Thor: Láska a hrom © 2022 CinemArt SK Thor: Láska a hrom © 2022 CinemArt SK

Po všeobecne vlažnejšie prijatom Dr. Strangeovi spred pár mesiacov sa vracia na scénu pôvodný Avenger. Thor Odinson (Chris Hemsworth) to však ako rodinný poklad marveláckej truhlice hrdinov vo svojom štvrtom sólo dobrodružstve (v origináli pod názvom Thor: Love and Thunder) nemá najjednoduchšie. Očakávania divákov sú po masívnej kampani nastavené až za roh multiverza.

Thor: Love and Thunder

akčný, dobrodružný, fantasy
2022 / 125 min. / MP 12

Taika Waititi
Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson

Zlatovlasý hromovládca je nateraz posledným rozvíjajúcim sa filmovým príbehom z originálnych Avengerov a producent Kevin Feige si je sakramentsky vedomý jeho fanúšikovskej popularity. Strážcovia Galaxie majú len kratučký úvodný štek a pomerne rýchlo vypracú pole. Oproti značne zavádzajúcim trailerom sa tak príbeh skutočne točí čisto okolo ľahkovážneho a arogantného severana.

Keďže sa v avengerých príbehoch nedá donekonečna eskalovať rozmer biblicko-kozmickej hrozby, siahli scenáristi Marvelu po zmene prístupu. Thor mal v MCU odjakživa výsostné postavenie. Mieša totiž severský mytologický svet Vikingov s komiksovou fantasy v štýle Pána prsteňov. Oproti prvým dvom vážnejšie tónovaným dielom (2011, 2013) výraznejší úspech zožal až rockovo ladený Ragnarok (2017), pod rozveseleným vedením Novozélanďana Taika Waititiho. Režijný úkaz vštepil bohovi hromu vlastnú tvár a rozvinul jeho elektrizujúci potenciál za zvukov divokých Led Zeppelin. Vo svojej komickej hromojazde pokračuje aj v aktuálnom kinohite. Akurát vymenil podmazovú kapelu za Guns N´ Roses.

Thor: Láska a hrom © 2022 CinemArt SK

Mnohí nespokojne namietajú, že sa Waititiho štýl príliš presunul za únosnú hranicu paródie a pripomína lacné skeče zo Saturday Night Live, či miestami absurdný humor Montyho Pythona. No ale je to na škodu? Práve občasnými salvami smiechu, ktoré vyvažujú vážnosť zvolenej tematickej linky je najnovší Thor jedinečný. Koho by donekonečna bavili opakujúce sa šablóny komiksových dejových oblúkov? Prihlúpla samoľúbosť nesmrteľného bohatiera z Asgardu je stabilným odrazovým mostíkom pre vydarený situačný humor. Uletené gagy dominujú najmä v prvej polovici filmu. Scenáristi zábavnými nápadmi skutočne nešetrili.

V priamom kontraste s nahromadeným komičnom je na Marvel nezvykle emotívna zápletka. Thora zastihneme v kríze stredného veku. Pociťuje prázdnotu života bez naplnenej lásky. Nespočetné víťazstvá naprieč galaxiou sú neoddeliteľnou súčasťou jeho hrdinského bytia. No vo vnútri je opusteným malým chlapcom, ktorý prišiel o všetkých, ktorých miloval. Ostal mu len verný kamenistý kamarát Korg (s hlasom Waititho) a dve vrieskajúce astro kozy. Spoľahlivú Valkýru (Tessa Thompson) totiž zamestnáva vláda v Novom Asgarde. Dejovou devízou je očakávaný návrat Jane Foster (Natalie Portman), ktorým Taika nadväzuje na dočasne vyprchanú osudovú lovestory.

Romanca Thora s Jane sa vydá veľmi odvážnou cestou. Chémia medzi ústrednou dvojicou rokmi nabrala na sile a Portman si svoju nevšednú hereckú polohu vyslovene užíva. Preskakovanie medzi žánrovo diametrálne odlišným ladením scén mi nerobilo problém. Beriem to už ako jasný Waititiho rukopis. Život sám vie preladiť z komédie do drámy v ľubovoľnej minúte. Prečo by teda komiksový vesmír mal byť výnimkou?

Thor: Láska a hrom © 2022 CinemArt SK

Najhlbší dojem vo vás zanechá ponurý svet tieňov, ktorému vládne obávaný Gorr, zabijak bohov. Christian Bale svojím oduševneným výkonom predviedol jedného z najlepších zlosynov MCU. Z minimálneho priestoru vyťažil silný charakter, s ktorým nie je ťažké sa stotožniť. Pochopiteľná motivácia je v tomto prípade určujúcou mierou sympatií k zlu. Marvelovky často vykresľujú svojich antagonistov z akceptovateľného uhľa pohľadu. S Gorrom bude empatizovať nejeden rodič. Hneď vyprahnutý úvod patrí k najsilnejším scénam, aké kedy family friendly Marvel ponúkol. Nemilosrdný vrah božstiev so smrtiacou Baleovou charizmou uveriteľne naháňa hrôzu samotnému Diovi v zosmiešňujúcom podaní Russella Crowea. Zeus sa predvedie v celej svojej egocentrickej kráse.

Silných momentov ponúka najnovší Thor za celý drakar. Ide len o to, v akom nastavení sa na film vyberiete. Dostane vás nečakanou vyzretosťou postáv i odľahčenou recesiou. Nie každému sadne predvádzaný žánrový mix, no skalní fanúšikovia komického mačizmu najväčšieho bojovníka marvelverza nebudú sklamaní.