Minutáž: 88 minút
Krajina: Belgicko

Réžia: Ben Stassen
Scenár: Domonic Paris
Hudba: Ramin Djawadi
Hrajú (v českom znení): Hádek Kryštof, Vladimír Brabec, Jiří Racek, Ota Jirák, Simona Stašová a ďalší

Sammyho dobrodružstváNa zrode tohto animovaného filmu sa podieľali tvorcovia, ktorí majú skúsenosti s dielami svetového úspechu. Nebudem snáď hovoriť len za seba, ak poviem, že veľké očakávania sa ešte znásobujú, ak ide o tak obľúbený žáner, akým je animák. Proces výroby sa však v tomto prípade stal nočnou morou, pretože nebolo jednoduché dosiahnuť dokonalú animáciu vody, vmestiť sa do nízkeho rozpočtu a zároveň rešpektovať severoamerické normy. Projekt sa napokon ale úspešne dostal do kín. Sammyho dobrodružstvá chceli dosiahnuť kvalitu skvelej disneyovskej klasiky a vyvolať fascináciu nielen obrazom, ale predovšetkým vyvolať emócie. Po veselých, vitálnych rozprávkových hrdinoch, ktorí nás chceli len zabávať, tu zrazu máme niečo iné. Príbeh korytnačky vyznieva o čosi vážnejšie, prostredie mora pôsobí omnoho realistickejšie.

Sammy je rozprávačom vlastného príbehu od vyliahnutia až po svoje päťdesiatiny. Prvé momenty jeho života sú dramatické. Je príliš slabý a nedokáže sa vyšplhať z hniezda. Ostatné korytnačie mláďatá odvážne napredujú k moru, no malá korytnačka Shelly sa rozhodne pomôcť „prírode“ a vracia sa zachrániť Sammyho. Stanú sa z nich životní spriaznenci, ktorých však prírodné živly a nástrahy civilizácie stále nejako rozdelia. Sammy počas svojej cesty – nevedno kam – spoznáva aj svojského rebela Raya či láskavú pomocníčku Veru. Na dlhej púti naprieč všetkými oceánmi sa učia skutočnej cene priateľstva a lásky s vedomím, že všetko potrebuje svoj čas.

Sammyho dobrodružstvá (Sammy's avonturen: De geheime doorgang, 2010) Sammyho dobrodružstvá (Sammy's avonturen: De geheime doorgang, 2010)

Tak pomaly, ako plynie korytnačí život, plynie aj film. Žiadne dych vyrážajúce akcie, žiadne dynamické prestrihy, žiaden ostrý konflikt. Iba úsmevná plavba morom, krásne živé scenérie a jednoduchý dej, ktoré pohladia diváka na srdci. Mnohí určite uvítajú takúto príjemnú zmenu, hoci tých menej trpezlivých môže film nudiť. Bol to však zámer. To, že s hrdinami prežijeme päťdesiat rokov na mori, dalo šancu prehovoriť ekologickej propagande, ktorá sa vo filme objavuje celkom očividne a priamo. Hippies komunita označí Sammyho znakom mieru ako protest proti ničeniu podmorského života, zmene klímy, ropným škvrnám, odpadu vo vodách i proti odlesňovaniu. Toto nadradenie autentického obrazu životného prostredia nad štylizáciu má jasný výchovný charakter. Sám režisér Ben Stassen priznáva, že chcel klásť otázky týkajúce sa príčin a následkov, adresované predovšetkým mladému publiku. Nenúti však problém riešiť, ale iba zamýšľať sa.

Dejová skladba je slabá, žiadne vedľajšie línie nepútajú pozornosť. Trochu nepochopiteľné je, že do našich kín sa dostala len verzia anglického jazyka so slovenskými titulkami a český dabing. V zásade nie sú zle spracované, no príliš strohá a neoriginálna dramaturgia okráda o možnosť kreatívnejšieho podania.

Záverečné zhrnutie? Rozpačitý začiatok sa rozvíja do celkom roztomilého príbehu bez okamihov prekvapenia alebo náhlych zvratov, no bolo by nespravodlivé iba nešťastne nad ním krútiť hlavou. Ťažko tak povedať, či byť „za“ alebo „proti“, keď samotná divácka základňa má v tomto dilemu. Ak však pripustíme, že 3D prevedenie doslova vťahuje do mora a príjemná popová hudba vytvára pravú pohodu, potom sú Sammyho dobrodružstvá celkom podareným počinom. Dospeláka už neprevychová, no mladšie ročníky sa môžu tešiť na milý príbeh s peknými postavami, stále aktuálnym posolstvom a možno aj nejakú tú slzičku v oku. Nedosahuje prelomovú úroveň, na ktorú sme si zvykli na základe predošlých úspechov animačných štúdií, ale ani nemá dôvod byť zatracovaným. Niekedy skutočne padne dobre poľaviť tempo a oddýchnuť si pri niečom pomalšom.