Rok: 2008

Réžia: Catherine Hardwick
Scenár: Melissa Rosenberg (podľa rovnomennej knihy autorky Stephanie Meyer)
Kamera: Elliot Davis
Hudba: Carter Burwell
Hrajú: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Nikki Reed, Ashley Greene, Taylor Lautner, Peter Facinelli, Elizabeth Reaser, Cam Gigandet…

SúmrakPríbeh povedaní už mnohokrát – nevinné dievča, krvilačný upír a ich nebezpečná, zakázaná láska. Čo je iné na Súmraku, že si získal také množstvo čitateľov (aj keď skôr čitateliek) po celom svete? Vraj je to práve príťažlivý upír, stotožniteľná hrdinka, sila ich lásky a hlavne hlboký, rozsiahly ponor do opisov a citového prežívania. Mnohé z toho sa do filmovej verzie nedá preniesť. Je sa potom na čo pozerať? Tomu sa budeme venovať bližšie v nasledujúcich riadkoch.

Dej zostáva nezmenený. Hlavná hrdinka, sedemnásťročná Bella Swan sa presťahuje od čerstvo vydatej mami zo slnečného Phoenixu v Arizone za otcom do zapadákova Forks vo Washingtone, nad ktorým je ešte aj obloha večne zatiahnutá. Navzdory (alebo vďaka?) svojej mierne podivnej, nespoločenskej a málovravnej povahe vzbudzuje záujem všetkých miestnych chlapcov aj dievčat – pre obe spomínané skupiny iným spôsobom, nejde predsa o alternatívny film. Lenže jej osobné kúzlo nepôsobí na Edwarda, člena rozvetvenej rodiny manželov Cullenovcov, ktorí sa inej spoločnosti doslova stránia. Ten nielenže k nej neprejavuje žiadnu náklonnosť, dokonca sa jej neskryte vyhýba. Také správanie ešte viac vzbudzuje záujem Belly, ktorá aj napriek jeho snahe udržať si odstup postupne odhaľuje jeho upírske tajomstvo. Prekvapivo to pre ňu nie je dôvod na to, aby od Edwarda dala ruky preč, práve naopak. Neodrádza ju ani opakované zastrašovanie, či vyhrážky a nakoniec sa mu dostáva pod kožu.

Pôvodný scenár k filmu režisérka Catherine Hardwicke zavrhla po prečítaní knihy a rozhodla sa čo najviac napodobniť literárnu predlohu, pretože ako sa sama vyjadrila, bola uchvátená tým, že má tento príbeh srdce a dušu a to chcela dostať aj na plátno. Jej snaha sa odráža napríklad aj v takzvaných voiceoveroch, využívaných najmä v súčasných amerických televíznych seriáloch. Ide o myšlienky hlavného hrdinu adresované priamo divákovi. No zatiaľ čo seriálové voiceovery väčšinou skutočne prinášajú nejakú myšlienku a hlavne pomenovávajú tému jednotlivej časti, v prípade Súmraku sú skôr zbytočné, keďže Bella toho nemá veľa čo povedať.

Súmrak Súmrak

Na druhej strane sa filmový Súmrak od knižnej predlohy vyznačuje väčšou dynamikou a početnejšími akčnými scénami, ktoré boli zaradené hlavne preto, aby snímka oslovila širšie publikum. No postupné odhaľovanie prítomnosti druhých upírov, ktorí odmietajú „vegetariánsky“ spôsob života Cullenovcov a zabíjajú ľudí z Forks a jeho okolia, až kým sa nedostávajú do stretu s miestnym upírskym klanom, však nespĺňa svoj zámer a nezvyšuje napätie v divákovi. Práve naopak, svojim umiestnením spomaľuje hlavný dej a uberá tak z jeho zaujímavosti.

Špeciálne efekty sú v Súmraku využité na zobrazenie nadprirodzených schopností upírov – nadľudskú silu, neprekonateľnú rýchlosť a niečo, čo by sa dalo nazvať polo-lietaním a polo-skákaním. Až na bizarné opičie lozenie po stromoch voči nim nemám námietky.

Napriek všetkému, čo už bolo povedané, moja najväčšia výhrada patrí hercom, ktorí stvárnili dvoch hlavných hrdinov. Kristen Steward okrem toho, že v dialógoch končila každá jej veta troma bodkami, čo sa dá dať skôr za vinu scenáristke alebo režisérke, vyjadrenie Bellinej náklonnosti k Edwardovi sa prejavovalo v neustálom obhrýzaní spodnej pery, kedykoľvek svojho upíra snov zbadala. Možno jej krivdím a je to len dôsledok abstinenčných príznakov, keďže ako som sa dočítal v bulvári, mladá herečka má isté skúsenosti s drogami.

Súmrak Súmrak

Čo sa Roberta Pattinsona týka, prekážalo mi, že počas celého filmu striedal dva pohľady – výraz nahnevaného narkomana, ktorý ukazoval celému svetu, a výraz štvorročného zamilovaného chlapca, ktorý patril iba Belle. Zabúdam na jeden, ktorý jej venoval len raz, počas scény v nemocnici po nehode, keď bol takmer odhalený. Toľko k jeho herectvu.

Na záver chcem len poznamenať, že Súmrak vôbec nie je z môjho pohľadu taký zlý film, ako to mohlo z mojich slov vyznieť. Kľúčové v jeho prípade je nebrať ho vážne a jednoducho sa pri jeho sledovaní zabaviť.

/