© Café Film

Revízori

Pavel Smejkal

Tento výnimočný debut mladého maďarského režiséra poukazuje na možnosti akčného thrilleru. Podobne, ako napríklad jeho americký príbuzný Matrix, je dôkazom, že obvyklá povrchnosť tohto žánru nemusí byť pravidlom. Revízori svojimi kvalitami obstoja v porovnaní s tým najlepším, čo bolo v rámci tohto žánru nakrútené. Obsahujú všetky povinné figúry, teda akciu, napätie, dramatický strih a kameru, zároveň však neváhajú všetky pravidlá ignorovať v citlivom happyende, ktorý na prvý pohľad nezapadá do rámca „drsného“ filmu a pôsobí odvážne. Priznám sa, že som mal isté obavy z maďarčiny a jej vplyvu na dojem z filmu. V skutočnosti ale vôbec nerušila, dokonca skôr umocňovala efekt fiktívneho priestoru, keďže je jazykom akoby z iného sveta.

Kontroll

triler, mysteriózny
2003 / 106 min. / MP 12
Maďarsko

Nimród Antal
Jim Adler, Nimród Antal
Revízori sú fikciou a nijakým spôsobom si ich netreba spájať s realitou budapeštianskeho metra, v ktorého priestoroch sa film nakrúcal. Takto nás upozorňuje hovorca miestnych dopravných podnikov v úvode filmu. Už od prvých záberov nás unáša klaustrofobická atmosféra filmu, v ktorom nenájdeme ani jediný záblesk prirodzeného denného svetla. Svet, v ktorom sa nachádzame, nie je totiž naším svetom. Postupne sa zoznamujeme s hlavnými hrdinami – päťčlennou skupinkou revízorov. Tajomným Bulcsúom (Sándor Csányi), ktorý je jej nepísaným vodcom, rozvážnym Profesorom (Zoltán Mucsi), narkoleptikom Mukim, ostrieľaným Lecsóm (Sándor Badár) a nováčikom Tibim (Zsolt Nagy).

Nasleduje niekoľko scén z ich bežnej pracovnej rutiny. Ráno rozdelenie tratí v dispečingovej hale a potom celý deň ubíjajúceho vymáhania lístkov od tých najbizarnejších postavičiek, aké si možno predstaviť, často za cenu rozbitých úst. Prototyp špinavej práce, ktorú vykonávajú iba ľudia, ktorí na to majú skutočný dôvod. Spoznávame Kukučku, ktorý prevádza jazdu metrom bez lístka ako adrenalínový šport a poznajú ho všetci miestni revízori, dievča, ktoré z neznámych dôvodov chodí oblečené v plyšovom kostýme medveďa, či dobráckeho Bélu, jej otca, ktorý riadi jeden z vlakov metra a je Bulcsúovým dobrým priateľom. Bulcsú, ktorého príbeh tvorí jadro filmu, žije životom bezdomovca a z podzemného sveta metra vôbec nevychádza. Od začiatku je vtiahnutý do podozrivého prípadu početných samovrážd pod kolesami vlakov, ktorý vyšetrujú tajomní agenti. V noci sa mu zdá sen, v ktorom mu medvedie dievča ukáže skrýšu skutočného páchateľa záhadných vrážd, muža zahaleného čiernou kapucňou.

Na vyhrotenosť práce revízorov poukazuje epizóda s jedným z nich, ktorý stratí sebaovládanie a zabije agresívneho čierneho pasažiera. Nasleduje celopodniková prehliadka u psychológa, ktorá je geniálne zostrihanou kolážou ich zmätených a vykoľajených výpovedí. Bulcsú so svojím rivalom z konkurenčnej kontrolórskej skupiny usporiada tzv. beh za vlakom, kultový revízorský pretek, ktorý spočíva v prebehnutí z jednej zastávky metra na druhú medzi dvoma jeho linkami. Stretáva známeho, ktorý ho prehovára na návrat do sveta „tam hore“, odkiaľ Bulcsú z tušených dôvodov utiekol a ukryl sa v podzemí. Znovu sa stretáva s medvedím dievčaťom a zreje v ňom rozhodnutie vrátiť sa s ňou na svetlo. Chronického čierneho pasažiera Kukučku pri prenasledovaní pred Bulcsúovými očami pod vlak zhodí tajomný muž zahalený kapucňou. Aby sa oslobodil od agentov, ktorí sú rozhodnutí obviniť ho z vrážd v metre, dáva Bulcsú výpoveď. Počas podzemnej karnevalovej párty v priestoroch metra sa stretáva s tajomným mužom vo finálnom súboji – behu za vlakom. Dobehnúť stihne iba… Choďte na tento skvelý film a dozviete sa sami.

© Café Film

Revízori, okrem toho, že sú očividne modernou rozprávkou o boji dobra a zla, sú aj alegóriou na mužnosť v jej koncentrovanej podobe. Práca revízora hrá v Bulcsúovom prípade úlohu zadosťučinenia svojej maskulinnej podstate, pravda vo veľmi hyperbolizovanej podobe. Tušíme, že Bulcsú nie je odkázaný na túto nevďačnú prácu, o čom svedčí rozhovor so známym v metre, ktorý spomína jeho nedokončené projekty a výborné pracovné výsledky. Bol Bulcsú architektom, či študentom? Isté je, že okrem možných konkrétnych dôvodov ho do podzemného sveta hnala aj vnútorná povinnosť odbojovať svoj Boj.

Film je bravúrny aj po technickej stránke. Do pamäti sa vryje veľmi modernou štýlovou kamerou a prácou maskérov na skrvavených tvárach protagonistov. Kamera sa nebojí zaznamenať aj naturalistické obrazy, čo filmu pridáva na sile. Všetko toto by ale stačilo len na zaradenie filmu k nespočetnu štýlových filmov bez obsahu. Jadrom Revízorov je ale scenár, v ktorom je všetko na svojom mieste a žiadny moment neškrípe. Skrátka poctivý film a pre mňa zatiaľ najväčšie prekvapenie z programu košického Febiofestu.