Krajina pôvodu: USA / Nemecko
Rok: 2009

Réžia: Bryan Singer
Scenár: Christopher McQuarrie, Nathan Alexander
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrajú: Tom Cruise, Bill Nighy, Kenneth Branagh, Terence Stamp, Eddie Izzard, Thomas Kretschmann, Carice van Houten, Tom Wilkinson, David Schofield, Kevin McNally, Matthias Schweighöfer, Christian Berkel, Christian Oliver, Chris Larkin, Tom Hollander, Kenneth Cranham, Ian McNeice, Wotan Wilke Möhring, Bernard Hill, Julian Morris, Matthias Freihof, Tom Wlaschiha, Waldemar Kobus

Valkyra2Nakrútiť film podľa historickej udalosti je vec ošemetná, ktorá sa môže svojim tvorcom v konečnom dôsledku veľmi ľahko vypomstiť. Najmä, ak ide o udalosť, ktorá je všeobecne známa a preskúmaná. Toto však nie je úplne prípad filmu Valkýra, ktorý sa zaoberá jedným z viacerých atentátov na osobu Adolfa Hitlera, čo je síce historická epizóda relatívne známa, ale jej okolnosti a najmä dopad na vtedajšiu situáciu zase až také známe nie sú. Látky sa vcelku prekvapujúco chopil “komiksák“ Bryan Singer, ktorého meno (spolu s predstaviteľom hlavnej úlohy Tomom Cruisom) vzbudzovalo určitú dávku nedôvery, ale Valkýra je vo výsledku veľmi kvalitný a zaujímavý film, ktorý už síce na prvý pohľad prezrádza krajinu pôvodu.

Claus von Stauffenberg je nemecký plukovník a vojnový veterán, ktorý už nechce dlhšie znášať spôsob vedenia vojny spôsobom, akým sa to deje v Tretej ríši. Navyše stratil už všetky ilúzie o vedení štátu na čele s Hitlerom. Vedený týmito pohnútkami sa postaví do čela sprisahania mocných ľudí v pozadí ríše, ktorý sa rozhodli, že súčasná situácia sa dá vyriešiť len radikálnym odťatím hlavy štátu, teda Hitlera a ľudí okolo neho. Práve von Stauffenberg vymyslí veľmi šikovný plán, v ktorom chce dokonca využiť armádny plán pre národný stav núdze s kódovým označením Operácia Valkýra…

Valkyra2 Valkýra

Spracovanie filmu je trochu zvláštnou kombináciou technickej precíznosti a istej skratkovitosti, ktorá sa dala od Singera čiastočne aj očakávať. Toto zjednodušovanie reálií a prebiehaných udalostí je najviac viditeľné v prvej polhodine, keďže práve tento úvod mohol byť oveľa lepšie zvládnutý. Keď sa však dej začne rozbiehať, tak Singer začne veľmi umne a nesmierne kvalitne budovať atmosféru, ktorú navyše až do konca nepretržite graduje. Valkýra sa vďaka tomuto prístupu prehupne z historického filmu oveľa viac k napínavému trileru a aj to americké zjednodušovaniu už prestane tak veľmi vadiť. Navyše niektoré scény sú svojím napätím a silou priam ukážkovým príkladom, ako sa má správne budovať atmosféra filmu (napríklad taká scéna s Hitlerom na Berghofe).

Veľkú dávku nedôvery budilo aj obsadenie Toma Cruisa do hlavnej úlohy plukovníka Clausa von Stauffenberga, čo sa ukázalo ako relatívne opodstatnené. Vďaka tomuto obsadeniu sa film dočkal veľkej publicity, bolo aj zopár škandálov v médiách. Na druhej strane, Cruise sa ako herec do tejto úlohy vcelku nehodí. Nie je síce úplne strašný, ale ani ničím výnimočný a jeho výkon je len taký neutrálny. Zvyšok hereckého obsadenia, ktoré pozostáva najmä z európskych hercov, je na tom oveľa lepšie, vyniká napríklad Kenneth Branagh ako generál von Tresckow.

Valkyra2 Valkyra2

Valkýra bol projekt, ktorý veľmi ľahko mohol skončiť neúspechom, ale Bryan Singer a ľudia okolo neho vytvorili veľmi zaujímavý film, ktorý historicky nie je úplne stopercentný, ale napriek tomu je veľmi kvalitne nakrútený. Najmä za budovanie napätie si zaslúži Singer pochvalu a rovnako aj za technické prevedenie. Horšie je to už s tým zjednodušovaním a Tomom Cruisom v hlavnej úlohe, ale napriek tomu je to veľmi vydarený film, ktorý určite nerobí hanbu svojím tvorcom.

/