Rok: 2008

Réžia: Gabriele Muccino
Scenár: Grant Nieporte
Kamera: Philippe Le Sourd
Hudba: Angelo Milli
Hrajú: Will Smith, Rosario Dawson, Woody Harrelson, Michael Ealy, Barry Pepper

Sedem životovPovedali nám, že Amerika je krajinou úspechu. Musíš sa držať svojho sna. Ver si, že niečo dokážeš. Pracuj na sebe. Dosiahneš svoj cieľ, ak si to zaslúžiš. Dokonalé. A skutočné. No jedno malé zaváhanie, náhodná hlúpa chyba môže všetko zničiť. Samozrejme, Ben Thomas (Will Smith) tú chybu spravil.

Nevieme, čo sa presne stalo. Benov minulý život nám režisér (Gabriele Muccino) predstavuje len postupne, vo forme flashbackov. Vidíme v nich Bena ako motivovaného a úspešného muža s nádhernou ženou a domom pri mori. V prítomnosti je sám. Spáva v lacnom moteli. S preukazom daňového úradníka, neprítomným pohľadom a pochybovačnou grimasou doslova prenasleduje neplatičov. Vyšetruje ich súkromie. Mení im životy.

Čo si máme myslieť o tomto rozporuplnom hrdinovi? Ben je hlboko poznačený tragédiou z minulosti, trpí frustráciou a výbuchmi hnevu. No zároveň z neho vyžaruje odhodlanie. Jeho činy vyzerajú premyslene, sledujú istú logiku. Zrejme sa snaží vyrovnať s tým, čo sa stalo. No spôsob, aký si vybral, je prinajmenšom podivuhodný, vzbudzuje zneistenie a napätie.

Možno rozhodujúcou mierou je za počiatočnú neistotu zodpovedný predstaviteľ hlavnej postavy, Will Smith. Flashbacky, často v typických spomalených záberoch, prinášajú polohu, ktorú z jeho filmov tak dobre poznáme – dynamický černoch so širokým úsmevom, nesúci svoju ženu na rukách. Jeho prítomný Ben, strhaný, pochudnutý a často neprístupný, je niekto úplne iný. Deprimuje vás, a predsa si želáte, nech sa usmeje, nech sa mu darí. Aj keď sám si už radosť nepripúšťa.

Načase, aby do príbehu vstúpila žena. Emily Posa (Rosario Dawson) má okrem problémov s daňovým priznaním aj iné, problémy s chorým srdcom. Medzitým zisťujeme, že Ben sa z moci „priateľského vyberača daní zo susedstva“ rozhodol niektorým ľuďom pomôcť. Pomáha aj Emily a napriek jeho až zúfalému odporu sa medzi nimi vyvíja vzťah. Spoločné scény Rosario Dawson a Willa Smitha majú v sebe skutočnú iskru, sú romantické v najlepšom zmysle slova.

Sedem životov Sedem životov

Sedem životov je príbehom o hľadaní vykúpenia skrze sebaobetu. Znie to nadnesene a takmer aj smiešne. V detailoch sa veľkoryso preháňa. Aj Ben Thomas sa pozvoľna mení na titanského hrdinu. Autori nedokázali vynechať niekoľko lacných „dojákovských“ trikov. Vo svojich silných scénach je to však film v súzvuku s našou skutočnosťou. Hovorili nám o úspechu. Dnes toľko počúvame o zodpovednosti. Na ceste za vykúpením Bena naviguje osobná zodpovednosť. Vo chvíli, keď ho dosahuje, vykupujeme sa my všetci. Nielen preto, že je zobrazené v jednej z najstrhujúcejších scén Hollywoodu posledných rokov (9 z 10 na stupnici náročnosti na predýchanie). Pretože všetci robíme hlúpe chyby. A platíme za ne.

/