Tomb Raider © 2018 Warner Bros. Tomb Raider © 2018 Warner Bros.

Od nového Tomb Raidera s Aliciou Vikander som očakával práve možno trochu oldschoolové dobrodružstvo doprevádzané dobrými hereckými výkonmi, keďže práve toho dobrodružstva je v kinách dnes akosi pomenej. A to som aj dostal. K úplnej spokojnosti však niečo predsa len chýba.

Tomb Raider

akčný, dobrodružný
2018 / 118 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Roar Uthaug
Geneva Robertson-Dworet, Alastair Siddons
Prvá polovica filmu je veľmi fajn. Odohráva sa prevažne v Londýne, neskôr v prístave Hong-Kongu. Je doprevádzaná dobrými nápadmi (pouličný hon na líšku), a tak nenápadne vynikajú aj kladné stránky Alicie Vikander, ktorá dodala Lare Croft až taký detsky naivný šarm. Ide totiž o jej origin príbeh.

Základný námet filmu pritom vychádza z rovnomennej počítačovej hry z roku 2013, ale film si z nej berie len hlavnú lokáciu, mýtický ostrov Yamatai a pátranie po hrobke japonskej kráľovnej Himiko. Pracuje s inými postavami a novými, pre formovanie Lary zásadnejšími motiváciami. Avšak pokým Londýn funguje skvele a aspoň v náznakoch si udržiava aj takú tú britskú atmosféru, po stroskotaní na ostrove (aj to má film spoločné s hrou) sa odvíja tak trochu stereotypné akčné dobrodružstvo.

Nepriatelia, najmä archeológ Vogel (Walton Goggins), sú veľmi plochí a málo presvedčiví. Sčasti to zachraňuje skutočnosť, že aj oni sú tam z donútenia a Vogel je sám vlastne obeť. Z čoho by mohol vyplývať celkom zaujímavý posun, ale nedáva nám ani na chvíľku šancu, aby sme ho ľutovali. A ani Lara to nerobí.

Dej na ostrove Yamatai je tvorený dlhými pasážami nudy, ktoré doprevádzajú funkčné momenty napätia a celkom vydarenej akcie, za ktoré môže najmä nórsky režisér Roar Uthang. O jeho tvorbe ste zrejme nepočuli, ale v akčnom žánri je viac ako zbehlý. Samozrejme, miera pociťovania nudy závisí aj od vášho momentálneho psychického rozpoloženia. Behanie po ostrove veľmi pripomína videohernú estetiku a obsahuje všetky prvky, na ktoré môžete byť zo samotných Tomb Raider hier zvyknutí a to aj keď ste asi ako väčšina divákov u nás hrávali maximálne prvé staré diely.

Tomb Raider © 2018 Warner Bros.

Avšak, ak si uvedomíme, že ide o film nakrútený podľa hry, tak je jasné, že kvalitatívne vysoko prekonáva väčšinu filmov podľa hier, ak nie rovno všetky. Veď väčšina z nich je takmer nepozerateľná.

Plusom nového Tomb Raidra je aj to, že sa drží pri zemi. Žiadne prepálené akčné scény, rozumné využívanie CGI a najmä sympatickí hrdinovia. Okrem Lary aj Lu Ren (Daniel Wu), syn námorníka, ktorý sa kedysi vydal na ostrov spolu s jej otcom. O jeho minulosti prakticky nič nevieme, takže jeho priam až stoický pokoj aj v silne vypätých situáciách, odvahu a zručnosť v streľbe nebudem spochybňovať. Ale aj to, čo dokáže zoči voči ohrozeniu Lara, je na dnešnú dobu trochu prekvapujúce. Vždy sa rýchlo zotaví aj z vážnych zranení, napriek svojej subtílnej postave si dokáže v boji poradiť aj s násobne väčšími a silnejšími súpermi, ktorí narozdiel od nej majú aj bojový výcvik a skúsenosti.

A práve to je asi hlavný mínus snímky. Mohla byť trochu inteligentnejšia a lepšie prepracovať zápletku i záporákov. Ak sa však bude v sérii pokračovať a vráti sa Alicia Vikander aj s Danielom Wu po boku, nebude to márne.