Prístupnosť: MP

Réžia: Stephen J. Anderson
Scenár: Michelle Bochner, Stephen J. Anderson, Jon Bernstein, Nathan Greno, Don Hall, Aurian Redson
Kamera: Anastas N. Michos
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Angela Bassett, Daniel Hansen, Jordan Fry, John H. H. Ford, Dara McGarry, Tom Kenny, Laurie Matcalf

Tajomstvo RobinsonovcovSpoločnosť Walta Disneyho zažila, ako každá zdravo sa vyvíjajúca firma, veľa úspechov i pádov. Počas celej svojej existencie prešla niekoľkými výraznými obdobiami, z ktorých asi najžiarivejšie bolo to klasické v 30. a 40. rokoch minulého storočia. V štúdiách tejto dnes už nadnárodnej korporácie sa vtedy zrodili klenoty svetového animovaného umenia, z ktorých stačí spomenúť Snehulienku a sedem trpaslíkov, vychovávajúcu budúce generácie snáď až dodnes. Ani novú vlnu, nastupujúcu začiatkom posledného desaťročia, nemožno vyslovene označiť za nepodarenú, badať však na nej náznaky nadchádzajúceho kŕča.

Disney sa totiž všemožne snaží posúvať hranice ručne kreslenej animácie ďalej a ďalej, pritom však zabúda na podstatu svojich klasických diel, ktorá spočíva v ich posolstve. Čoskoro preto upadá celá spoločnosť do krízy zavŕšenej nástupom tvrdej konkurencie v podobe štúdií Pixar a Dreamworks vsádzajúcich na oslnivú budúcnosť CGI, teda 3-D animácie. Disney však v tomto smere zaspal na vavrínoch a až po niekoľkonásobnej spolupráci s Pixarom vypúšťa do éteru vlastnoručne animovaný CGI film Meet the Robinsons, ktorým sa pokúsil znovu priniesť svojím štúdiám zašlú slávu spred viac než desiatich rokov.

Najnovšie dielko z Disneyho liahní sa od začiatku svojho vývoja mohlo pýšiť obrovským obsahovým potenciálom zaručeným prostredníctvom licencie knihy od autora Williama Joycea – „One day with Robinsons“. Tá ponúkla tvorcom pomerne široký podklad, čiže sa s chuťou mohli pustiť do prepisovania diela v rozumný a fungujúci scenár. Avšak ako u mnohých iných adaptácií, aj v tomto prípade táto fáza zlyhala, a to hneď z niekoľkých dôvodov. V prvom rade sa na scenári a následne teda i na príbehovej stránke filmu veľmi negatívne odrazil fakt, že ho komponovali hneď šiesti scenáristi. Na mnohých miestach preto fabula pôsobí značne rozháraným, až chaotickým dojmom a tým je jej zároveň odopretá možnosť niesť čo i len náznak hlbšieho odkazu. Keď si k tomu prirátame „odborné“ rady pána spisovateľa a následnú improvizáciu neskúseného režiséra Stephena J. Andersona, nevznikne nám nič viac, než len chaotické, takmer dvojhodinové rozprávanie, nešikovne vykrádajúce Back to the Future alebo Incredibles. Veď posúďte sami.

Tajomstvo Robinsonovcov Tajomstvo Robinsonovcov

Príbeh sa točí okolo siroty a geniálneho vynálezcu v jednej osobe – Lewisa. Jeho posledný a najvýznamnejší vynález – skener ľudskej pamäti – mu má pomôcť dopátrať sa po svojej biologickej matke. Ako to však už býva, významné invencie priťahujú problémy a inak to nie je ani teraz: skener pamäti ukradne Bowler Hat Guy so svojou spoločníčkou v podobe klobúka menom Doris. Zo stavu zúfalstva vytrhne mladého génia záhadný cudzinec Wilbur, aby ho následne poprosil o malú láskavosť – záchranu budúcnosti. Takto mocne klišéovitý príbeh je schopná spasiť jedine povestná citokresba, ktorou sa Disney preslávil v už spomínaných dielach klasického obdobia. V tomto ohľade však snímka prepadáva snáď ešte viac, než samotný príbeh a povrchné, vyumelkované scény, ktoré majú apelovať na city, pôsobia chladným, ba až prázdnym dojmom.

Jediným výrazným kladom snímky tak zostáva jej perfekcionisticky spracovaná audiovizuálna stránka. Disneyho animátori na grafickej podobe filmu skutočne zapracovali a výsledok v podobe CGI sveta so všetkými počítačovými efektmi poslednej generácie rozhodne stojí za to. Miestami trochu pokrivkáva zapracovanie farebnej škály do samotného prostredia, ktoré tak pôsobí až príliš pompéznym dojmom. Taký je však Disneyho štýl a s ľahkým srdcom mu to možno odpustiť. K farebnému svetu bezpochyby patrí pestrá hudba. V tomto prípade sa o ňu postaral majster vo svojom obore, Danny Elfman, a opäť nesklamal. Vytvoril totiž úžasne jednoduchý a účelný hudobný sprievod, ktorý nielenže perfektne zapadol do jednotlivých pasáží filmu, ale predovšetkým do celého kontextu snímky. Spolu s vyššie spomínaným vizuálom potom predstavuje jediný funkčný mechanizmus najnovšieho Disneyho diela.

Nech už je film určený akejkoľvek vekovej skupine, mal by zaujať i nezainteresovaného diváka a snímka Meet the Robinsons v tomto ohľade zlyháva na celej čiare. Cestovanie časom je bez debaty zaujímavá a lákava téma, pre detský rozum však len veľmi náročne pochopiteľná. Na druhej strane sa bude dospelý kvôli extrémne nepodarenému scenáru a občas až do očí bijúcej patetickosti nudiť. Snímka sa tak ocitá akoby medzi dvoma mlynskými kameňmi a pod ich náporom sa celý jej koncept rúca ako domček z karát. V konečnom dôsledku teda nemá film okrem nablýskaného audiovizuálu čo ponúknuť a náročnejšiemu divákovi tak neostane nič iné, než oči pre plač.

/