Prístupnosť: MN

Réžia: Stephen Frears
Scenár: Martin Sherman, Kathy and David Rose
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: George Fenton
Hrajú: Judi Dench, Bob Hoskins, Will Young, Kelly Reilly, Christopher Guest, Thelma Barlow…

Show_sa_zacinaAnglicko, rok 1937. Pohreb. Pohreb muža, ktorý v danom roku zomrel aj v skutočnom svete. Je ním pán Henderson a v tomto príbehu má slabšie postavenie ako pouličný pes, ktorý sa vo filme ani len neobjaví. Dôležitou postavou je naopak žena trúsiaca podrvenú zem na jeho truhlu. Je ňou madam vysokého spoločenského postavenia, pani Laura Hendersonová (na Oscara nominovaná Judi Denchová). Mimochodom zachovalá žena pred sedemdesiatkou.

Rodina a priatelia trúchlia, Laura však premýšľa nad vhodnou náhradou za trápny smútok. Aby ju spoločnosť brala tak ako doteraz, a to aj napriek manželovej smrti, musí urobiť rázny krok. Napríklad kúpiť staré, ošarpané priestory, najať správnych ľudí, čo dajú šmrnc aj zdanlivo nemožným veciam, a hopsa je tu nový život.

Budova dostane príznačný, honosný názov Windmill a vy už isto tušíte, že stará pani sa na staré kolená rozhodla udrieť do kultúrneho odvetvia. Zo zdevastovanej budovy sa zdanlivo rýchlo vytratí prach, špina a neporiadok a budova sa zmení na útulné miestečko, ktoré začne dýchať novým, nádejným životom.

Gro ťažkých začiatkov nesie na svojich pleciach aj uznávaný divadelný manažérik a režisér Vivian van Damm (Bob Hoskins), ktorý sa na scéne zjavil ako z jasného neba. Šťastná to voľba Laurinho osobného priateľa. Od prvého agresívneho stretu až do poslednej sekundy sa táto dvojica neúnavne uráža, osočuje a ponižuje, ale ich spoločný cieľ napreduje míľovými krokmi.

Divadlo začne slušne prosperovať, no v časoch veľkej biedy a tvrdej konkurencie musíte na súpera vyrukovať s niečím neprebádaným a novátorským. Trebárs produkovať hry, ktoré zaujmú nielen danou látkou, ale pojatím. No a van Damm (nebojte, nie Jean-Claude) s Laurou si bez väčšej hanby zaumienia divadlo bez tabu, divadlo prezentujúce nahotu, ako by sa nič nedialo. A sály sú opäť preplnené do posledného švíku. Von však zúri vojna a vyberá si svoje obete. Pre divadlo prichádzajú ťažké časy a pre Lauru a Viviana možno čas na pochopenie jeden druhého.

Show_sa_zacina Show_sa_zacina

Látka s ktorou pracuje známy britský režisér Stephen Frears (Pekné svinstvo, 2002) pojednáva o udalostiach, ktoré sú založené na skutočnosti. Divadlo naozaj existovalo a živými legendami sú aj jeho protagonisti. To, že Stephen svoju prácu dokonale ovláda netreba nikomu zdôrazňovať. Opäť sa citlivo pohral so všetkým, čo mu prišlo pod ruku.

Poteší hlavne výborné spojenie ústrednej, hašterivej dvojice Denchová – Hoskins, ktorí si svoje role dokonale užívajú. Ich rozhovory a hlavne hádky ponímajú zvláštnym, zaujímavým spôsobom a na plátne priam excelujú. Denchová neúnavne zaviera všetkým neveriacim Tomášom ústa, pretože aj napriek vysokému veku stále produkuje krásne, čisté a priam lahodné filmové stvorenia. Nie nadarmo bola nominovaná na Oscara.

Hoskins, celý čas pripomínajúci skvelého Dannyho DeVita dozrel na rolu gigantických rozmerov. Večne nespokojný, nafučaný a svojský prednes jeho Viviana dáva predpoklady do budúcnosti, že o ňom budeme ešte veľa počuť. Rozhodne napreduje, jeden z jeho posledných filmov pred Frearsovým opusom, Utrhnutý z reťaze, už čo to naznačil.

Show_sa_zacina Show_sa_zacina

Vizuálne pôsobí film Show sa začína vierohodne. Budovy, prostredie a kostýmy sú na vysokej úrovni a preto dodávajú pocit, že sme naozaj v období Hitlerových neúnosných a drastických vojnových nájazdov. Štýlová práca kamery, čistý zvuk, dôveryhodná hudba, či prekrásne, úvodné titulkové zobrazenie dokazujú, že tím, podieľajúci sa na tomto filme si už svoje odkrútil.

Citlivý príbeh nebojácnej, neústupčivej a tvrdohlavej Laury a jej divadla pozýva do kín divákov túžiacich po zábave na starý spôsob. Svoje publikum si s určitosťou nájde. Nie kvôli tomu, že bol dvojnásobne nominovaný na Oscara, ale hlavne preto, že ide skutočne o film, ktorý náročný divák raz za čas v skutku potrebuje. A tento je až veľmi reálny. Nech sa páči. A radím vám, neberte so sebou deti. Predsa len, tej nahoty je tam trošku viac.

/