Red Dot © 2021 Netflix Red Dot © 2021 Netflix

Švédsky režisér Alain Darborg nakrútil podľa vlastného scenára mrazivý severský survival thriller Red Dot (Červená tečka), ktorý naplno využíva silu škandinávskej prírody. Banálny príbeh mladého páru, ktorý potrebuje oživiť vášeň vo svojom vzťahu, pretavil do nervydrásajúceho boja o holé prežitie.

Red Dot

dráma, horor, triler
2021 / 86 min. / MP 15
Švédsko

Alain Darborg
Alain Darborg, Per Dickson
Ako diváci budete pravdepodobne krútiť hlavou nad správaním, ako aj nad samotnými základmi vzťahu hlavných postáv. Ťažko uveriť, že by v realite takto odlišné povahy našli spoločnú reč, ale budiš. Atraktívna kočka Nadja (Nanna Blondell) začína strácať pevnú pôdu pod nohami z tehotenstva, a tak sa ju jej ľahostajný manžel David (Anastasious Soulis) rozhodne priviesť na iné myšlienky romantickým výletom pod polárnou žiarou. Len oni dvaja a panenská príroda. Znie to idylicky. Na pumpe narazia na pár podivínov, ktorí budia nepriateľský dojem, no nevyzerá to na žiadnu hrozbu. Do tuhého začne ísť až v noci pod holým nebom, keď ich v stane začne terorizovať červený bod zameriavača. To už sa nachádzame v druhej tretine príbehu. Od tej chvíle tempo filmu pridá na intenzite.

Darborgov scenár nám odkryje jeden veľmi podstatný a absolútne netušený zvrat, ktorý kategoricky zmení pohľad na postavy. Kiež by šlo takto otočiť príbehom vo filmoch častejšie. Neodhadnuteľný twist filmu naháňa nečakané body navyše. Švédsky režisér tak ide úplne odlišnou cestou, na akú sme zo šablónovitého Hollywoodu zvyknutí, a som za to veľmi rád. Dodáva to príbehu úplne inú perspektívu a nebudete chvíľu myslieť na to, prečo by schopná Nadja bola vo vzťahu s takým nekonečným ťuťmákom, akým je David. Či už bežia po lese, tápu v snehovej víchrici alebo sa prepadávajú pod ľadovú kryhu. Ženská polovička je tu jednoznačne ten silnejší článok ťažko skúšaného celku.

Od chvíle, kedy ide dvojici o život, sa dej rozbehne strmhlav naproti nečakanému finále, ktorým dostane empatickejšie publikum ľadovú sprchu. Na takéto vyústenie by v slnečnej Amerike nenabrali odvahu. V tom tkvie čaro švédskej kinematografie.

Red Dot © 2021 Netflix

Sympaticky neopozerané tváre si vás získajú svojím každodenným životom, ktorý vám zo začiatku možno bude pripadať až trochu nezaujímavý pre film. Behom pár minút vás však nezvyčajné dejové postupy katapultujú na nezmapované územie, ste priklincovaní do sedačky a ani nedýchate v napätí, čo bude ďalej. Z nenápadnej zápletky Alain Darborg vystrúhal celkom vydarenú severskú jednohubku s rozumnou plochou, ktorá činí skromných 86 minút.

Titul filmu odkazuje na červený bod zameriavača, s ktorým sa tu inak veľmi nepracuje. V deji sa objaví len na pár minút v už spomínanej scéne so stanovačkou. Keď už podľa toho nazvali celý projekt, očakával by som širšie využitie, ale faktom je, že si ten moment zapamätáte. Darborg ostatne celkovo pristupuje k zobrazovanej brutalite otvoreným spôsobom. Slabším povahám v niektorých scénach môže prísť skutočne nevoľno. Chválim kameru, ktorá v adrenalínových pasážach pôsobí správne roztraseným dojmom.

Švédsky režisér nakrútil napriek všetkým pozitívam priemerný film so sympatickými hercami a jedným skvelým dejovým twistom, ktorý vás dostane svojou mrazivou atmosférou chladného severu. Ako brutálnejšia alternatíva k opozeraným príbehom poslúži spoľahlivo. Veľké filmové umenie ale nečakajte.

Snímku si môžete pozrieť na Netflixe.