Tomorrow War © 2021 Prime Video Tomorrow War © 2021 Prime Video

Finále Majstrovstiev sveta vo futbale 2022 v Katare. Celý svet sleduje šancu jedného z tímov, útočiaci hráč ide sám na brankára, keď tu zrazu… Na štadióne sa zjaví partia ozbrojencov. Prichádzajú z akéhosi portálu a varujú ľudstvo pred desivou budúcnosťou. V nej prehrávame vojnu s mimozemskou civilizáciou.

The Tomorrow War

sci-fi, akčný
2021 / 138 min. / MP 12

Chris McKay
Zach Dean

Riešením na záchranu zvyškov populácie je verbovanie vojakov a neskôr aj civilistov z roku 2023 do roku 2051. Tí musia bojovať proti monštrám, ktoré sú tak desivé, že ich podobu verejnosti radšej ani neukazujú. Vďaka akémusi stroju času sa toto cestovanie do budúcnosti stane realitou, lenže ani tisícky naverbovaných neprinesú želaný úspech.

Dan Forester (Chris Pratt) sa tiež dostane na zoznam bojovníkov. Okrem desivého svedectva o budúcnosti ľudstva musí čeliť aj rodinným problémom a naučiť sa spolupracovať so šikovnou vedkyňou (Yvonne Strahovski), s ktorou ho spája viac, než len spoločná snaha o záchranu sveta.

Film Tomorrow War (v českom preklade Válka zítřka) bol očakávanou udalosťou. Dôvodom nebolo len herecké obsadenie, ale napríklad aj meno režiséra (Chris McKay zodpovedný za Lego Batmana) či samotný príbeh a fakt, že podarených sci-fi snímok v posledných rokoch nebolo ktovieako veľa. Prvé trailery však boli sklamaním. Predpovedali, že Tomorrow War bude prinajlepšom priemerným sci-fi.

Tomorrow War © 2021 Prime Video

S čistým svedomím však môžem povedať, že sa predpoklady nepotvrdili. Veľmi originálny príbeh o posunoch v čase a útoku mimozemšťanov väčšinu času diváka baví. To je asi to najpodstatnejšie, čo by ste o Tomorrow War mali vedieť. Napätie snímke nechýba, miestami je až také, že premýšľate, či by distribútor nemal k žánrovému vymedzeniu pridať aj slovo horor. To sa týka najmä v tej časti filmu, keď sa prvýkrát stretávame s mimozemšťanmi. Ostatne, snímka síce spočiatku robí okolo bytostí z iného sveta okolky, ale napokon ich ukáže. Treba povedať, že tí, ktorí votrelcom vdýchli život, sa poriadne vyšantili. Tvory z inej planéty vyzerajú prepracovane a najmä desivo.

Sci-fi filmy často narážajú na problémy s logikou deja. Tomorrow War sa im nevyhol, najmä v druhej polovici. To je dosť škoda, lebo v prvej časti si scenár dával pozor na rôzne zaujímavé detaily. Do budúcnosti, napríklad, cestujú len tí, ktorí už v čase vojny nemajú byť medzi živými, aby sa nestretli sami so sebou. Takto nastavené pravidlá film dodržiava, škoda len, že s blížiacim sa koncom kazia dojem niektoré nedotiahnuté drobnosti. Aj vyriešenie celej záhady okolo zabránenia invázie je príliš hollywoodske, balansuje na pomedzí priveľkej náhody a priveľkého klišé.

Novinka na službe Prime Video je do veľkej miery aj rodinným filmom. Veľa sa hovorí o vzťahoch medzi rodičmi a deťmi, scenár rozjíma nad úlohami hlavy rodiny, nad odpustením aj nad tým, ako byť pre dieťa dobrým vzorom. Našťastie, nedeje sa tak nijako násilne, skôr v menších či väčších náznakoch. Tvorcom sa výber hercov podaril, dobre funguje chémia, keď sú na obraze Chris Pratt a J. K. Simmons ako otec a syn, ale aj v kombinácii Chrisa Pratta a Yvonne Strahovskej, ktorá sa ukáže ako kľúčová.

Tomorrow War © 2021 Prime Video

Pomerne originálny príbeh umožňuje rôzne zaujímavé odbočky, hoci dej je trochu predvídateľný. Kompenzuje to však zaujímavá akcia, výborné choreografie súbojov v interiéroch aj exteriéroch a vlastne aj dramatická zložka postavená na emóciách. V závere navyše film ponúka ekologické posolstvo, okolo ktorého prejdete bez zdĺhavých filozofických úvah, takže vás vyslovene neotravuje.

Snímka, ktorá si berie veľa dobrej inšpirácie zo sci-fi predchodcov, by mohla byť o štvrťhodinu kratšia, jedným dychom však treba dodať, že ani pri aktuálnej dĺžke sa pri nej nudiť nebudete. Chris Pratt si už počas kariéry na boje s bytosťami z cudzích svetov zvykol a my si zrejme musíme zvykať na to, že veľa letných blockbusterov sa presunie z kín na stream. Toto je aj prípad Tomorrow War, filmu, ktorého premiéru v kinosálach zhatila pandémia, a ktorý napokon odkúpil Amazon za údajných 200 miliónov dolárov. Výborné sci-fi béčko ponúka presne to, čo od letného blockbusteru očakávam. Nedajte preto na zlý dojem z trailerov, miesto toho skúste dať šancu novinke, ktorá zaujme aj nefanúšikov science fiction.