Expendables: Nezničiteľní (The Expendables) © 2010 Continental film Expendables: Nezničiteľní (The Expendables) © 2010 Continental film

Dlhoočakávaný Stalloneho akčný trhák konečne prichádza aj do našich kín. Jeho tretí režijný počin v tomto tisícročí zaznamenal tretie kladné prijatie u publika i kritikov. Podľa ohlasov sa teda diváci majú na čo tešiť a určite nie bezdôvodne. Každý kto videl nového Rockyho alebo Ramba vie, čo približne môže očakávať, keďže popri réžii aktívne spolupracoval aj na scenári. Mimochodom sa hovorí, že Stallone písal scenár ručne a do jeho finálnej podoby ho prepracoval až 100 krát.

The Expendables

akčný, dobrodružný, triler
2010 / 99 min. / MP 18

Sylvester Stallone
Príbeh sa točí okolo skupiny nájomných žoldnierov skutočne zvučných mien. Celej skupine šéfuje Barney Rosse (Sylvester Stallone), ktorý má na starosti Leeho Christmase (Jason Statham), Yina Yanga (Jet Li), Gunnara Jensena (Dolph Lundgren), Hale Caesara (Terry Crews) a Tolla Roada (Randy Couture). Bdie nad nimi ruka obchodníka Toola (Mickey Rourke), ktorý ich zásobuje zbraňami. Tento elitný tím si vyhliadne chlapík menom Church (Bruce Willis), ktorý od nich chce aby zlikvidovali diktátora Garzu (David Zayas), ktorý nesie zodpovednosť za smrť jeho dcéry. Nebudú to však mať ľahké. Na diktátorovej strane stojí okrem jeho urasteného bodyguarda (Steve Austin) aj agent CIA Monroe (Eric Roberts), ktorý prebehol na druhú stranu.

Už so synopsy je jasné, že divák nemôže čakať priveľmi originálny dej, ale skôr čistokrvnú akciu. Niet sa čomu čudovať. Stallone sa už dávno vyjadril, že tento film bude hlavne potešením pre fanúšikov akčných filmov 80. rokov a tento jeho zámer mu vyšiel. Aj keď to bol zámer riskantný. Dnešné akčné filmy sú predsa len o niečom inom, zameriavajú sa na širšie publikum, ktorým takýto typ takmer nepretržitej akcie práve vyhovuje. Očividne sa to oplatilo. Film pri rozpočte 80 miliónov dolárov zarobil do dnešného dňa vyše 250 miliónov, čo sa za úspech rozhodne dá považovať.

Expendables: Nezničiteľní (The Expendables) © 2010 Continental film

Ako bolo vyššie spomenuté, dej sa príliš nezaoberá osudmi hlavných hrdinov a ich psychológiou, divák teda nemá veľkú možnosť spoznať dôvody ich počínania a ich motiváciu. Nekladie ani dôraz na originalitu. Každý jeden žoldnier je špecialista na niečo iné, takže z tohto pohľadu sa môžete tešiť na skutočne pestrý repertoár zbraní a štýlov boja. Naskytuje sa tu možnosť užiť si takmer 100 minút kvalitnej akcie s minimom digitálnych trikov a kopou hlášok odkazujúcich na predošlú filmovú kariéru hlavných hrdinov. Aj preto je výhoda poznať aspoň ich najväčšie predchádzajúce hity. Highlightmi filmu sú určite scény typu súboj medzi Jet Lim a Dolphom Lundgrenom alebo vyšperkovaný rozhovor medzi Stallonem, Willisom a Schwarzenegrom v kostole, ktorý by divákovi mal vyčariť úsmev na tvári. Ak Vám tony nábojov a kvantum výbuchov naopak nič nehovoria, radšej sa mu oblúkom vyhnite a predídete tak zbytočnému sklamaniu.

Hoci sa tento film určite nestane kultom, svoj zámer splnil viac než dobre a určite potešil mnoho fanúšikov poctivých akčných filmov. JCVD, Seagal, Snipes či Russel môžu teraz ľutovať, že Slyovu ponuku odmietli. Možno dostanú šancu v pokračovaní, ktoré naberá vďaka úspechu prvej časti vo svete stále reálnejšie kontúry.