Rok: 2009

Réžia: Zack Snyder
Scenár: David Hayter, Alex Tse, Dave Gibbons, Alan Moore
Kamera: Larry Fong
Hudba: Tyler Bates
Hrajú: Malis Akerman, Billy Crudup, Matthew Goode, Jackie Earle Haley, Jeffrey Dean Morgan, Patric Wilson, Carla Gugino, Matt Frewer, Robert Wisden

StrážcoviaLegendárny Alan Moore je zárukou vysokého záujmu a príjmov pre vydavateľské domy. A, ako je už zvykom, snaha filmových štúdií sfilmovať jeho komixy zase zaručí, že sa Moore vzdá svojho podielu z filmových ziskov. Ojedinelý a výrazný charakter, ktorý vštepuje svojim dielam, podľa neho nie je vhodný pre továreň na sny, ktorá ich nedokáže hodnoverne preniesť na filmový pás bez toho, aby výsledok nebol v jeho očiach (a očiach jeho skalných fanúšikov) len slabým odvarom predlohy. Inakšie to nebolo ani pri kultovej kreslenej novele Watchmen, na ktorej spolupracoval so svojim priateľom Davom Gibbonsom a ktorú sa rôzni filmári snažili rozpohybovať už od roku 1986 dokopy šesťkrát.

Posledný – zjavne úspešný – pokus sa podarilo dotiahnuť do konca pod režisérskou taktovkou Zacka Snydera, ktorý sa už v minulosti chytil jedného z uznávaných Moorových diel a pretvoril ho na efektnú, ale historicky značne pochybnú pastvu pre oči. Rovnako ako pri filme 300 aj teraz použil predlohu ako storyboard a sfilmoval ju políčko po políčku – čo asi nebolo jednoduché, lebo (a na výsledku je to vidieť) Moore urobil pri tvorbe komixu všetko preto, aby vyzdvihol jeho prednosti voči knihe alebo filmu.

Pomyselné ručičky hodín ohlasujúce príchod tretej svetovej v alternatívnej realite osemdesiatych rokov sa posunuli o čosi bližšie k polnoci. Spojené štáty, po tretíkrát na čele s Nixonom, sú na sklonku vojny s ich odvekým nepriateľom – ZSSR – a na svojej strane majú chodiacu atómovú zbraň v podobe sporo odetého Mr. Manhattana, bývalého vedca, ktorého (ne)šťastná nehoda povýšila na boha (Áno, boh existuje a je to Američan!). O niekoľko chvíľ neskôr jeden člen Strážcov, maskovaných obrancov zákona, nedobrovoľne preletí skrz okno svojho bytu. Rorschach, jediný strážca, ktorý sa odmietol podriadiť zákonu o predčasnom odchode Strážcov do dôchodku, sa vydáva po stopách vraha a nám sa retrospektívne odhaľuje nielen rozporuplná minulosť mŕtveho Komedianta, ale aj história Strážcov od počiatku až po ich koniec sprevádzaný vzburami a protestmi.

Strážcovia Strážcovia

Rovnako ako predloha aj film si dokáže robiť srandu sám so seba a svojich predchodcov, takže aj tie miesta filmu, kde sa k slovu dostáva superhrdinské klišé, sú viac než stráviteľné. Iba ťažký prípad konzervatívca by mohol tvrdiť, že postavy sú nerealistické a poliate heroickou polevou pátosu. Pravda, za výnimočný pohľad na charaktery vnútri latexového kostýmu a hĺbku myšlienky vďačí film hlavne predlohe. Režia nepriniesla nič nové, ale ani nič nepokazila – Zack Snyder nám znova naservíroval film, ktorý stojí za to vidieť aj vďaka vizuálne podareným (akčným) scénam a vernej podobe s komixom.

Za zmienku stojí aj podarený soundtrack, v ktorom sa Tylerovi Batesovi podarilo výborne spojiť piesne osemdesiatych rokov s jeho vlastným materiálom. Ak si popri sledovaní naturalistických scén krviprelievania, vnadnej Malin Akerman a iných (ako je u Moora zvykom) minimálne polonahých tiel nestihnete všimnúť, ako a kedy sa dej posunul a niektoré jeho súvislosti, nejde o nič nečakané. Čítanie komixu (a hlavne takého komplexného) si vyžaduje čas a možnosť vrátiť sa k nepovšimnutým náznakom v predošlých kapitolách – vo filme je to však nemožné, takže sa stáva, že forma niekedy prehluší obsah. To a zhustený dej, ktorý nedáva veľa priestoru modelovaniu postáv, sú jeho jedinými hendikepmi.

Watchmenov som nečítala, podobnosť s komixom a jeho verné zachytenie teda súdiť nemôžem, ale rada Strážcov odporučím hlavne tým, ktorí sú ochotní dať bokom predsudky voči viac či menej zmysluplným hrdinským spektáklom a vedia sa pozrieť na svet „superhrdinov“ inými očami. Na druhej strane podľa môjho názoru neoľutuje ani ten, kto si Strážcov pozrie len z nudy.

/