Súboj Titanov / Clash of the Titans, 2010 © Warner Bros. Súboj Titanov / Clash of the Titans, 2010 © Warner Bros.

Mnohých pred rokmi priam striaslo pri zverejnení plánu nakrútiť remake Súboja Titanov z roku 1981. Ten bol na svoju dobu zvláštnym počinom. V tom čase sa už takéto filmy v podstate nerobili. Jeho tvorcovia pri ňom použili množstvo tehnológií, ktoré už boli za zenitom. Film si postupne aj vďaka tomu našiel množstvo fanúšikov a zaradil sa medzi klasiky. Remaky vždy spôsobia veľa nevôle, ale pri tomto filme snaha prerobiť ho pôsobila obzvlášť nepochopiteľne.

Clash of the Titans

2010 / 106 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Louis Leterrier
Travis Beacham, Phil Hay, Matt Manfredi
Súboj Titanov z roku 2010 sa ako remake klasiky len tvári. Nemá s originálom až tak veľa spoločného. „Čo je toto?”, pýta sa Perseus asi v tretine filmu držiac pritom mechanickú sovu. „Nechaj to tak“, reaguje starší bojovník. A to si zrejme povedali aj tvorcovia. Len si sovu zameňte za pôvodnú dejovú líniu. Symbolické, ale naozaj. Od momentu, keď Perseus odhadzuje dôležitú „postavičku“ pôvodného filmu, sa príbeh uberá svojím vlastným smerom. Dôležité styčné body samozrejme ostávajú.

Ešte horšie ako zásadné zmeny príbehu, čo sklame najmä fanúšikov originálu, je ignorovanie gréckej mytológie. S ňou si tvorcovia robili naozaj, čo chceli. Doplnili nové postavy, iné zlúčili do jednej, pomenili vzťahy medzi nimi, a tak sa napríklad z dcéry stala manželka a podobne. Ani pôvodný film sa nedržal prísne gréckej predlohy, ale najzávažnejším odklonom bolo vytvorenie zámeru zo záchrany Andromedy. V gréckych bájach to urobil Perseus len tak mimochodom.

Perseus (Sam Worthington), syn Dia a manželky kráľa Acrisia, prichádza o rodinu, ktorá ho vychovala. Zakrátko po ich smrti, zavinenej bohom Hádesom (Ralph Fiennes), sa dozvedá o svojom pôvode. Okolnosti i túžba po pomste ho zavedú na nebezpečnú výpravu. Spolu so skupinou bojovníkov sa vydáva za čarodejnicami, ktoré by mu mali prezradiť spôsob ako zabiť Krakena. Toho Hádes vypustí o desať dní na mesto Argos s tým, že ho zničí alebo mu bude obetovaná princezná Andromeda (Alexa Davalos). Na ceste musí Perseus a jeho družina čeliť mnohým nástrahám, bojovať s Kalibom, získať hlavu Medúzy a zabiť Krakena. Okrem veliteľa vojakov Draca (Mads Mikkelsen) mu robí spoločnosť aj Io (Gemma Arterton), ktorá naňho už od detstva dozerá a samotný Zeus (Liam Neeson), u ktorého láska k synovi preváži nad hnevom na ľudí a darmi Perseovi pomáha.

Súboj Titanov / Clash of the Titans, 2010 © Warner Bros.

Herecké obsadenie je veľmi kvalitné a predstavuje asi jediný výrazny klad tejto snímky. Sam Worthington je na postavu Persea skutočne vhodný a prikláňam sa k názorom, že je lepší ako Harry Hamlin z originálu, pre ktorého to bol najväčší úspech kariéry. Worthington tu konečne dostal dostatočne veľký priestor, čo po minuloročných filmoch Terminator Salvation a Avatar bolo pre neho veľmi dobré. Popri ňom zažiaril aj dánsky herec Mads Mikkelsen, ktorý zo slabého scenára vyťažil pre svoju postavu maximum.

Súboj Titanov disponuje pravdaže aj kvalitnými a zaujímavými vizuálnymi efektmi a solídnou výpravou. Ale to, ako som už spomínal v inom článku, dnes v prípade amerických produkcií nie je nič prekvapujúce. Vyniká tu však hudba od Ramina Djawadiho, ktorý už má za sebou niekoľko zaujímavých kúskov ako napríklad prvého Iron Mana, či seriál Flash Forward.

Napriek veľkej snahe poupravovať príbeh na dnešné pomery (aspoň ja osobne si takto vysvetľujem zámer tvorcov) výsledok nemá potrebnú kvalitu. Aj keď má snímka celkom rozumnú dĺžku, pôsobí mnohokrát rozvláčne. Pri prvom pozeraní sa to azda ešte dá vydržať, ale pri opakovanej projekcii je dojem jednoznačný: film nudí. Trailer nám sľuboval akčnú zábavu a v tomto smere výsledné dielo rozhodne prekonáva.

Režijne sa na filme podieľal žiak Luca Bessona Louis Leterrier. Preslávil sa najmä akčnou sériou Kuriér a kladne prijatým thrillerom Odtrhnutý z reťaze. Nemá ešte veľa skúseností, plne samostatne totiž režíroval len párkrát, a to sa zrejme podpísalo pod mnohé nedostatky filmu. Finálnu verziu scenára ešte k tomu napísala trojica málo skúsených scenáristov (Travis Beacham, Phil Hay, Matt Manfredi). Producenti s nimi boli očividne spokojní, keďže ich už poverili napísaním druhého dielu. A na to sa celkom teším. Napriek všetkému by z toho totiž konečne mohlo vzísť niečo zmysluplné. Lebo toto bolo absolútne zbytočné.