Lords of Dogtown

životopisný, dráma, športový
2005 / 107 min. / MP 12
USA / Nemecko

Catherine Hardwicke
Stacy Peralta
Catherine Hardwicke nás vo svojom najnovšom režisérskom počine zavedie do slnkom zaliatej Kalifornie 70. rokov, aby nám mohla prerozprávať príbeh troch kamarátov Stacyho, Jaya a Tonyho (hrajú ich pomerne neznámi herci), ktorí sa rozhodnú prezentovať skateboarding v tom najlepšom svetle. Sú veľmi rozdielni a na to film kladie najväčší dôraz. Nie je to čisto bezzubá lietačka na skateoch plná nebezpečných trikov, z ktorých ide až strach. Tento film si zobrala pod krídla spoločnosť Columbia Pictures (Sony), ktorá má pod záštitou novinky ako Ghost Rider alebo All Kings Men.

Hlavnou podstatou filmu je puto, ktoré sa medzi chlapcami vytvorilo počas tých rokov, kedy boli spolu, aj keď sa nakoniec ich rôznorodosť prejaví naplno. Jeden z nich na skateboardingu pekne zarobí, druhý zostane verný chudobe a koreňom, z ktorých vyšiel, no a tretí sa nechá zlákať nástrahami slávy. Ich rozchod je vykreslený dosť smutne na film takéhoto rázu. Jediným známym hereckým pojmom v tomto filme je Heath Ledger (Príbeh rytiera) ako starnúci surfer Skip, ktorý partiu oboznámi s pojmom skateboarding a zasvätí ich do krás tohto športu. Surfing a skateboarding majú toho veľa spoločného, lebo vlna je ako keby pre surferov U-rampa a balansovanie na skate a surfe je založené na rovnakých princípoch. Preto chlapci nemali problém presedlať zo surfov na skatey.

Príbeh sa odohráva počas veľkého sucha, keď ľudia šetrili s vodou, ako sa len dalo. Práve z tejto situácie ťaží režisérka najviac a vyjdú z nej najlepšie skaterské kúsky celého filmu, keď mladíci jazdia vo vypustených bazénoch, čo sú predchodcovia dnešných skaterských rámp. Veľmi sa zmenili za ten čas aj skateboardy. Teraz sa jazdí na kvalitných doskách so silikónovými kolieskami, pred tridsiatimi rokmi boli skateboardy ako žihadlá a jazdilo sa na umelohmotných kolieskach so slabými ložiskami. Chlapci však už niečo o skateboardovaní vedeli, veď to boli vášnivý surferi, a tak sa nad takéto veci povzniesli.

© Columbia Pictures

Samotné scény, keď sa chlapci učia skateovať alebo predvádzajú svoje triky ľudom pre zábavu, sú urobené svižne, s ľahkosťou a dobre sa na ne pozerá. Kamera je akčná, dynamická a v niektorých prípadoch nám poskytuje detailný záber prevedeného triku vo vzduchu. A k tomu ešte môžeme pripočítať pekné dievčatá, niektoré tiež vystupujú ako skaterky. Rysuje sa z toho veľmi pekný a kvalitný film, ktorý uchváti poctivých skaterov naplno a tí ostatní môžu mať pocit z dobre natočeného filmu. Tento film by chcel istou mierou poukázať tiež na štýl obliekania, ktorý ovládol duše skaterov v 70. rokoch a aký štýl vládne teraz. V podstate v tom ani nie je veľký rozdiel.

Ak máte radi skateboarding, ste vášnivý skater, poznáte všetky triky, ktoré sa s pojmom skateboard združujú, tak by ste rozhodne mali ísť na tento vynikajúci film. Nie je však určený iba pre skateboardových maniakov. Je určený pre širšiu verejnosť, čiže aj pre tých, ktorí slovo skateboard počujú prvý raz. Na záver treba dúfať v úspech Legiend z Dogtownu, lebo bola by škoda, keby sa opovrhlo takýmto nádejne vyzerajúcim filmom. Tonymu Hawkovi sa určite páči:).