Nový seriálový prírastok platformy Netflix začína bezvýznamným dopravným konfliktom. Ten eskaluje naháňačkou, len aby vzápätí promptne skončil a obaja účastníci si šli svojou cestou. Tvorca Lee Sung Jin skúma, kam až môže zdanlivo nepodstatná kolízia dvoch emocionálne prepätých jedincov zájsť – a že je to zábavná a inteligentná kontemplácia!
Cesty našich dvoch antihrdinov sa opakovane pretínajú. Scenár kladie dôraz, aby divákovi jasne ukázal, že nejde o papierom šuštiace náhody vycucané z hollywoodskeho prsta. Nie, Danny (Steven Yeun) a Amy (Ali Wong) sa cielene ženú jeden za druhým. V očiach oboch je druhá osoba vinníkom, ktorý tzv. „road rage“ rozpútal, ergo si zaslúži spravodlivý trest. Spravodlivý podľa ich osobnej pokrivenej definície.
Pokrivenosť a zákruty sú vlastné i komplexnému deju. Jin a spol. sa evidentne nikam neponáhľali. Jednotlivé linky, ich pretínanie, miešanie, či zauzľovanie sú vystavané na skalopevných psychologických základoch. Beef pracuje s volatilitou ľudskej nátury, našou permanentnou nedokonalosťou a sebaklamom – ako dobrovoľne vsugerovaným, tak i podvedomým.
Ďalším plusom je organické, postupné rozširovanie priestoru vedľajších postáv. Spočiatku podružné charaktery, ktoré majú dotvárať svet protagonistov nadobúdajú s ubiehajúcimi epizódami špecifické črty a adekvátne identity. Či už hovoríme o Dannyho mladšom bratovi Paulovi, Amynom manželovi Georgovi, jeho matke Fumi, prípadne zazobanej Jordan – celé toto panoptikum predstavuje navzdory svojej komplementárnosti (alebo práve pre ňu) hladko zapadajúce kúsky puzzle.
Väčší dôraz na vývoj vedľajších charakterov nepredstavuje iba ukážku tvorcovskej zručnosti. Roztiahnutie sietí zvyšuje priestor k zauzľovaniu jednotlivých vláken. Divák sa tak môže kochať zľahka kurióznym vzťahom Amy a Paula, či ešte kurióznejšou interakciou Georgea a Dannyho. Jednotlivé linky navyše markantne pretne a zamotá nevyspytateľný Isaac, Dannyho bratranec.
Dobrým rozhodnutím je taktiež voľba umelo nepredlžovať ústredný konflikt. Už po dvoch tretinách nazrieme za roh rozuzlenia, len aby sme spolu s protagonistami zistili, že celá táto kavalkáda nebola príčinou deštrukcie ich životov, no skôr neodvratným následkom implózie, ktorá začala už dávno predtým. Tu Jin a spol. predkladajú ako vesmír staré otázky: sme odsúdení opakovať chyby našich rodičov? Sme iba vernou kópiou ich životov, ich osobností a vlastností – vrátane ich chýb, nedostatkov, zloby a pokrytectva? Práve tu by som vytkol až prílišnú komplexnosť. Autori sa skutočne snažia vytlačiť onen sizyfovský balvan až na vrcholok kopca. Pritom nepoľavujú v snahe kopať do hĺbky. A práve tu prekračujú hranicu, za ktorou začína pôsobiť celá psychologicko-sociálna mozaika únavne, miestami neúnosne. Všetkého skrátka veľa škodí. Epizódu 8 by som s čistým svedomím prakticky celú vyškrtol.
Mimo toho sa niet na čo sťažovať. Finálne momenty sa síce obtierajú o cliché a tuctovosť, nechýba im však logika a prirodzenosť. Herecké výkony sú fenomenálne. Počnúc Yeunom a Wong, pokračujúc Josephom Leem v roli Georgea a Youngom Mazinom stvárňujúcim Paula až po najroztomilejšiu a najefektívnejšie zahranú detskú postavu za veľmi dlhú dobu – Remy Holt ako June, dcéru Georgea a Amy. Práve skrz potentný herecký kumšt dostáva silný a skvele napísaný scenár šancu vykvitnúť do plnej krásy.
Beef je tým, čo by sa dnes dalo pomaly nazvať raritou – skutočne skvelý seriál z produkcie Netflix. Hoci si práve seriálová tvorba u „N-ka“ drží celkovo latku vyššie ako tá filmová, čoraz zriedkavejšie dostávame do detailov vybrúsené projekty, ktoré strhnú nielen prízemnou pozlátkou, ale i krvopotne vykresanými charaktermi s takmer chirurgicky vystavanými interakciami. Beef je jedným z takto signifikantných kúskov. Preto vám ho plne odporúčam.