Srdcová kráľovná © 2019 Film Europe Srdcová kráľovná © 2019 Film Europe

Boli ste už v milostnom trojuholníku?

Predstavte si, že máte vzťah, v ktorom funguje všetko: tolerancia, pochopenie, sex aj peniaze. A k tomu pripočítajte ešte dve zdravé deti. No odrazu, rodina-nerodina, sa objaví niekto, kto vám poriadne pomotá hlavu. Keď vytriezviete, je dôležité, aby vám čím skôr vychladla. Režisérka a scenáristka Srdcovej kráľovnej, May el-Toukhy, vám ukáže návod, ako ju schladiť poriadne. Škandinávsky.

Dronningen

2019 / 127 min. / MP 15
Dánsko / Švédsko

May el-Toukhy
Maren Louise Käehne, May el-Toukhy
Keď ste bohatý, inteligentný a zároveň nie ste zloduch, chcete do spoločnosti niečo vrátiť. To je prípad Anny (pôsobivá Trine Dyrholm), ktorá pomáha mladistvým obetiam sexuálneho násilia. So svojím manželom Petrom (Magnus Krepper) a dvoma dcérkami žije v dome, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Náčelník Sediaci Marián. Anna vie, že nie každý mal šťastné detstvo a možno aj preto s pochopením prijme do svojej domácnosti puberťáka Gustava (Gustav Lindh) – Petrovho syna z prvého manželstva. Kým vás režisér zoznámi s postavami a prostredím, v ktorom sa toto rodinné šťastie odohráva, môžete mať pocit, že sledujete nudný film. Dobro, poriadok a normálnosť do určitej miery nudné sú. Vydržte.

S príchodom Gustava sa začne to, čomu dnes trochu posmešne hovoríme prehnaná severoeurópska tolerancia. Gustav totiž nie je sympaťák. Vyzerá nepríjemne, je tichý, chladný, trochu drzý a navyše cudzinec. Hoci to film nerozoberá do detailov, je jasné, že už párkrát otestoval, čo mu zákon dovolí. V druhej rodine svojho otca, v ktorej sa práve ocitol, pôsobí ako mucha v latéčku. Anna i Peter ale úprimne veria, že pozitívny príklad a postupné začleňovanie do fungujúcej bunky je to, čo chlapca obmäkčí a namotivuje k slušnému životu. V tejto chvíli na seba začína celú pozornosť strhávať Trine Dyrholm, otec akoby úplne odišiel stranou (hoci pôvodne šlo práve o nápravu jeho vzťahu so synom). Do filmu pribudne viac noci. Obraz šťastia ešte nie je prekrytý tmou, ale je ho vidieť čoraz menej. Nuda sa končí, šťastie vystrieda pokušenie.

Našinec bude krútiť hlavou nad tým, čo všetko dokáže Anna Gustavovi prepáčiť, aby sa v novom domove cítil dobre (cez neskoré návraty a cigarety až po skutočne veľké prešľapy). Lenže trpezlivosť sa začne vyplácať – mladík postupne zmierni svoje správanie a včlení sa do rodiny – najmä ako zabáva svojich nevlastných sestier. Navyše, Anna a Gustav sa často ocitajú sami. V pomalých, dômyselných a (ešte stále iba duševne) intímnych scénach postavia základ svojej vzájomnej príťažlivosti. Pre Annu Gustav zosobňuje útek z rutiny, slobodu, krásne nepoznané zlo. Pre Gustava je jeho nevlastná matka spočiatku len sexuálnym objektom, do ktorého sa postupne zamiluje. Vtedy sa film mení na intenzívny, erotický, absolútne nemorálny, no vzrušujúci zážitok, v ktorom sa obaja ukážu v plnej paráde. Nielen herecky, ale aj fyzicky. Veľké, stále príťažlivé a skúsené Annino telo je skutočnou domovinou, do ktorej uteká nedozretý korpus mladého delikventa. Žiadne prvoplánové softporno – explicitné scény sú to preto, aby ste sa do vzťahu mohli ponoriť spolu s jeho protagonistami.

Srdcová kráľovná © 2019 Film Europe

Anna je múdra žena a vie, že sexuálny výťah so svojím nevlastným synom nemôže trvať nieže večne, ale ani len dlhodobo. Dobrodružstvo síce razantne ukončí, lenže Gustav nemá päťdesiat, ale -nácť a je príliš krehký, aby to ustál. Vychádza zo vzťahu ako ten zlomený, ale rozhodne sa ešte zabojovať. Najprv o Annu, potom o spravodlivosť. A to už sledujete thriller.

Anna vytiahne všetky zbrane, vďaka ktorým stále platí, že muž je hlavou rodiny a žena jej krk. Distingvovane, pokojne a absolútne presvedčivo bojuje za udržanie svojej rodiny. Vyzerá to na ďalšie víťazstvo žien a prehru mužov. Ale dánsko-švédska Srdcová kráľovná nie je naivná – na záver vám pripomenie, že milostný trojuholník je tragédia bez víťazov a že dve veci, pred ktorými sa nedá utiecť, sú minulosť a túžba.