Minutáž: 106 minút

Réžia: Lisa Cholodenko
Scenár: Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg
Kamera: Igor Jadue-Lillo
Hudba: Carter Burwell
Hrajú:Julianne Moore, Annette Bening, Mark Ruffalo, Mia Wasikowska, Josh Hutcherson, Yaya DaCosta, Kunal Sharma a ďalší

Decká sú v pohode (The Kids Are All Right, 2010)Film sa zamýšľa nad otázkou či môže lesbický pár vychovávať deti normálne ako klasický pár muža a ženy. Problém nemožnosti splodenia detí sa dá v homosexuálnom vzťahu vyriešiť rovnako ako u neplodného heterosexuálneho vzťahu. Jednoducho sa nájde darca spermií.

Nic a Jules sú dve lesbičky, ktoré žijú v dlhodobom partnerskom zväzku. Vychovali dve deti. Prísna lekárka Nic, v podaní Anette Bening, má rada veci pod kontrolou. Vo vzťahu dvoch žien hrá dominantnú rolu. Je matkou čerstvo osemnásťročnej Joni. Nevyrovnaná a neistá Jules, stvárnená Julianne Moore, je matkou v domácnosti, snaží sa rozbehnúť biznis záhradnej architektky a porodila syna Lasera. Do tohto naoko idylického spolunažívania vstúpi votrelec a naruší zabehnuté stereotypy od základu. Narušiteľa predstavuje Paul. Darca spermií, ktorého deti vypátrajú, aby sa spoznali so svojím biologickým otcom. Paula zahral v hollywoode stále žiadanejší Mark Ruffalo. Paul si získava sympatie detí svojou neviazanosťou, ľahkovážnosťou a tak trochu rebelantskou povahou. Zanechal vysokú školu pretože mu pripadala málo činorodá. Pestuje bio zeleninu, ktorú potom servíruje k stejkom vo svojej reštaurácii a jazdí na motorke. Je typickým „neriešičom“ a zosobňuje presný opak konzervatívnej a dominantnej Nic. Paul ju rozčuľuje už len tým, že vôbec existuje. Navyše Jules začne pracovať na jeho pozemkoch. Pohár trpezlivosti pretečie po tom, čo zistí, že Jules ju s Paulom podvádza. Sledujeme príbeh neortodoxnej rodiny a ako v nej so zabehnutými vzťahmi zamáva nový element.

Režisérka Lisa Cholodenko prináša svieži konverzačný film o netradičnej problematike výchovy detí. Nenudí nás žiadnou moralizujúcou pózou, netradične nekladie dôraz na normálnosť spolužitia gay páru. Jej tvorivý prístup umocní fakt, že režisérka sama je lesbičkou. Z celého filmu je cítiť určitá ľahkosť podporená sviežimi dialógmi a nepredimenzovanou dramatizáciou konfliktných scén. Všetko dianie vo filme prepláva úplne v pohode, ako každodenné stolovanie s príbuznými. Občas sa vyskytne nejaký problém, ale ten sa vždy vyrieši pri chutnom jedle a dobrom víne.

Decká sú v pohode (The Kids Are All Right, 2010) Decká sú v pohode (The Kids Are All Right, 2010)

Kvalita filmu sa odráža v skvelých hereckých výkonoch všetkých zúčastnených. Anette Bening v ďalšej postave direktívnej hlavy rodiny, podobne ako v Americkej kráse. Julianne Moore ako frustrovaná, no zraňujúca partnerka unaveného vzťahu. Mark Ruffalo, ktorému svedčia ľahkovážne postavy dobrákov so psími očami, výborne zosobnil úlohu hýbateľa stereotypných rodinných vzťahov. Za dospelými výkonmi nezaostávajú ani hereckí predstavitelia detských postáv. Ako inteligentnú Joni uvidíme Miu Wasikowsku známu z Alice v krajine zázrakov a v postave Lasera sa predstaví doposiaľ nie veľmi známy Josh Hutcherson.

Soundtrack piesňami príjemne dolaďuje atmosféru. Film režisérky Lisy Cholodenko získal oprávnene uznanie kritiky i publika. Viacnásobne bol nominovaný na ceny akadémie a získal niekoľko zlatých Glóbusov. Nie je veľa inteligentných filmov skúmajúcich moderné rodinné zázemie a ešte menej sa ich dostane do mainstreamových vôd. Decká sú v pohode je jeden z nich. Tento film je totiž v pohode.