimi. Najprv odmieta, ale pre kopiace sa problémy s hypotékou a so sociálkou, ktorá mu chce z opatery zobrať mladšieho brata, nakoniec súhlasí. Pod jednou podmienkou, nikomu nesmie byť ublížené.

Scenár debutanta Jamesa V. Simpsona je na prvý pohľad veľmi priamočiary, ale v istých situáciach sa núka hneď niekoľko možných alternatív, ako sa to môže ďalej vyvíjať, a keď to nevytvára napätie, tak aspoň zvedavosť. Horšie je, že počas celého filmu nemáte pocit, že to majú chalani nejako dobre premyslené. Ukradnúť peniaze, hlavne keď vám ich vlastne dajú, nie je taký problém, ale čo potom? Simpson sa pravdepodobne nezaoberal tým, čo vo filme nie je priamo vidieť. Nečakajte preto ani náznak hĺbky, zaujímavejších myšlienok, či priestor pre lepšie herecké výkony.

Transport Transport

Tým však nechcem povedať, že herci to vzali zo zlého konca. V rámci možností, ktoré dostali, to zvládali naozaj statočne. Herecké obsadenie bolo totiž na úrovni. Okrem Matta Dillona a málo známeho Columbusa Shorta, ktorí mali hlavné úlohy, sa do partie dostali aj Laurence Fishburne a Jean Reno. Posledný menovaný by už naozaj mal prestať brať akékoľvek úlohy, lebo tá jeho bola zo spomenutej štvorice najmenšia a ťažko mi je vôbec si spomenúť, či ozaj niečo povedal. Známou tvárou, hlavne pre divákov seriálu Jericho, je aj Skeet Ulrich, ktorý sa ako mladý policajt náhodou pripletie zlodejom do cesty.

Režisérovi sa podarilo z veľmi slabého scenára ukuť pozerateľnú vec. Film sa na nič nehrá, od začiatku je vám viac menej jasné, o čo pojde a čo od toho môžete čakať. Občas nudí, tu a tam je nelogický. Na zabitie 90 minút voľného času Transport nie je až taký zlý nástroj, ale musíte mať chuť na nenáročnú formu zábavy. Pre Nimróda Antala a väčšinu obsadenia krok vedľa.