Originálny názov: Sucker Punch

Žáner:akčný fantazíjny triler
Minutáž: 110 minút
Krajina: USA, Kanada
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Zack Snyder
Scenár: Zack Snyder, Steve Shibuya
Kamera: Larry Fong
Hudba: Tyler Bates, Marius De Vries
Hrajú: Emily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone, Vanessa Hudgens, Jamie Chung, Carla Gugino a ďalší

Sucker PunchNajnovší počin Zacka Snydera (300, Watchmen) vzbudil veľký rozruch a vzápätí po premiére veľmi rôznorodé, i keď prevažne negatívne reakcie. Mnohí sa tešili na to, čo vlastne skrýva jeho fantázia, keďže ide o prvú snímku podľa jeho vlastného námetu. Isté je teraz len jedno, má to tam naozaj pestré. O čo mu však v tomto filme naozaj išlo, ostáva tak trochu záhadou.

Príbeh je zasadený do 50. či 60. rokov, ale v podstate by sa mohol odohrávať kedykoľvek. Mladé dievča s prezývkou Babydoll (Emily Browning) sa po smrti matky a ďalšej rodinnej tragédii dostáva z vôle nevlastného otca do blázinca. Aby to nebolo dosť, otec sa so zriadencom ústavu dohodne, že dcére do týždňa urobia lobotómiu. Babydoll tak ostáva veľmi málo času, aby sa dostala z tejto zúfalej situácie. Podarí sa jej presvedčiť niekoľko ďalších dievčat, aby sa pokúsili o útek. Základná línia je jasná, jednoduchá a vieme si aj vďaka iným filmom ľahko predstaviť ako to v USA v minulosti v takýchto psychiatrických ústavoch chodilo a ako sa tam posielali ľudia, ktorých sa trebalo zbaviť.

Snyder však na túto linku nabalil množstvo ďalších vecí, čo by nebolo samo o sebe zlé, len to, mierne povedané, trochu prehnal. V tom všetkom totiž dejivá línia úplne zaniká a je jej venovaný veľmi malý priestor. Zašlo to až do takej miery, že pre diváka sa je v príbehu následne veľmi ťažké orientovať. Takmer po celú dobu sa totiž pohybujeme v sne, v ktorom je blázinec a dianie v ňom zobrazené ako nočký klub. A z tohto prvého sna sa ešte Babydoll ponára do ďalších výjavov, teda tých všetkých efektných akčných scén, ktoré ako by z oka vypadli mnohým počítačovým hrám. Je pochopiteľné, že hlavná hrdinka sa v nesmierne ťažkej situácii upína k svojim predstavám, ale divák mal aspoň tu a tam dostať štipku „reality“.

Sucker Punch (2011) Sucker Punch (2011)

Problémom je hlavne nejasnosť zámeru. Prečo sú dané veci zobrazené práve takým spôsobom, akým sú? Či je to len tak, samoúčelne, alebo je v tom niečo viac, sa z filmu nedozviete. Napríklad herné scény. Niekedy môžete mať pocit, že si takto chce Snyder urobiť srandu povedzme z niektorých vlastností hier, ale príde chvíľa, keď to zasa berie až príliš vážne a necháva určitým akciám na plátne veľký priestor. Celkovo film nepôsobí tak, že má naozaj premyslený koncept. Nie je teda jasné ani to, pre koho je Sucker Punch vlastne určený. To logicky vedie k množstvu sklamaných divákov.

Ale aby som len nehanil, Zackovi Snyderovi sa mnoho vecí vo filme aj podarilo. Ako scenárista má síce, čo dohánať, ale ako režisér je skúsený. Prejavilo sa to aj v tomto filme. Zaujímavý je z tohto pohľadu najmä úvod snímky. Veľmi úsporným spôsobom a bez slov vyrozprával celý príbeh, ktorý nás a Babydoll privádza na miesto činu. Rovnako aj záver má svoje kvality. Paradoxne tieto sekvencie sa zdali mnohým divákom absolútne zbytočné a zlé. Očakávania sú zamozrejme rôzne a teda aj výsledný dojem.

Sucker Punch (2011) Sucker Punch (2011)

Emily Browning a ani ostatné dievčatá po hereckej stránke príliš nevynikli, i keď sa medzi nimi objavilo viacero zaujímavých a perspektívnych tvári. Scenár poskytol viac priestoru trojici Carla Gugino, Oscar Isaac a Scott Glenn. Myslím, že sa im celkom aj darilo. Bezpochýb film po hereckej stránke stojí práve na nich. Dôležitým prvkom snímky mala byť aj hudba. Teda nie žeby nebola, jej miesto je naozaj výrazne, ale bol som s finálneho soundtracku sklamaný. V traileri naozaj hudba sedí k obrazu a dotvára ho. Pri samotnom filme som sa väčšinu času nemohol zbaviť dojmu, že to k sebe nepasuje a neladí to spolu.

Ak to máme zhrnúť, limitujúcim faktorom filmu je rozhodne neujasnený koncept. Sucker Punch si tak naplno užije málokto. Vizuál je krásny, Snyder doň naozaj dal všetko, čo chcel, akcia je ako u neho vždy vynikajúca, ale to už dávno nestačí. Tentokrát to nevyšlo. Nie je to film, ktorý by ste museli vidieť.