Krajina: Nórsko

Réžia: Hans Petter Moland
Scenár: Kim Fupz Aakeson
Kamera: Philip Øgaard
Hudba: Halfdan E
Hrajú: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Gard B. Eidsvold, Jorunn Kjellsby, Bjørn Sundquist, Jon Øigarden, Kjersti Holmen a ďalší

Správny chlapSprávny chlap sa u nás po prvýkrát premietal na minuloročnom festivale Art Film, kde naň čakala plná sála divákov. Minulý mesiac sa konečne dostal aj do našej klubovej distribúcie. Táto komédia so svojským humorom, ktorý niektorí označujú za čierny, iní za drsný, má však väčší divácky potenciál. I keď nemusí sadnúť všetkým, je fajn dať jej šancu. Ak ste sa doteraz nestretli s nórskou kinematografiou, bude to pre vás navyše vhodný začiatok jej spoznávania.

Nórsko je napriek svojmu bohatstvu pomerne jednoduchá krajina a presne taký je aj tento film. Príbeh, aký sme už videli mnohokrát. Ulrik (Stellan Skarsgård) sa práve dostáva na slobodu po 12 rokoch väzenia za vraždu. Snaží sa s pomocou bývalých kumpánov opäť zaradiť do života a vyrovnať sa s minulosťou. Robí to však s veľkým šarmom, pokojom a povedzme láskavosťou. Dozvedáme sa postupne viac o jeho bývalom živote, rodine i o tom, čo urobil. Filmom sa nesie príjemná atmosféra, ktorá vie správne naladiť.

Prostredie je zvyčajne veľmi fádne a nemá čím zaujať, i keď môže byť zaujímavé vidieť aspoň to, ako tento malý kúsok Nórska vyzerá. O to viac to však dáva vyniknúť hercom. Režisér Hans Petter Moland to využil aj pre podčiarknutie celej situácie. Je koniec zimy, všade kopy špinavého snehu, sychravo. To si však naplno uvedomíte až na konci, keď symbolicky výjde zpoza mrakov slnko a začne jar. Scenár je celkovo veľmi úsporný. Až na zopár výnimiek v ňom nie sú žiadne dlhé dialógy, či monológy. Herci o to viac hrajú výrazmi tváre, náladou a konaním. Mnoho situácii a z nich prameniaci humor sú doslova absurdné. Dotvára to aj veľmi dobrá kamera Philipa Øgaarda. Zbytočné zábery sa tu nenachádzajú a pohľady do života postáv, ktoré nám poskytujú, sú striktne obmedzené.

Popri Stellanovi Skarsgårdovi je mimo Nórska z obsadenia známy asi len Aksel Hennie, ale ten sa tu mihol len v malej postave dílera zbraní. Skarsgård si popri práci v Spojených štátoch, kde sa najnovšie objavil v Thorovi a čakájú ho The Avengers, odskočil do rodnej Škandinávie a nakrútil tu niekoľko filmov. V Správnom chlapovi ukázal, že mu veľmi dobre sadne i takáto civilná úloha. Jeho Ulrik je sympatický chlapík, ktorý si diváka rýchlo získa. Sú to však častokrát detaily, ktoré tento film posúvajú ďalej, než veľké herectvo. Na severe dosť zabehaný scenárista Kim Fupz Aakeson vytvoril pestrý kolorit postáv, s ktorými sa Ulrik stretáva. Môžu sa zdať ploché, či prvoplánové. V príbehu je totiž len jedna hlavná postava. Zo života ostatných vidíme len malé výseky, v ktorých sa stavajú súčasťou Ulrikovho sveta. Ich charakter a vlastnosti však nie sú preexponované, ako to tak často býva v amerických komédiách.

Správny chlap je príjemný a zábavný film. Neprináša nič nové a originálne z pohľadu nórskej tvorby, má však v sebe všetko to, čo robí severské filmy jedinečné a obľúbené. Tvorcovia si pre diváka pripravili tak trochu depresívny pohľad na život niekoľkých postáv, z ktorých každá ma za sebou vlaste trápenie, ktoré im správny chlap aspoň dočasne trochu zmierni na svojej ceste za zmenou seba samého.