Tenet © 2020 Continental Film Tenet © 2020 Continental Film

V stopäťdesiat minútovej púti režiséra Christophera Nolana sa do minulosti vraciame spôsobom, aký sme doteraz na filmovom plátne ešte nevideli. Profesionálne spracovanie a zaujímavý nápad obrátenej reality sú brzdené príbehom, ktorý má najviac zo všetkého za úlohu zmiasť svojich divákov. Darí sa mu to však z celkom iných dôvodov, akoby sme chceli.

akčný, dráma, triler
2020 / 150 min. / MP 12

Originálny názov
Tenet

USA

Réžia
Christopher Nolan
Scenár
Christopher Nolan
Do postavy hlavného protagonistu je obsadený John David Washington, ktorého sprevádza jeho starý priateľ Robert Pattinson. Vo filme sa objaví aj Kenneth Branagh, tentoraz ako záporák s ruským prízvukom, ktorý vydiera svoju manželku v podaní Elizabeth Debicki.

Washingtonov Protagonista je po vojenskej skúške, kde si obetavo zvolil smrť, najatý tajnou organizáciou. S jedinou stopou– slovom Tenet – sa snaží vypátrať jeho význam na rôznych miestach, kde stretáva mnoho nebezpečných ľudí. Stopy ukazujú na Rusa Branagha, ku ktorému sa snaží priblížiť aj skrz sledovanie krásnej Elizabeth Debicki a jej filmového syna. Kvôli nej sa Washington neskôr dostáva do minulosti s cieľom zachrániť ju pred smrteľnou guľkou od jej manžela.

Úvod snímky Tenet pre svoju skratkovitosť vysvetlí len málo. Nedozvedáme sa totiž skoro žiadne nové informácie, ktoré by sme nemali už z traileru filmu. Jediný pokus o vysvetlenie je ukončený radou: Nesnaž sa to pochopiť. Pútavý námet tak balansuje na tenkej čiare zrozumiteľnosti.

Príjemne natočená vysoko rozpočtová naháňačka je však akoby vystrihnutá z oveľa rozsiahlejšieho príbehu. To, čo divákovi chýba, je, paradoxne, čas. Nestíhame vnímať prudké posuny v deji, ak sa ešte neorientujeme v pokrivenej realite, ktorú film nastoľuje. Detaily ponúkajú len okrajové záchytné body, ktoré občas márne prosia o názornejšiu ukážku.

Tenet © 2020 Continental Film

Práca s rekvizitami je pochybná. Na viacerých miestach príliš bije do očí, azda až predvídateľne, inokedy sa dôležitý predmet nachádza až v druhom pláne a je ťažšie sa naň sústrediť. Príbeh tak predhadzuje veľa samostatných časti puzzle, ktoré sa dlho nespájajú.

Emócie postáv sú skryté v slovách o veľkých spoločných zážitkoch, pritom väčšina vzťahov zostáva načrtnutých len v jemných náznakoch. Jedným z najpodstatnejších z nich je línia J. D. Washingtona a Elizabeth Debicki, napriek tomu sa stráca jednoducho pre absenciu intímnych chvíľ, a tak to medzi nimi iskrí skutočne minimálne.

V spojení s patetickými prianiami sa herci snažia zahrať na citlivú strunu, vôbec sa im to vďaka neoriginálnym postupom nedarí. Debicki kvôli nevýraznej charakterokresbe zapadá medzi ženy, aké sa objavujú prevažne po boku Jamesa Bonda a jej filmový manžel Branagh je bohatý a vplyvný, čo je obyčajný archetyp zápornej postavy, ktorej chýba šmrnc. Zaujímavým bodom je len jeho motivácia, ktorou je ochrana vlastného syna.

Tenet © 2020 Continental Film

Dobre rozpracovaný background nájdeme len vo vzťahu hlavného protagonistu a postavy Roberta Pattinsona, ktorá s ním džentlmensky spolupracuje. Zábery s ním pripomínajú vysvetľovanie počas chôdze z Nolanovho filmu Počiatok z roku 2010.

Efektné či atmosférické pohyby kamery sú technicky dokonalo natočené a prepracované, na časti, ktoré sú postprodukčne prevrátené sa zas pozeráme s neskrývaným úžasom, avšak v krátkej dĺžke pôsobia priveľmi chaoticky. Technické prevedenie nám predkladá rýchly sled udalostí, priestorov a postáv, ktoré sa mihajú na plátne jedna cez druhú a to ma vedie k myšlienke, že napriek dlhšej minutáži by si Tenet zaslúžil ešte širšie rozpracovanie s dôkladnejším, pokojnejším vykreslením vzájomných vzťahov. Čas strávený sledovaním mi utiekol pomerne rýchlo, no pocit víťazného pochopenia sa nedostavil.

Myšlienka reverznej minulosti v konečnom dôsledku vychádza z celkom klasického cestovania v čase. Dobrodružstvo sa prepája s minulosťou, budúcnosťou a súčasne s prítomnosťou, v ktorej sa ocitne veľa vplyvov budúcich rozhodnutí. Akcia mužov v oblekoch je zaujímavá najmä kvôli ťažšiemu vnímaniu detailov, a tým pádom aj chápaniu niektorých situácií.

Snímka Tenet bola dlho očakávaným filmovým podujatím. Nolanov nový film sa podriadil akcii a, bohužiaľ, na emočné prepojenie sa zabudlo dávno pred dokončením snímky. Tenet nevtiahol diváka do svojej podstaty tak, ako to už známy režisér dokázal pri iných dielach. Po poslednej scéne ostal rovnakou záhadou, akou bol aj na svojom začiatku.