Tetris © 2023 Apple TV+ Tetris © 2023 Apple TV+

Často počúvame, že v jednoduchosti je krása. Na rovnakom princípe je postavený aj Tetris, pravdepodobne najpredávanejšia videohra v histórii. Celá podstata leží v skladaní blokov kociek tak, aby ste čo najefektívnejšie pospájali jednotlivé dieliky skladačky – práve to zvláda filmový potomok tetrisu na výbornú.

Tetris

dráma, historický, životopisný, triler
2023 / 120 min.
Veľká Británia / USA

Jon S. Baird
Noah Pink

Henk Rogers (Taron Egerton) sa živí propagovaním a predajom videohier. Po tom, čo mu nevyjde business plán s digitalizovanou verziou kórejskej doskovej hry go, narazí práve na kockovanú zlatú baňu. Avšak predtým, než sa bude môcť pustiť do samotnej produkcie, potrebuje mať obstarané licencie a zaistených investorov. V jeho domácom Japonsku či USA by to nebolo náročné, ibaže tvorca tetrisu je občanom Sovietskeho zväzu.

Najhodnotnejším esom v rukáve režiséra Jona S. Bairda a scenáristu Noah Pinka je nečakane vážna dimenzia diela. Obchodný súboj medzi západom a východom na sklonku studenej vojny je koncipovaný a natočený bravúrne. Jednotlivým eskapádam v ZSSR nechýba dynamika, napätie ani hravosť. Väčšinu stopáže nevyzerá Tetris ako odľahčená komediálna zábava, skôr ako paranoidný špionážny triler. Atmosféra je napätá  a dôjde aj na politické a úradnícke kľučky, sledovanie, vydieranie, zastrašovanie, či fyzické násilie. Vďaka zvoleným podtónom máte pocit, že sledujete ďalší Mníchov alebo skôr Most špiónov Stevena Spielberga. Myslím to v dobrom, i keď kvalít prvého menovaného úplne nedosahuje.

Možno ak by sa Baird a spol. nepúšťali do odľahčenosti a občasného nadhľadu, mali by sme tu stopercentný napínak inšpirovaný nedávnou počítačovou históriou. Cesta, ktorou sa tvorcovia rozhodli kráčať, mi ale príde pevnejšia. Už samotný nápad točiť film o detsky jednoduchej hre je absurdný. Ergo, istá absurdnosť, humor a ťah na bránku nesmeli chýbať – inak by pravdepodobne film skončil s nálepkou za vlasy pritiahnutej frašky. A za vlasy dianie pritiahnuté, veru, je (aj keď reálie v srdci príbehu sú vraj vcelku presné), k fraške sa našťastie snímka nezníži ani raz počas takmer dvojhodinovej minutáže.

Zatiaľ, čo seriózna stránka ťaží z výpravy, dramaturgie a hereckých výkonov, zábavnosť doručuje najmä patrične hravý vizuál. Úvod i záver, ako aj prechody medzi scénami, využívajú grafiku 8-bitových hier. Vizuálne efekty vzdávajú hold herným legendám ako Zelda a Super Mario. Ani samotný tetris nie je prirodzene opomenutý. Vrcholom tohto dizajnu je záverečná automobilová naháňačka, v ktorej  kulminujú oba protipóly – zábava i napätie.

Tetris © 2023 Apple TV+

Kvalitu technickej stránky dopĺňa skvele zvolená hudba. Diváci sa môžu tešiť na elektro-soundtrack typický pre staré počítačové  arkádové hry. Okrem týchto tónov sa dostavia tvrdé gitary. V tomto smere vyniká kultová  rocková hymna od Europe – Final Countdown. Song zaznie počas jednej z najlepšie nastrihaných a nasnímaných scén. Čo mi pripomína, že nesmiem zabudnúť pochváliť energickú kameru a strih.

Tetris dopadol lepšie, než sme zrejme všetci čakali a pritom by nikto nemal byť príliš v šoku. Za kamerou stojí skúsený a osobitý režisér zodpovedný za fenomenálne Filth (2013), pred ňou zase exceluje „nový DiCaprio“  Egerton v ďalšej zo svojich fantastických úloh. Veľmi málo chýbalo, aby som filmu udelil plné hodnotenie. Nakoniec bod uberám, pretože sa jedná „iba“ o špičkovo odvedenú remeselnú prácu a zadanie vypracované na jednotku. Tak či onak, stále je to viac než dosť na to, aby Tetris zaujal, zabavil, miestami znepokojil a záverom uspokojil akéhokoľvek diváka – konzumného i o niečo náročnejšieho.