© Paramount Pictures

Po zuby ozbrojení teroristi sa chystajú odpáliť bombu v centre Paríža (5816 kilometrov východne od Ameriky). Našťastie zasiahne elitné komando amerických hrdinov z Teamu America a zabráni im v ich pripravovanej akcii. No počas misie zomrie hrdinskou smrťou jeden z členov tímu. Na jeho miesto sa rozhodne šéf tímu obsadiť muzikálového herca Garyho Johnstona, pretože potrebujú využiť jeho herecké schopnosti v preoblečení medzi arabskými teroristami. A on úlohu prijme…

Team America: World Police

akčný, bábkový
2004 / 98 min. / MP 12
USA / Nemecko

Trey Parker
Trey Parker, Matt Stone, Pam Brady
Nepripomína vám začiatok príbehu nejaké iné filmy? Aj keď zo scenára Team America (po menších úpravách:) by mohol kľudne vzniknúť hnusne patriotický americký veľkofilm, je to práve naopak a Team America je vynikajúca paródia. Keď podobne ako ja neznášate diela pánov Bruckheimera a Baya (napríklad Armageddon a Pearl Harbor), budete si túto paródiu schuti užívať a baviť sa. Keď ale zistíte, že účinkujú 50 cm vysoké bábky s vernou mimikou na barbie tváričkách, asi sa vám to nebude zdať úplne normálne, ale čo už, keď paródia, tak poriadna.

Filmy už spomínaných autorov sú plné typických klišé, ktoré Team America veľmi dobre paroduje. A tak uvidíme ľúbostnú zápletku s veľmi zaujímavou milostnou scénou (viete si predstaviť sex dvoch bábok?), ďalej hrdinské preslovy v podstate o ničom a hrdinovu traumu z minulosti. Ďalším typickým klišé je, že neohrozený hrdina (musí byť Američan!) bez škrabanca zachráni svet (ktorý je preňho jedine Amerika). Keďže už Rusko nesúperí s USA, tak záporné postavy tentoraz nie sú blonďaví Ivanovia, ale bradatí a zarastení Arabi spolu s Čečenmi, ktorí sú podporovaní zločineckým severokórejským vodcom Kim Čong-Ilom. Takisto je nepriateľ Ameriky schovaný v Hollywoode, kde ho predstavuje spolok hercov so skratkou F.A.G. na čele s Alecom Baldwinom a členmi ako George Clooney, Sean Penn, Samuel L. Jackson, Tim Robbins, Susan Sarandon a Matt Damon. Svoj výstup si odbije aj protibushovský režisér Michael Moore.

Tvorcovia Teamu America Trey Parker a Matt Stone sa preslávili najmä svojím seriálom South Park. Postavy zo South Parku a ich celý svet je vytvorený z pozliepaných jednoduchých geometrických tvarov vystrihnutých z farebného papiera. Tento seriál spočiatku vyzerá, že je pre deti (však je animovaný), ale pustiť ho deťom by bol veľký omyl, keďže je plný brutálneho humoru a postavy takmer neustále používajú. Mládež si v ňom našla svoje kultové postavičky ako večne umierajúci Kenny a “jemne“ obézny Cartman. Seriál si pre svoju obľúbenosť vyslúžil aj filmové spracovanie s názvom South Park: Peklo na Zemi.

Ak ste už nejakú epizódu South Parku videli, viete si asi predstaviť, čo môžete od Teamu America očakávať. Aj keď niektoré scény ako niekoľkonásobné zvracanie a dokazovanie dôvery šéfovi orálnym sexom budú pre bežného diváka ozajstným šokom, pre fanúšika South Parku to nebude nič nezvyčajné. Keďže sa autori presunuli od kritiky spoločenských problémov ku politickým témam, prichystali pre nás aj jednu zaujímavú demografickú štúdiu. Rozdelili ľudí na tri kategórie: buchty, vtáci a zadky (to je veľmi slušný preklad anglických výrazov pussies, dicks a assholes) a zaujímavo vysvetľujú, kto do akej kategórie patrí.

© Paramount Pictures

Autori aj spracovanie filmu zobrali ako paródiu prvkov veľkých spektáklov producenta Bruckheimra. A tak v úvodnej scéne síce Team America zlikviduje teroristov, ale popritom zdemoluje historické jadro Paríža, menovite Eiffelovú vežu, Víťazný oblúk a Louvre. V nasledujúcej misii v Káhire zase hrdinovia zničia pyramídy a ešte sa tešia z pekného zásahu. Tento postoj vyjadruje, že vo filmoch Bruckheimra je jedno, čo vybuchne, hlavné je, nech to vybuchne efektne a nech je to nasnímané z čo najlepších uhlov. Preto si aj autorské duo zavolalo ako kameramana Billa Popea, ktorý nasnímal druhého Spider-Mana a komplet trilógiu Matrix. Takisto bojové scény sú viditeľne inšpirované Matrixom a Kill Bill, aj keď v podaní bábok to vyzerá úplne ináč.

Dôležitú súčasť tohto filmu tvorí hudba, pretože Team America je vlastne muzikálom podobne ako film South Park, ktorý obsahoval množstvo chytľavých melódii a napríklad burcujúca Blame Canada bola nominovaná aj na Oscara. A keďže autori chceli, aby film vyzeral naozaj ako Bayove veľkofilmy, zobrali si za skladateľa autora hudby v Armagedone Harryho Gregson-Williamsa, ktorý stvoril naozaj verný hudobný podmaz pre takýto typ filmov. Zaznejú veľmi zaujímavé piesne ako Garyho pesnička z muzikálu – Všetci majú AIDS, potom v niekoľkých verziách asi hlavná pesnička zo soundtracku America – Fuck yeah (preklad nechám na vás). Veľmi dobrý text má pieseň o Michaelovi Bayovi a Pearl Harbor, krátka ukážka: „Chýbaš mi viacnež Michaelovi Bayovi rytmus, keď robil Pearl Harbor… Potrebujem ťa ako Ben Affleck hereckú školu – v tom filme bol fakt hrozný.

Ak chcete vidieť niečo nezvyčajné, ak sa vám páčil South Park, ak vám nevadí brutálny humor, nadávky a to, že film začne trochu strácať tempo, a keď sa vám z Armageddonu robilo zle, je tento film ako stvorený pre vás. Ak ste naopak prílišní mravokárci, obdivovatelia Busha a nemáte radi paródie, radšej si pozrite niečo iné.