The Taste od Pho © 2019 HBO The Taste od Pho © 2019 HBO

Ak sa pri prehľadávaní noviniek na streamingovej službe dostanete k filmu, ktorý sa v českom preklade volá Tak chutná Pho, poviete si, že ste natrafili na čosi z Ázie. Na moje prekvapenie som pri kliknutí na snímku zistil, že ide o poľskú produkciu, ktorá rozpráva príbeh jednej neúplnej vietnamskej rodiny. Čerešničkou na torte je národnosť scenáristky a režisérky, ktorá je z Japonska.

Smak Pho

2019 / 84 min. / MP
Poľsko / Nemecko

Mariko Bobrik
Mariko Bobrik

Long (Thang Long Do) je fajn chlap. Slušný, nekonfliktný, hľadí si svoje. V práci je poctivý, nepotrebuje od života veľa a život mu vlastne ani veľa nedáva. Vo varšavskom byte žije so svojou dcérou Miou. Pracuje ako šéfkuchár vo vietnamskej reštaurácii, varí skvelé Pho a keď sa zastavíte uňho v byte, ponúkne vás ryžou.

Jeho 10-ročná dcéra Mia (Lena Nguyen) je na svoj vek veľmi vyspelá. To, že má na večeru každý večer ryžu, ju hnevá; to, že (podľa nej) už otec zabudol na jej matku, ju mrzí; a to, že zvyšok ich komunity lipne na vietnamských tradíciách, jej príde čudné. Naznačený konflikt naberá stále ďalšie a ďalšie kontúry.

Jedným z dôvodov, prečo nevypovedané napätie v rodine eskaluje, je to, že reštauráciu, v ktorej Long pracuje, prevezme iný majiteľ, ktorý nemá úplne rovnaký názor na kvalitu a spôsob podávania tradičných vietnamských jedál. Malá Mia si navyše myslí, že sa jej otcovi páči suseda z vedľajšej bytovky, ktorú nenápadne pozoruje cez okno.

Film The Taste od Pho je melancholickým príbehom o hľadaní šťastia alebo aspoň spokojnosti v živote človeka. Je o prispôsobení sa inej kultúre a zachovaní si svojich zvykov. Je aj o zásadách a o tom, ako všetky tieto veci prichádzajú do ostrého konfliktu s realitou a ľudskými tragédiami, ktorým sa človek nevyhne, lebo ich život jednoducho prináša či chceme alebo nie.

The Taste od Pho © 2019 HBO

Príbeh je úsmevný, jednoduchý a milý. Režisérka Mariko Bobrik prenáša emócie na diváka prostredníctvom vzťahu postáv k neživým predmetom. Snaha Longa zachrániť dvierka z 20 rokov starej práčky je symbolom jeho tvrdohlavého bojovania za to, s čím je dlhodobo v živote spokojný. Mia a jej averzia voči pravidelnej konzumácii ryže symbolizuje nespokojnosť, prípadne nepochopenie dodržiavania tradícií jej predkov. Takýchto príkladov je tu niekoľko.

The Taste of Pho má pomalé tempo, je poetickou výpoveďou s náznakmi optimizmu. Nie je len o nepochopení dvoch generácií, ale aj o problémoch, ktoré sa týkajú aj Slovenska a Česka, film nám tak môže byť blízky teritoriálne aj tematicky. Pozrieť si ho môžete s celou rodinou, neexistuje šanca, aby mohla ktorákoľvek scéna kohokoľvek pobúriť. Snímka stojí za pozretie preto, lebo vo vás vyvolá dobrý pocit. Nájdete ju na HBO GO.