Krajina pôvodu: Slovenská republika

Réžia: Ivana Šebestová
Scenár: Ivana Šebestová
Kamera: Leevi Lehtinen
Hudba: Marek Piaček
Hrajú (hlasy postáv): Inge Hrubaničová, Zuzana Polonská, Katka Krajčovičová, Matej Beneš a Tadeáš Beneš

Animovaný film môže byť aj v dnešnej dobe o niečom inom ako o roztomilučkých zvieratkách, parodujúcich ľudské neduhy a slávne scény hollywoodskych trhákov. V pätnástich, nie deväťdesiatich minútach môže zobraziť oveľa viac. Ženy a mužov, osudové stretnutia, skutočnosť a blud.

Štyri Štyri

Ivana Šebestová načrtáva kratučký úsek (časť dňa) v živote štyroch žien. Hoci sa navzájom nepoznajú, predsa sa každá s každou v priebehu deja aspoň raz stretne. Sú to len drobné, banálne okamihy: odovzdávanie pošty, automobil či vlak, prechádzajúci pomimo. No tieto momenty vedú k bizarnej nehode, pri ktorej dve z postáv umierajú. Základnú os sledujeme s individuálnymi odchýlkami zo štyroch pohľadov. Pohľady pilotky Hany, poštárky Evy a predavačky Lilith sa pretínajú v záverečnom príbehu speváčky Ariel.

Prirodzeným a napínavým spôsobom, ako zapliesť štyri mladé ženy, je vhodiť medzi ne nejakých chlapov. Stačia dvaja: stály, verný, milujúci Záchranár a prelietavý, milkujúci Sprievodca. Protipóly. Tak ako oni, aj ženské hrdinky stoja vo vzájomnom kontraste a tvoria diely akéhosi jedného celistvého charakteru. Hana zastupuje harmóniu, istotu (riadi lietadlo a zobúdza sa vedľa Záchranára), vyrovnanosť. Eva je zasa ľahtikárska a naivná. Lilith prenasleduje trápenie, obavy, ich naplnenie, nešťastná láska. Ariel predstavuje femme fatale, vábičku, očarúva a hubí.

Štyri Štyri

Príbeh je (zdanlivo nezmyselne) umiestnený do roku 1937. Dobové detaily a jasné letné farby nahrávajú celkovo optimistickému vyzneniu snímky. Nebo však nie je bez škvŕn (či skôr bez balónov). Technika, ktorá človeku slúži na dosahovanie predtým nemožného, môže zlyhať. Prastaré rozprávky, zapratané do podvedomia, môžu vyvolať netušene silné pohnutia. Spýtajte sa hocikoho z tých, čo milovali morskú pannu.

/

(Poznámka: Film sa premieta spolu so Slepými láskami.)