© Touchstone Pictures

Predstavte si to najhoršie britské počasie, vynásobte si túto predstavu dajme tomu svojím vekom a aj tak budete mať len chabú predstavu o počasí na Rooseveltovom ostrove pri New Yorku. Trvalé prívaly dažďa, takmer stále hmla a všetko šedé ako z Orwellovho románu 1984. A na tomto ostrove existuje jeden činžiak, ktorý vyzerá ako naše typické hnusné socialistické činžiaky a jeho obyvatelia sa ako keby neradi ukazovali na verejnosti a na susedské vzťahy značne kašlú. V baráku sa navyše dejú čudné veci a vrátnik vyzerá na sadistického vraha z hocijakého iného hororu. V tomto činžiaku sa nachádza jeden byt, ktorý má značne nízky nájom (však má prečo) s veľkou škvrnou na strope.

Dark Water

horor, triler, dráma
2005 / 105 min. / MP 15

Walter Salles
Rafael Yglesias
A práve do tohto bytíku sa nasťahuje hlavná postava filmu Temné vody Dahlia Williams (Jennifer Connelly) spolu so svojou malou dcérkou Ceci krátko po rozvode. Jej bývalý manžel vôbec nie je nadšený z jej nového bývania a snaží sa silou-mocou dostať malú Ceciliu do opatrovníctva, medzi iným aj argumentom o ex-manželkinom zlom psychickom stave (na čo má pádne dôvody). Navyše malá Ceci si nenájde v blízkej škole normálne kamarátky, ale imaginárnu kamarátku, na čom by nebolo ani nič zlé, keby to bola naozaj normálna imaginárna kamarátka…

Som si istý, že príbeh je vám aspoň trochu povedomý. A má byť prečo, pretože film Temné vody je ďalší z radu hollywoodskych remakeov japonských hororov. Táto vlna začala, keď Gore Verbinski v roku 2002 urobil remake hororu Hidea Nakatu Ringu pod názvom Kruh
(Ring). Tento remake sa stal veľkou senzáciou, pretože ukázal Američanom, že existuje aj iný spôsob, ako točiť horory. V týchto japonských hororoch sa divák bojí bežných vecí, ako napríklad video a kúpeľňa, takže film vyzerá skôr ako thriller. Temné vody sa príbehom podobajú práve na Kruh, a to z jedného dôvodu, tiež je to pôvodne film Hidea Nakatu. Táto podobnosť sa vám bude často počas filmu znovu objavovať či už v príbehu, alebo v jednotlivých scénach. Je pre mňa úplne nepochopiteľné, prečo ešte americkí producenti nepochopili, že by už mohli prísť s niečím novým v hororových scenároch.

A tak, keď už mali príbeh, ktorý nie je ani trochu originálny, producenti sa snažili tento zápor vyvážiť aspoň dobrým obsadením. Do hlavnej úlohy najali herečku, ktorá je istotou, že film úplne neprepadne, pretože Jennifer Connelly nielenže dobre vyzerá, ale navyše už veľakrát dokázala, že vie skutočne vynikajúco hrať. Väčšina ľudí si ju pamätá ako manželku geniálneho matematika Johna Nasha vo filme Čistá duša, za túto úloha dostala Oscara. Podľa mňa ale svoj najlepší výkon podala v geniálnom filme Darrena Aronofského o drogách Rekviem za sen. Aj v ďalších úlohách sa nájdu viacerí kvalitní herci ako Tim Roth, John C. Reilly a Pete Postlethwaite.

© Touchstone Pictures

Na režisérsku stoličky sa posadil brazílsky rodák Walter Salles, ktorý sa v USA preslávil filmom o mladom Che Guevarovi Motocyklové denníky. Salles sa ale podľa mňa absolútne na režírovanie tohto filmu nehodil a vidno to aj na tom, ako si s tým poradil. Nezvládol dve základné veci pri rozprávaní príbehu vo filme, a to tempo a gradáciu deja. Salles sa snaží postupne budovať napätie rôznymi scénami z činžiaku a aj z detstva hlavnej postavy, ale vôbec sa mu to nedarí, ba naopak, film je vďaka tomu často nudný. Zato niektoré scény, ako napríklad vrcholnú scénu v kúpeľni (ktorá trochu pripomína podobnú scénu z Kruhu 2), urobil naozaj kvalitne a úplne vás preberú z nudných predchádzajúcich scén. Tieto scény obsahujú aj najväčšie Sallesove zbrane: veľmi dobrý zvuk a vynikajúcu hudbu Angela Badalamentiho, inak dvorného skladateľa Davida Lyncha.

Je až zarážajúce, ako pôsobia rôzne zložky filmu. Niektoré sú vynikajúce (Jennifer Connelly a hudba) a naopak niektoré sú jednoducho hrozné (príbeh a zbytočné scény). Z tejto nevyrovnanosti zložiek vyplýva, že celkový dojem je značným sklamaním. Film je nudný, príbeh strašne predvídateľný a neoriginálny a zvyšok už tento celkový dojem nezlepší. Len dúfam, že ďalšie horory, ktoré sa chystajú do našich kín (The Cave, Red Eye, Amityville Horror a The Exorcism of Emily Rose) nedopadnú tak, ako dopadol tento sľubne vyzerajúci film.