Minutáž: 102 minút

Réžia: Akiva Schaffer
Scenár: Jared Stern, Seth Rogen, Evan Goldberg
Kamera: Barry Peterson
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill, Richard Ayoade, Rosemarie DeWitt, Will Forte, Mel Rodriguez, Doug Jones, Erin Moriarty, Nicholas Braun, R. Lee Ermey a ďalší

Susedská hliadka (The Watch, 2012)Lobotómia americkej komédie pokračuje. Za posledné roky sa síce objavili aj veľmi inovatívne a vtipné snímky (Vo štvorici po opici či tohtoročný Macík), no vo všeobecnosti to v hlavnom prúde ide z kopca. Najnovšie sa k nám dostáva ďalšia porcia humoru s názvom Susedská hliadka. Z traileru sršala zmes komédie a sci-fi, podporená silným hereckým kvartetom. Keď sa v minulosti stretli Ben Stiller a Vince Vaughn, mali sme mnohokrát o zábavu postarané. Jonah Hill patrí medzi pozitívne zjavy americkej komédie posledného obdobia a Richard Ayoade sa nám vryl do pamäti ako Moss z britského seriálu IT Crowd. Lenže zmes vyprchala priliž skoro. Mrhať potenciálom? To je také krásne americké.

Susedská hliadka symbolizuje partiu štyroch, zločin potierajúcich obyvateľov. Evan (Stiller), manažér v miestnom Costcu rád zakladá rôzne spolky a združenia, no na teplú posteľ s nainštalovanou ženuškou si čas nenájde. Zakladá aj susedskú hliadku, skrz ktorú chce ochraňovať okolie, v ktorom býva a najmä vyriešiť vraždu svojho zamestnanca. Postupne sa pridávajú excentrický Bob (Vaughn), ktorý má problém so svojou dospievajúcou dcérou, nepolicajt Franklin (Hill) a tajomný Jamarcus (Ayoade). Nahodia cool bundy, rozvešajú plagáty a idú na vec! Čoskoro však zistia, že nemajú do činenia s vyčínaním výrastkov alebo dákym psychopatom, ale rovno s mimozemskou civilizáciou, ktorá chce vyhubiť tú našu.

Divné klišé bije do očí, však? Pod scenár sa podpísal mimo iných aj známy komediant Seth Rogen. Pred kamerou mu to síce svedčí, no písací stôl by mal asi čím skôr podpáliť. Film má vcelku svižný spád, ale komediálne prvky sú so sci-fi zložkou vo veľmi nekonzistentnom vzťahu. Po formálnej stránke sú dokonca spomaľovačky v záverečnom boji s emzákmi neuveriteľne vytrhnuté z kontextu. Zvládnuté sú síce na výbornú, ale do predošlého scenáristického gulášu sa absolútne nehodia. V ňom neohrozená hliadka pobehuje nezmyselne po plátne a akýkoľvek je ich smer, je buď predvídatelný, alebo nezaujímavý. Keď sa aj nájde svetlý moment, hneď si spomeniete na dianie pred ním a film sa vracia do bahna čierneho podpriemeru.

Susedská hliadka (The Watch, 2012) Susedská hliadka (The Watch, 2012)

Je veľmi málo vecí, ktorými film zaujme. Komediálna časť to určite nie je. Z toho kvanta rádoby vtipných hlášok, scén a hereckých grimás sú vtipné len tie grimasy. Medzi bránicové scény patria maximálne fotografovanie sa s emzákom a vypočúvanie, ktoré bolo prítomné už v traileri. A tak nezostáva hercom nič iné, len mrhať potenciálom. V podobnom duchu sa niesla aj snímka Dospeláci, kde bola taktiež enkláva komediálnej elity, no bola, podobne ako tu, nevyužitá. Podľa očakávaní je ďaleko najvtipnejším neurotický Jonah Hill (scénka ozbrojovania sa v rodičovskom dome) a sklamaním je Richard Ayoade, ktorému sa však nedostalo ani veľa priestoru. Stiller je v pozícii nevtipnej postavy otravne strnulý a Vaughn, aj keď má slušné výstupy, zakaždým sú dovedené do prehrávania.

Neustále zápasenie Stillera s Adamom Sandlerom o komediálny prím má teda ďalšiu obeť. Ostrieľaný divák by si mal rozmyslieť, či sa nenájde vhodnejšia investícia pre európske dukáty. Film má, však, šancu zaujať mladšie publikum, čo bolo vidieť aj na návštevnosti kina, no dúfam, že ani teenageri nie sú priveľmi zvedaví na odhaľovanie tajov demencie amerického národa (Vince Vaughn objavuje matriošky) a nudnej filmárčiny. Verím v riadnu reinkarnáciu americkej komédie. Takáto scenáristická vata predsa nie je hodná investovaných dolárov. Ak sa však stane zázrak, dajte mi vedieť.