The Dig © 2021 Netflix The Dig © 2021 Netflix

V prípade, že si z histórie nesadáte na zadok, vás asi príliš nevzruší informácia, že v roku 1939 objavila skupina britských archeológov v Suffolku významné pohrebisko z čias anglosaského Anglicka. No napríklad taký John Preston sa o necelých sedemdesiat rokov nato rozhodne spracovať túto udalosť do literárnej podoby. A v roku 2021 Simon Stone túto knihu prevedie do pohyblivých obrázkov.

The Dig

životopisný, dráma, historický
2021 / 112 min. / MP 12
Veľká Británia

Simon Stone
John Preston

Je to dôvod na radosť? V dnešnej dobe áno. The Dig – a teraz predbehnem a rovno preskočím k hodnoteniu – je totiž dobrý film. Napriek tomu, že ide o novinku z Netflixu.

Upúta vás už obsadenie: Carrey Mulligan (ktorá má za sebou – a ktovie čo všetko pred sebou – rôznorodé, kvalitné roly) a Ralph Fiennes, dostatočne charizmatický, pôsobivý a skúsený na to, aby nehral v somarinách (pozdravujeme Zúriaceho býka).

Edith Pretty (Mulligan), vdova s malým chlapcom, vlastní obrovský pozemok. Pozve naň svojského, zanieteného archeológa Basila Browna (Fiennes), pretože verí, že gigantické krtince skrývajú vzácny nález. Pod nohami hlavných postáv sa tak postupne začína odkrývať minulosť – jeden z najväčších objavov v dejinách britskej archeológie. Prítomnosť sa zase odohráva nad ich hlavami – oblohou z času na čas presviští komando vojenských lietadiel; nepríjemný kovový zvuk, ktorý so sebou nesie oznamuje, že budúcnosť bude patriť smrti.

Napriek tomu je The Dig (Vykopávky) dielom o živote a žití. Blízkosť minulosti a strach z budúcnosti donúti všetky postavy – a že ich s pribúdajúcimi minútami nie je málo – konať rýchlo. Už sa neodhadzuje len hlina z pohrebiska. Každá z postáv zo seba pod tlakom okolností zhadzuje nánosy, ktorými ju zavalil čas. Aj preto sa The Dig mení z poetického, možno trochu nudne pôsobiaceho filmu, na pôsobivú, ľudskú drámu.

The Dig © 2021 Netflix

A teraz anketa:

„Je to film o obrovskom objave a neoblomnej vedeckej viere a dôležitosti poznania vlastnej minulosti.“ (Melancholický archeológ-amatér)

„Ide tu predovšetkým o presné prepojenie citlivej hudby, nesmierne vnímavej kamery a solídneho herectva, ktoré slúži ako cesta k zobrazeniu zraniteľnej intimity vo zvierajúcej atmosfére nadchádzajúceho vojnového konfliktu.“ (Študent filmovej vedy)

„Nedokukal som.“ (Tiktokár)

Pravdu majú všetci, ešte aj ten posledný. The Dig bude pre mnohých zdĺhavý film. Nájdu sa aj takí, čo povedia, že im vadí štedrá dávka zbytočnej utrápenosti postáv. Niekomu zase môžu liezť na nervy filozofickosti, ktoré pribúdajú priamo úmerne s počtom odohratých minút. No ak som písal, že je to film o žití a umieraní, tak v ňom ide predovšetkým o ich súboj. A je radosť sa v ňom prehrabávať. Idem si umyť ruky.