Stowaway © 2021 Netflix Stowaway © 2021 Netflix

V americko-nemeckom sci-fi filme Stowaway (v češtine ako Utajený pasažier) sa spájajú dva celkom silné trendy žánru posledných rokov – zameranie na ženské hrdinky a cesta na Mars. Proti prvému nič nemám, druhý je už, ako som napísal aj v článku o seriáli Away, zdá sa, dávno vyčerpaný. A ani dvojica scenáristov Joe Penna a Rayn Morrison nedokázala priniesť nič nové.

Originálny názov
Stowaway

sci-fi, triler, dráma
2021 / 116 min. / MP
USA / Nemecko

Réžia
Joe Penna
Scenár
Joe Penna, Ryan Morrison

Prvý z nich navyše film režíroval, druhý strihal a v týchto svojich rolách odviedli lepšiu prácu ako pri scenári. Sumárne vytvorili béčko, ktoré je však v mnohom príjemným komorným filmom. Tvorcovia ho zamýšľali ako thriller a Netflix, ktorý získal práva na jeho distribúciu, ho medzi ne aj zaradzuje. Napätia však rozhodne veľa neprináša, aj keď sa o to scenáristi snažili a vytvorili prostredie vhodné pre boj o prežitie. S výnimkou jednej scény to však v rovine napätia nefunguje.

Hrdinovia snímky sa totiž príliš dlho tvária, že riešenie problémov sa ich priamo nedotýka, že to urobí za nich niekto iný (pozemná podpora). Celý dej sa tak vinie v pokojnom móde a keď príde na činy, už to akosi nefunguje. Divákovi je navyše úplne jedno, ktorý hrdina zomrie, prípadne či umrú všetci. K žiadnemu z nich si nemáte ako vytvoriť hoc len malý vzťah.

Herecké obsadenie pritom nie je na zahodenie. Veliteľku misie stvárnila Toni Collette, výskumníkov na ceste na Mars Anna Kendrick a Daniel Dae Kim (Lost, Hawaii Five-O), nečakaného pasažiera Shamier Anderson (Wynona Earp, Goliath). Všetci sú sympatickí a príjemní. Len na lodi akosi nemajú čo robiť. Vlastne len cestujú „na autopilotovi“ – aspoň to tak pôsobí. Aj pri riešení problému sa skôr koncentrujú na jeho morálne aspekty, či ich vnútorný postoj k radikálnym krokom, než na jeho skutočné riešenie.

Už východisková pozícia príbehu je trochu pritiahnutá za vlasy. Michael Adams (Shamier Anderson) pracuje v rámci technickej podpory štartu. Ak si pamätám dobre to, čo hovoril, robil niečo na motoroch, niečo sa mu stane a omdlie. A potom 12 hodín po štarte sa objaví niekde vo vnútri lode, medzi káblami, potrubiami a elektronikou. Poškodí pritom zariadenie, ktoré filtruje vzduch a posádka tak, kvôli tejto neopraviteľnej poruche, nebude mať dostatok čerstvého vzduch na celú cestu na Mars. Problém teda ani nie je, prekvapivo, človek navyše, ale táto technická porucha. Samotné zariadenie nevyzerá byť veľké, napriek tomu nemajú náhradu. V situácii, keď sa niekde mimo obývateľný priestor lode vošiel celý dospelý chlap, nemať miesto na záložný filtračný systém pôsobí pomerne nedôveryhodne.

Stowaway © 2021 Netflix

V tomto bode sa opäť dostávame k seriálu Away. Tam zas posádku trápila porucha filtračného systému na vodu. Tiež ho nevedeli na palube opraviť. Opravte ma ak sa mýlim, ale neverím, že takéto kritické a na palube neopraviteľné systémy by boli v skutočnosti ponechané bez zálohy. A pri science fiction očakávam istú mieru korektnosti.

Stowaway je teda typickým priemerným filmom. Neurazí, nenadchne a určite sa k nemu nevrátite. Zaujať však vie a plusové body mu dodáva dobre zvládnutá technická stránka, ale aj herci, ktorí napriek tomu, že nemajú väčšinu času naozaj čo hrať, nesklamali. Paradoxne, vďaka komornej povahe snímky sa mnohé neduhy nemohli prejaviť naplno. Škoda najmä slabého scenára a chýbajúceho napätia.

Opäť sa potvrdilo, že zaplatiť si môžete vo filmovom priemysle všeličo, ale ak raz nie sú kvalitné scenáre, nič sa s tým nedá urobiť.