Krajina: USA | Maďarsko | Španielsko

Réžia: Kirk Jones
Scenár: Shauna Cross, Heather Hach, Heidi Murkoff
Kamera: Xavier Pérez Grobet
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrajú: Cameron Diaz, Jennifer Lopez, Elizabeth Banks, Chace Crawford, Brooklyn Decker, Ben Falcone, Anna Kendrick, Matthew Morrison, Dennis Quaid, Chris Rock, Rodrigo Santoro a ďalší

Ako porodiť a nezblázniť sa (What to Expect When You're Expecting, 2012)Ešte ste nepočuli o Heidi Murkoffovej? Nevadí, znamená to iba to, že nie ste americká mamička. Murkoffová na základe svojej skúsenosti a vďaka urputnej potrebe mať pod palcom všetko, čo sa s ňou počas tehotenstva dialo, napísala pred skoro tridsiatimi rokmi sprievodcu pre budúce mamičky. Dnes má táto tehotenská biblia Severnej Ameriky niekoľko pokračovaní a bola vyhlásená denníkom USA Today za jednu z 25 najvplyvnejších publikácií za posledné štvrťstoročie. Ako porodiť a nezblázniť sa je jej filmovou a hranou obdobou. Rozpráva príbeh piatich párov, ktoré sa chtiac-nechtiac musia pripraviť na to, že sa o deväť mesiacov ich život od základov zmení. V komédii okrem titulných tvárí kampane (Jennifer Lopez a Cameron Diaz) uvidíte napr. skvelú Elizabeth Banks a Bena Falcona ako jej manžela, Annu Kendrick, Dennisa Quaida, Chrisa Rocka či Chacea Crawforda z obľúbeného muzikálového seriálu Glee.

Na filme je naozaj príjemná súhra hereckých partnerov a ich pohodlie v rolách budúcich rodičov. Aj keď je jasné, že napr. Jennifer Lopez či Cameron Diaz pravdepodobne nepodajú oscarový výkon, je vidieť, že všetci si svoje účinkovanie užívajú a dobrá nálada sa ľahko prenesie i na Vás – ak ste žena, samozrejme. Pre chlapov každého veku, ženatých či iba šťastne zadaných, je tento film absolútne nevhodný. A to aj napriek tomu, že príbeh venuje prekvapivo veľkú časť práve čerstvým či budúcim otcom, ktorí majú vo filme vlastnú „podpornú skupinu“. Jej vďačíme za tie najlepšie vtipy..

Dovedna až päť párov je pri temer dvojhodinovej minutáži priveľa na to, aby sa film venoval „chémii“ či iskreniu medzi dvojicami – ale to Vám nemusí prekážať, keďže sledujete páry, ktoré majú fázu koketného oťukávania sa už za sebou. Takže, zaujímavé na filme je, že sa nepozeráte na ďalší patetický „zoznamovací“ rom-kom, ale príbeh sa začína tam, kde zvyčajne titulky končia. Po dojímavom vyznaní lásky a svadbe neprichádza trvalý a nemenný stav šťastia – prichádza život, spoločná domácnosť, kompromisy a rodina.

Ako porodiť a nezblázniť sa (What to Expect When You're Expecting, 2012) Ako porodiť a nezblázniť sa (What to Expect When You're Expecting, 2012)

Ako nápad, obstojné. Ale odľahčený scenár a jeho jednoduché a nekonfliktné prevedenie do filmovej reči opäť neprinesú režisérovi Kirkovi Jonesovi žiadnu slávu. Prelínajúce sa osudy párov sú obkukané (a tvorcovia sa tým ani netaja) od príjemnej britskej vianočnej komédie Láska nebeská (Love Actually, 2003), ktorá je najobľúbenejším filmom spomenutej autorky náučnej knižnej série, ktorá ostražito bdela nad celou produkciou filmu.

Snímka Ako porodiť a nezblázniť sa zostáva uväznená v koncepte – medzi drámou a dokumentárnou rôznorodosťou, ktorá sa tvári, že svojou troškou prispieva do univerzálnej pravdy, že stať sa môže čokoľvek. V zámorských kinách, no ani v Európe sa filmu bohvieako nedarilo a zarobil si prakticky len na svoje náklady. Ale nemyslím si, že producenti zúfajú, hlavne nie Heidi Murkoffová. Film Ako porodiť a nezblázniť sa, ktorý v angličtine nesie rovnaký názov ako sprievodca tehotenstvom, je len ďalším výhonkom What to Expect série. Podľa štatistík, až vyše deväťdesiat percent Američaniek, ktoré popri čakaní na potomka siahnu po náučnej literatúre, drží v ruke What to Expect When You’re Expecting. Vďaka popularite hereckého obsadenia sa film ako nenásilný promo nástroj premietal vo všetkých vyspelých krajinách, kde majú matky čas riešiť strie na zväčšujúcom sa brušku. Takto sa rozširuje trh, dámy a páni.

Ako trochu netradičný hraný dokument pre všetkých, ktorí majú more otázok, by snímka možno získala vyššie hodnotenie. Ale, žiaľ, tento film je nakrútený a divákom podsúvaný ako pomerne draho obsadená hollywoodska romantická komédia, ktorá je však ušitá na mieru pre spokojnosť Heidi Murkoffovej. Snímka sa ani neusiluje prekročiť deväťmesačný časový horizont a dej je natoľko rozvetvený, že žiadnemu príbehu nedá dýchať viac, než je nutné. Otrocky sa usiluje zohľadniť všemožné okolnosti, dôvody, následky a komplikácie spojené s tehotenstvom – hoci, treba uznať, že sa so životnými situáciami vie popasovať celkom zábavne. Avšak, chváliť film za to, že neupadá do klišé, je ako chváliť dospelého človeka za to, že si necumle palec. Zaiste, o filmové umenie tu nikomu nešlo, ale na druhej strane, z filmu sa nedozviete ani žiadne nové informácie, ktorými je knižný sprievodca nabitý.