Prístupnosť: MP 18

Réžia: Darren Lynn Bousman
Scenár: Patrick Melton, Marcus Dunstan
Kamera: David A. Armstrong
Hudba: Charlie Clouser
Hrajú: Tobin Bell, Scott Patterson, Costas Mandylor, Lyriq Bent, Betsy Russell, Athena Karkanis

Saw IVNa konci tretej časti hlavný záporák Jigsaw (Tobin Bell) zomiera, a tak hneď na začiatku sme svedkami jeho pitvy, počas ktorej sa v jeho žalúdku nájde malá kazeta s odkazom pre detektíva Hoffmana (Costas Mandylor): „Hra sa len začína“. Hlavným hráčom štvrtého pokračovania tejto krvavej série je ale veliteľ zásahovej jednotky Rigg (Lyriq Bent), ktorý má 90 minút na to, aby zachránil svojich kolegov Erica Matthewsa a Hoffmana z pazúrov istej smrti a po ceste mu úchylný sériový vrah zanechal niekoľko pokušení v podobe obetí v pascách a je len na Riggovi, či ich zachráni, alebo ich nechá umrieť v hrozných mukách.

Začiatok je veľmi sľubný, keď sledujeme pitvu zobrazenú do tých najmenších krvavých detailov, no tá sa dá považovať za vrchol celého filmu, aj keď sa ešte dočkáme niekoľkých ďalších brutálnych scén. Tie sú naozaj to jediné, pre čo sa oplatí tento film vidieť. To ostatné je len balast, ktorý zapĺňa prázdno medzi nimi. Dej je natoľko chaotický a nezmyselný, že je lepšie nad ním vôbec neuvažovať. Aj keď na druhú stranu treba priznať, že sa z toho scenáristi tentoraz vykrútili ešte pomerne dobre, keďže na konci minulej časti zomrel nielen Jigsaw, ale aj jeho verná pomocníčka Amanda.

Natískala sa tak otázka, o čom bude štvrtá časť. Chvalabohu nedošlo na najhoršie. Nedočkáme sa zmŕtvychvstania zloducha, ktoré v hororových sériách nie je ničím výnimočným. Celý film je poňatý ako retrospektívne odhaľovanie nezodpovedaných otázok z minulých dielov. Na väčšinu sa odpovedí dočkáme (či sú však vierohodné, to už je druhá vec), no niektoré sa ešte viac zahmlia, aby sa tak pripravila pôda pre piatu časť.

Saw IV Saw IV

Je evidentné, že posledné tri časti má na svedomí jeden režisér – Darren Lynn Bousman. Nielen svojim štýlom, ale hlavne náväznosťou na dvojku a trojku. Vidieť trojku je základnou podmienkou, ale aj dvojka je dôležitá, lebo sa tu opäť stretneme so zmiznutým detektívom Matthewsom. Divák, ktorému niektorá z nich ušla, asi až do konca nebude vedieť, ktorá bije. No ani pre zasvätených nebude jednoduché sledovať, čo sa to vlastne na plátne deje a prečo sa tak deje. Už minulú časť niektorí fanúšikovia pôvodného Saw ťažko rozdýchavali, toto je ešte o niečo horšie. Vo filmových sériách zvyčajne platí nepriama úmera, teda čím vyššie číslo, tým horšia kvalita a táto nie je žiadnou výnimkou.

Neostáva nám nič iné len so zdesením čakať, čoho sa dočkáme v ďalšom resp. ďalších pokračovaniach a dúfať v to, aby už pre tvorcov nebolo rentabilné nakrúcať ďalšie časti, lebo takýmto tempom čoskoro my diváci budeme pri ich sledovaní trpieť minimálne tak, ako Jigsawove obete. Dokonca nie je vylúčené, že sa dožijeme aj Jigsawovho oživenia a vtedy bude jasné, že táto séria klesla na úplne dno, čo si vzhľadom na skvelú jedničku určite nezaslúži.

/