Traja mušketieri: D'Artagnan © 2023 Magic Box Slovakia Traja mušketieri: D’Artagnan © 2023 Magic Box Slovakia

Klasické dobrodružstvo o odvahe, láske a cti na francúzskom kráľovskom dvore býva sfilmované v novej verzii takmer každú dekádu. Hlavné piliere príbehu troch mušketierov sa nemenia, odlišujú sa len maličkosti a tón vyrozprávania. Američania si zvyknú dodať viac humoru, naposledy si totálne uleteli na obrnených vzducholodiach. Aktuálna verzia režiséra Martina Bourboulona stavila na tradičnejší prístup, a tak trochu zablatený realizmus.

Les trois mousquetaires: D'Artagnan

akčný, dobrodružný, historický
2023 / 121 min. / MP 12
Francúzsko / Nemecko / Španielsko

Martin Bourboulon
Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patellière
Nálepku najdrahšieho francúzskeho filmu je na výpravnej produkcii vidno do posledného eura. Bourboulon nakrúcal moderným štýlom, ktorý dokáže divákov strhnúť. Či už ide o dychberúce šermiarske súboje, ktoré pripravovali choreografi so skúsenosťami z Hollywoodu alebo zákulisné dianie intrigánov v okázalých priestoroch francúzskych panstiev. Režisér sa vo svojej dravej vízii celkom obišiel bez humoru, no zachoval romantické prvky s určitou dávkou hravosti.

Do notoricky známeho príbehu vniesla novinka zopár odbočiek, ktoré sa istým spôsobom odkláňajú od predlohy, no základný dej ostal nezmenený. Mladý Gaskonec D´Artagnan (François Civil) si zaumienil vybojovať si svoje miesto medzi kráľovskými mušketiermi. Spolu musia čeliť diabolským ľstiam ambiciózneho kardinála Richelieu (Eric Ruf) a tajomnej Milady de Winter (Eva Green), aby odvrátili vojnu a ochránili česť samotnej kráľovnej (Vicky Krieps).

Bourboulonova verzia mušketierov sa opiera o kvalitný casting. Charizma z hlavných predstaviteľov priam prýšti. Mušketierov si strihli Vincent Cassel ako ostrieľaný Athos, Pio Marmaï ako vínom oviaty Porthos a Romain Duris ako večný zvodca Aramis. Krehkú Constance zahrala mladučká Lyna Khoudri a kráľa Ľudovíta XIII. Louis Garrel. Ťahákmi na plagátoch sú po celom svete najmä Vincent Cassel s Evou Green, ktorí spolu aktuálne hviezdia aj v špionážnom seriáli Liaison. Privítal by som, keby Milady strávila na plátne viac času. Možno sa jej to podarí v druhom diele, ktorý bude mať podtitul s jej menom a do kín sa dostane už na konci tohto roka. Ťahúňom prvého filmu je už podľa názvu D´Artagnan a François Civil sa úlohy temperamentného horlivca zhostil na výbornú.

Traja mušketieri: D’Artagnan © 2023 Magic Box Slovakia

Čo sa Bourboulonovi až tak nepodarilo sú vláčne dialógy a v závere mušketieri výrazne strácajú tempo. V samotnom finále sa pracuje so zápletkou, ktorá dovtedy hrala tretie husle. Vnímam za tým tvorivú snahu ukázať niečo neopozerané, ktorá však až tak nefunguje. Ale napriek drobným nedostatkom nakrútil režisér solídnu modernú verziu, ktorá sa prvou časťou radí medzi najlepšie filmové adaptácie francúzskej klasiky. Dokáže uspokojiť znalcov tradičných filmových predchodcov i diváka aktuálnej kinematografie. Výrazne tomu napomáha kvalitná práca kamery Nicolasa Bolduca a podmanivá hudobná vložka Guillaumea Roussela, ktorá občas nápadne pripomína tóny Temného rytiera Hansa Zimmera. Skôr než vám hudobná podobnosť s Batmanom začne vadiť však Roussel rozumne zmení tón.

Martin Bourboulon prvým dielom uspokojivo odpovedal na otázku či noví mušketieri stoja za videnie a zároveň láka na pokračovanie. Výpravných historických dobrodružstiev pre celú rodinu so skvelými bitkami a nádhernými zábermi zase toľko nedostávame. Nebojte sa oceniť kvality klasiky Alexandra Dumasa v modernom závoji návštevou kinosály.