Rýchlo a zbesilo 10 © 2023 CinemArt SK Rýchlo a zbesilo 10 © 2023 CinemArt SK

Odchod dvorného režiséra série Justina Lina po nepodarenom deviatom dieli, zdá sa , rýchlej ságe prospel, pretože desiatka uháňa do svojej zábavne prepálenej akčnej kondície, ako si ju pamätáme zo zamrznutého finále so supertajnou ponorkou v úspešnej osmičke.

Fast X

akčný, dobrodružný, krimi, triler
2023 / 141 min. / MP 12

Louis Leterrier
Justin Lin, Dan Mazeau

Minulý diel sa vydal nešťastnou cestou nefunkčného humoru a neakceptovateľnej absurdity, ktorému absolútne chýbal zábavný drive. Vin Diesel to ako duchovný otec značky pocítil najmä na polovičných tržbách oproti predošlému dielu a s režisérom, s ktorým stratil spoločnú reč, sa rozlúčil. Relatívne rýchlo našiel zdatnú náhradu, tvorcu Kuriéra (2002) s Jasonom Stathamom.

Louis Leterrier na režisérskej stoličke navrátil do série opulentný akčný výplach s dvomi dominantnými sekvenciami v úvode i závere a množstvom menších akčných scén v priebehu celého deja. Leterrier si ustrážil správnu mieru tolerancie publika. Diváci dávno vedia, že fyzikálne zákony na Torretovu famíliu neplatia, avšak aj heroické kúsky dávno podobné Avengerom majú svoje limity. Nedočkáme sa hlúpostí podobných letu na orbitu, namiesto toho dostaneme úchvatne explozívnu demoláciu uličiek Ríma s rotačnou bombou.

Desiatka vytasila najlepšieho záporáka série so silnou motiváciou, ktorý sa vyžíva v spôsobovaní bolesti hlavnému hrdinovi prostredníctvom premyslených útokov na jeho početnú rodinu a všetkých spriatelených kumpánov. Jason Momoa si strihol ukážkového zlosyna Danteho Reyesa, ktorý sa mstí za smrť svojho otca Hernana (Joaquim de Almeida), drogového kráľa Ria. Torretov gang mu v piatom diele ukradol trezor plný peňazí a zniesol ho zo sveta. Koho sme v pôvodných záberoch nevideli, bol práve Dante, ktorý prisahal Domovi svoju pomstu. Momoa sa výrazne inšpiroval batmanovským Jokerom a svojho premotivovaného Reyesa si výrazne užíva. Napriek zreteľnej muskulatúre nejde do fyzických súbojov, ale prináša množstvo vynaliezavých deštrukčných situácií, ktoré majú za cieľ rozdeliť a oslabiť Domov tím.

Obdivuhodné je, že každá jedna postava dostala svoj priestor, aby vynikla. Vin Diesel si dal evidentne za úlohu do rozlúčkovej trilógie navrátiť čo najviac hrdinov, no ako celok to funguje vynikajúco. Aj preto má desiate Rýchlo a zbesilo 141 minút, no dej ubieha bez zaváhania. Humornú stránku výborne zastal John Cena ako navrátivší braček Jakob chrániaci Domovho syna Briana (Leo Abelo Perry). Svoj drsný štandard odviedol v krátkej sekvencii aj Jason Statham upaľujúci chrániť svoju matku Queenie stvárnenú vždy šarmantnou Helen Mirren. Nesympatický účes na hríbik z minula si napravila aj inak vždy štýlová Charlize Theron v úlohe technicky zdatnej Cipher.

Rýchlo a zbesilo 10 © 2023 CinemArt SK

Okrem starých známych sa predstavia aj nové postavy ako dcéra pána Nikto Tess (Brie Larson) či Elenina mladšia sestra Isabel (Daniela Melchior). Niečo mi hovorí že v plánovaných dvoch častiach ešte zohrajú svoju rolu. Na opačnej strane vynikol osvalený Alan Ritchson v úlohe agentúrneho agenta Aimesa. Ritchson sa do zbesilého ansámblu prebojoval vďaka seriálovému Jackovi Reacherovi.

Novinkou je, že desiate zbesilé dobrodružstvo končí po opulentnom finále mohutným cliffhangerom, po vzore spomínaných Avengerov. Diváci ostávajú navnadení na ďalšie pokračovanie 22 ročnej série, ktorá napriek kolísajúcej kvalite ostáva najsilnejšou značkou kariéry Vina Diesela. Narýchlo angažovaný Louis Leterrier si hanbu neurobil a doručil výrazné akčné dobrodružstvo s nervy drásajúcim strihom, strhujúcimi explóziami, množstvom ženských pästných súbojov a pamätným antagonistom. Nečudo, že Diesel ukecal k návratu dve ďalšie postavy z minulosti. Ich prekvapivé cameá čakajte až v úplnom závere.

Musím uznať, že desiaty diel predčil moje slabé očakávania a je v skutku solídnym štartom finálnej trilógie.