Ready Player One: Hra sa začína / Ready Player One, 2018 © Continental Film Ready Player One: Hra sa začína / Ready Player One, 2018 © Continental Film

Román Ready Player One (2011) z pera spisovateľa Ernesta Clinea mal viaceré nedostatky. Filmovej adaptácii sa mnohé z nich podarilo vyriešiť, ale priniesla svoje vlastné problémy. Film aj kniha však majú spoločné to, že pravdepodobne nezaujmú mladého diváka/čitateľa, pre ktorého sú určené. Príliš tu totiž dominuje nadšenie 80. rokmi a ich popkultúrou.

Ready Player One

dobrodružný, sci-fi
2018 / 140 min. / MP 12

Steven Spielberg
Zak Penn, Ernest Cline
Film tak ocenia najmä diváci vo veku 30+, čo zatiaľ potvrdzujú mnohé reakcie v mojom okolí aj to, čo som mal možnosť vidieť priamo v kine. Niežeby tam deti či mládež neboli, ale nevyzerali dvakrát nadšene.

Nejde len o množstvo odkazov na filmy, videohry a hudbu 80. rokov, ale aj spôsob rozprávania príbehu, jeho výstavba a celkové vizuálne stvárnenie snímky evokuje dobrodružné filmy pre mládež práve z tohto obdobia. Takže aj keď je nepopierateľné, že ide o film pre takéto publikum, zábavu Ready Player One prinesie najmä dospelému divákovi, ktorý sa vďaka nemu tak trochu vráti do detstva.

Navyše, prinesie mu tej zábavy vrchovate. Steven Spielberg sa po viacerých menej presvedčivých projektoch ukázal opäť v plnej sile. Žiaden prvok filmu tu však nedominuje. Nenájdete tu prietrž vtipov (mnohé pokusy idú navyše do stratena), ani množstvo akčných scén, ale najmä kvalitné rozprávanie a sympatické postavy. Teda to, čo by sa na prvý pohľad mohlo vo všetkej tej virtuálnej realite a vizuálnych efektoch ľahko stratiť. Spielberg sa v tomto príbehu očividne našiel. Nečudo, obsahuje totiž viaceré pre neho typické prvky, na ktorých veľmi rád staval azda väčšinu svojich doterajších diel, či už išlo o jeho autorské počiny alebo nie.

Ready Player One: Hra sa začína / Ready Player One, 2018 © Continental Film

Hlavným hrdinom je obyčajný chalan Wade Watts (Tye Sheridan), ktorý žije v americkom meste Columbus v štáte Ohio. V roku 2045 je to najrýchlejšie rastúca metropola sveta. On sám patrí medzi tých menej šťastných. Počas civilizačných turbulencií, ktoré delia našu a jeho dobu, prišiel o oboch rodičov, a tak žije spolu s tetou v slumoch. Bez riadneho zázemia a bez perspektívy robí to, čo väčšina jeho generácie. Čas trávi najmä vo virtuálnej realite OASIS, ktorá slúži ako komplexná spoločnosť s vlastnou menou a množstvom svetov, ktoré sú často založené na rôznych známych hrách. Lákadlá sú veľké – nekonečné možnosti pre všetkých.

Zápletka sa točí okolo súťaže, ktorú vyhlásil jeden z autorov hry, James Halliday (Mark Rylance) po svojej smrti. Ten, kto zvíťazí, zdedí samotnú hru a najmä spoločnosť, ktorá za ňou stojí, a preto sa už oplatí čo-to obetovať. Na rozdiel od knihy je ale celá táto súťaž vo filme poriadne zjednodušená a jednotlivé úlohy v istom zmysle až podozrivo ľahké. Navyše, aj keď v reálnom svete začne prituhovať, hrdinovia ako keby nikdy neboli v skutočnom nebezpečenstve. V tomto mala kniha predsalen navrch. Hlavný antagonista Nolan Sorento (Ben Mendelsohn) a jeho spoločnosť IOI sú akísi bezzubí. Gule má len Sorentova vymáhačka dlhov v podaní Hannah John-Kamen. Ak ste ju videli v seriáli Killjoys, viete si predstaviť.

Väčšina hercov, vrátane mladých menej známych tvári, príjemne prekvapila. Skúsení Simon Pegg a Mark Rylance využili naplno každú sekundu na plátne, zaujímavá bola aj Lena Waithe, z ktorej bude možno nová Whoopi Goldberg? Ženské publikum azda poteší, že z hlavnej ženskej hrdinky Art3mis (Olivia Cooke) sa stala oproti knihe plnohodnotná postava, ktorá nie je len „odmenou pre víťaza“, ale skutočnou hýbateľkou deja a nositeľkou veľkej časti posolstva, ktoré sa nám film snaží povedať.

Téma virtuálnej reality sa stáva čoraz aktuálnejšou, najmä, keď si uvedomíme, že takmer všetky vo filme prezentované technológie už máme a možno ich dokonca nájdete aj v nejakej herni vo svojom meste. Mnohí myslitelia dneška varujú pred tým, aký zhubný pre ľudstvo by mohol byť takýto vývoj, keďže virtualita toho bude vedieť ponúknuť vždy zdanlivo viac ako skutočný svet, a to aj bez kataklizmatického vývoja, s ktorým film ráta.

Stav sveta v realite filmu je inak celkom zaujímavá téma sama osebe. Ak si odmyslíme pre dnešok atypický slum, v ktorom Wade žije, všetko z normálneho sveta vyzerá pomerne v poriadku. Neodčítate z toho nič, čo by malo prinútiť milióny či možno stomilióny ľudí opustiť skutočný svet a útechu hľadať v tom virtuálnom. Ono to navyše vyzerá presne tak ako dnes, a to vrátane mnohých detailov ako autá, či uniformy polície. Produkcia sa v tomto smere veľmi neposnažila. Rok 2045 bude istotne vyzerať inak.

Ready Player One je aj napriek viacerým nedostatkom výborný oddychový a zábavný film, pri ktorom návštevu kina neoľutujete. Steven Spielberg vedel, čo nám chce ponúknuť a urobil to na jednotku. Ja som to už od neho nečakal.